Kunstig intelligens kan hjælpe forældre med at beskytte børn mod digitale trusler

Det er en udfordring for moderne forældre at finde balancen mellem at lade børn bruge internettet i deres hverdag og samtidig sikre sig, at børnenes færden online er sikker. Nyt værktøj fra IT-sikkerhedsvirksomheden Bitdefender identificerer mobning, pædofili og forsøg på økonomisk svindel og giver forældre besked, så de kan tale med deres børn om situationen.

Den digitale verden er i dag en naturlig del af børn og unges liv. Internettet rummer mange muligheder for kommunikation og underholdning, men det er samtidig et risikofyldt sted. Se bare den igangværende sag med videotjenesten YouTube, hvor pædofile tilsyneladende har brugt kommentarfeltet til at dele videoer med letpåklædte børn. YouTube har som konsekvens fjernet kommentarfeltet til videoer med mindreårige. Sagen viser endnu engang, at det er vigtigt, at forældre er opmærksomme på deres børns tilstedeværelse på internettet.

IT-sikkerhedsvirksomheden Bitdefender tilbyder nu et værktøj til forældre, der ønsker overblik over børnenes adfærd online. Det er et program, der via kunstig intelligens og algoritmer scanner børnenes digitale samtaler og gør forældrene opmærksomme på eventuelle farer. Programmet identificerer, om barnet bliver mobbet eller mobber selv, er i dialog med fremmede, opgiver kreditkortoplysninger, eller om barnet sender eller modtager private billeder. Programmet giver forældrene besked på computer eller smartphone, og så er det er op til forældrene at afgøre, hvordan de vil reagere på informationerne.

Softwaren bør dog kun fungere som den første forsvarslinje for familien, forklarer Bogdan Botezatu, der er ekspert i IT-sikkerhed hos Bitdefender. Det vigtigste redskab er stadig konstruktiv dialog med barnet om deres digitale tilstedeværelse:

“Som forælder behøver man ikke være ekspert i den digitale verden og sociale medier for at tale med sine børn om, hvordan de bør opføre sig online. Man skal tale med dem om passende opførsel online, ligesom man taler med dem om opførelsen i skolen eller fodboldklubben. Det er efter min mening altid bedre at guide de unge i den digitale verden i stedet for at forbyde dem at begå sig i den.”

Programmet fra Bitdefender benyttes via Bitdefenders "BOX", det er en fysisk sikkerhedsløsning, som beskytter alle digitale enheder i hjemmet. Bitdefender har allerede Parental Control som en del af deres sikkerhedstjenester. Dette program giver forældre mulighed for at styre, hvilke hjemmesider børnene har adgang til.

Vil man have flere gode råd til, hvordan man skal forholde sig til børns medieforbrug, så er forældreguiden fra Medierådet for børn og unge et godt sted at starte. Pjecen, “Der er så meget forældre ikke forstår”, er blevet læst af 80.000 personer, siden den udkom i 2015, og guiden er netop udkommet i en opdateret version med nyeste trends, anbefalinger og viden til forældre med 7-12-årige børn.

Læs mere om Bitdefenders nye værktøj:

New parental control features

Læs guiden, “Der er så meget forældre ikke forstår”:

Emil Ulrichsen
Konsulent, Frontpage