Kunstig intelligens skal hjælpe Børns Vilkår med at nå endnu flere børn
Forestil dig, at du har en kollega, som har statistisk paratviden på rygraden om mange tusinde samtaler med børn. Denne usynlige kollega lytter med og giver dig løbende gule post-it-sedler med gode råd, baggrundsviden eller hjælpsomme henvisninger. Det er målet for et nyt projekt med kunstig intelligens, som Børns Vilkår har startet op sammen med it-firmaet itelligence.
Baseret på analyser af data fra tusindvis af chats og samtaler på Børnetelefonen skal den kunstige intelligens støtte rådgiverne i deres samtaler med børn og unge. Projektet startede i slutningen af 2019, og i løbet af 2020 forventer Børns Vilkår at gå i luften med første del af den nye databaserede støtte til rådgiverne.
”Vores formål er at standse svigt af børn, og det kan kunstig intelligens hjælpe os med,” siger direktør i Børns Vilkår, Rasmus Kjeldahl. ”Børnetelefonen er en anonym personlig rådgivning, hvor tusindvis af børn taler eller chatter med rådgivere om meget forskellige problemer. Det giver os et enormt datagrundlag, som kunstig intelligens kan hjælpe os med at udnytte endnu bedre - til gavn for de børn og unge, vi rådgiver.”
Kunstig intelligens kan frigive tid
220.000 henvendelser fra børn og unge bliver til over 50.000 gennemførte rådgivninger årligt via Børnetelefonen. Antallet af henvendelser vokser 10 pct. hvert år, og én af ideerne med projektet er at kunne nå endnu flere børn, så andelen af ubesvarede henvendelser går ned.
AI-systemet kan for eksempel fortælle rådgiveren, at ordvalget fra barnet med 94 procents sandsynlighed indikerer, at barnet er udsat for vold. En viden, som rådgiveren kan bruge i sine overvejelser og anbefalinger i løbet af samtalen. Samtidig er det målet, at AI-systemet på sigt skal spare rådgiverne tid ved at kategorisere og efterbehandle samtalen – noget, der i dag sker manuelt.
Itelligence: Et meningsfuldt projekt
”Vi arbejder normalt med virksomheders data, hvor det handler om at hjælpe kunder med at drive en bedre forretning. Samarbejdet med Børns Vilkår giver os et boost, fordi formålet er så menneskeligt og meningsfuldt. For os er det samfundsansvar i praksis,” siger direktør Per Falck Jensen fra itelligence. Han er leder af det danske selskab i en global koncern af it-konsulenter, hvor projektet forstærker den interne team spirit.
”For os handler projektet i første omgang om at hjælpe med et godt formål, men samtidig får vi lejlighed til at arbejde helt ude på forkanten af, hvad AI kan gøre for en virksomhed. Vi er helt sikre på, at vores AI-team kan bruge disse erfaringer for andre kunder, som vil bruge data og software til at forbedre deres kundedialog.”
Børnene vil altid møde et levende menneske
Børnetelefonen har siden starten i 1977 været gennem en løbende teknologisk udvikling. Rådgivningen startede som fysiske møder og blev senere suppleret af telefonrådgivning og chat, som i dag er den hyppigste kontraktform. Brugen af kunstig intelligens åbner en række nye diskussioner og dilemmaer.
”Vi går ind i det her projekt med en ekstrem opmærksomhed på de mulige faldgruber. Børnene skal fortsat altid møde et levende menneske, når de kontakter os. De skal fortsat altid kunne være anonyme, og vores rådgivning må ikke blive firkantet eller maskinel. Samtidig er det vigtigt for os, at rådgiverne altid kan gennemskue AI-løsningens beregninger og anbefalinger,” siger Rasmus Kjeldahl.
Nøgleord
Kontakter
Julie TroldborgPressechef
Tlf:29 80 18 45jutr@bornsvilkar.dkBilleder
Information om Børns Vilkår
Fakta om Børnetelefonens projekt med kunstig intelligens
Projektet drives i et partnerskab mellem Børns Vilkår og itelligence. Børns Vilkår tilknytter proceseksperter og børnefaglige eksperter, mens itelligence stiller med et kompetenceteam inden for tekstanalyse, Machine Learning, user experience og design thinking.
Fremgangsmåden er, at den avancerede machine learning ”træner” på et historisk sæt af anonymiserede data med mange tusinder samtaler med danske børn. Udstyret med denne historiske viden ”lytter” den kunstige intelligens med på live-dialog mellem barn og rådgiver og spiller ind med information, baggrundsviden og hypoteser til rådgiverens frie brug.
Projektet startede i efteråret 2019. Et proof-of-concept forventes klar i marts 2020, og første implementering forventes klar inden sommeren 2020.
Følg pressemeddelelser fra Børns Vilkår
Skriv dig op her, og modtag pressemeddelelser på e-mail. Indtast din e-mail, klik på abonner, og følg instruktionerne i den udsendte e-mail.
Flere pressemeddelelser fra Børns Vilkår
Børns Vilkårs Landsindsamling slår endnu engang rekord: 16 mio. kr. på vej til BørneTelefonen og HØRT5.4.2024 07:00:00 CEST | Pressemeddelelse
Det rekordhøje beløb går til at drive og udvikle Børns Vilkårs rådgivningslinjer BørneTelefonen og HØRT, så der altid sidder en voksen klar, når børn og unge har brug for det – også om natten.
Rekordmange samler ind til Børns Vilkår i dag17.3.2024 06:00:00 CET | Pressemeddelelse
Børns Vilkår afholder i dag landsindsamling med det højeste antal tilmeldte indsamlere nogensinde. Pengene går til at sikre, at børn og unge kan komme igennem til BørneTelefonen og ungerådgivningen HØRT, når de har brug for det.
Børns Vilkår: Anbringelsessteder kan gøre børn og unge så utrygge, at de stikker af27.2.2024 05:00:00 CET | Pressemeddelelse
Når børn og unge stikker af fra deres anbringelsessted, kan det bunde i følelsen af at være utryg, ensom og ligegyldig. De stikker af som sidste udvej, når de oplever, at voksne gang på gang ikke lytter og inddrager dem i, hvor de skal bo. Det fortæller anbragte børn og unge i ny analyse af Børns Vilkår.
To år med krig i Ukraine: Angst, stress og trivsel i skolen fylder hos børn og unge på BørneTelefonens ukrainske rådgivningslinje23.2.2024 07:00:00 CET | Pressemeddelelse
På knap to år har BørneTelefonens ukrainske rådgivningslinje hos Børns Vilkår haft 870 rådgivningssamtaler med ukrainske børn og unge om det, der fylder hos dem efter ankomsten til Danmark.
Ny undersøgelse: Skoleelever har det dårligere med sig selv og er mindre fysisk aktive, når de rammer udskolingen8.2.2024 06:00:00 CET | Pressemeddelelse
Børn og unge på de ældste klassetrin har dårligere livskvalitet end deres yngre skolekammerater – det gælder især for pigerne. I udskolingen er det mere end hver femte pige, der ikke er glad for, hvem hun er. Det viser en ny undersøgelse fra Børns Vilkår og Ole Kirk’s Fond, der udkommer i dag.
I vores nyhedsrum kan du læse alle vores pressemeddelelser, tilgå materiale i form af billeder og dokumenter samt finde vores kontaktoplysninger.
Besøg vores nyhedsrum