Industriens Fond

Kunstig intelligens får patienter ud af sengen

Vinderen af Industriens Fonds AI Pris 2021 er en dansk healthtech-virksomhed, som bruger kunstig intelligens til at hjælpe ældre og handicappede til bedre og mere effektiv fysisk træning. Med prisen følger et beløb på 200.000kr, som virksomheden kan bruge til at dygtiggøre sig yderligere inden for brugen af kunstig intelligens.

Der var brede smil, da SYNCSENSE ved Danish AI Award fik overrakt Industriens Fonds AI Pris 2021 af Adm.dir. i Industriens Fond, Thomas Hofman-Bang.

Den danske healthtech-virksomhed SYNCSENSE er den første vinder af Industriens Fonds AI Pris, som er hovedprisen ved prisuddelingen Danish AI Award. Prisen, som skal fremme brugen af kunstig intelligens i dansk erhvervsliv, tildeles SYNCSENSE for at have udviklet ny teknologi, der udnytter kunstig intelligens til at opgradere eksisterende træningsudstyr på hospitaler og plejehjem. Udstyret hjælper og motiverer ældre og handicappede til at dyrke mere motion som led i deres behandling og forbedrer derved deres fysiske tilstand.

- SYNCSENSE og deres træningsteknologi viser et stort potentiale for, hvordan teknologi og kunstig intelligens kan anvendes på en smart måde til at skabe værdi for både patienter, sygehuse og samfundet. Det har stor betydning for virksomhederne og dermed for Danmark, hvis vi formår at gøre kunstig intelligens mere udbredt. Her kan man fremhæve den måde SYNCSENSE har arbejdet med praktisk at udnytte kunstig intelligens til at skabe direkte og konkret nytteværdi for deres brugere, siger udviklingsdirektør i Charlotte Kjeldsen Krarup, Industriens Fond i forbindelse med prisoverrækkelsen ved Danish AI Award på konferencen Digital Tech Summit i Øksnehallen i København d.d.

SYNCSENSE har udviklet et system, som ved hjælp af virtual reality-briller og sensorer på eksisterende træningsudstyr på hospitaler skaber en kunstig virkelighed for patienten, så patienten ved brug oplever fx naturen gennem virtual reality briller. Hver gang patienten træner, bliver systemet klogere på patientens behov og aktuelle træningsforløb. Systemet stimulerer og motiverer patienten til at få mere motion og forbedrer derved patientens fysiske tilstand.

Systemet virker ved at en sensor monteres på træningsudstyret, og sensoren lærer selv ved hjælp af kunstig intelligens, hvilket udstyr, den er monteret på og skaber et individuelt tilpasset træningsforløb til patienten. Den kunstige intelligens tilpasser desuden, hvad patienten skal se i virtual reality-brillerne. Systemet er – bl.a. takket være den kunstige intelligens - let at anvende for sundheds- og plejepersonalet.

- SYNCSENSE vinder ikke kun fordi deres produkt helt konkret løser et relevant sundhedsproblem med et stort potentiale, Men også fordi det viser et potentiale for, hvordan teknologi og kunstig intelligens kan anvendes på en smart måde, til at skabe værdi for patienter, sygehuse og samfundet. SYNCSENSE er kommet godt i gang med at bygge deres produkt, og vi håber Industriens Fonds AI Pris kan være med til at give dem yderligere vind i sejlene, så deres teknologi kan modnes og blive tilgængelig for så mange som muligt, så hurtigt som muligt, siger Charlotte Kjeldsen Krarup.

Stor betydning for prisvinderen

AI løsningen fra SYNCSENSEs er i dag under udvikling på en række hospitaler, og med prisen forventer virksomheden at kunne gå fra udvikling til test, siger CEO i SYNCSENSE, Simon Bruntse Andersen:

- At vinde Danish AI Award betyder så ufatteligt meget! Det er et kæmpe skulderklap og vi er stolte af at blive anerkendt for vores AI-løsning og dens impact. De 200.000kr. som følger med betyder at vi rent faktisk kan færdiggøre vores første AI-løsning og begynde at teste det ude i klinikken.

Med prisen følger et beløb på 200.000 kr., som er øremærket til at give virksomheden et kompetenceløft i brugen af kunstig intelligens.

Danish AI Award udspringer af projektet AI Denmark, som Industriens Fond i samarbejde med Teknologisk Institut og en stærk partnerkreds søsatte sidste år for at støtte virksomhederne i at bruge kunstig intelligens og dermed styrke deres konkurrencekraft. Ved at fremhæve og belønne de virksomheder, der er allerlængst fremme, er det målet at flere virksomheder vil følge trop og tage brugen af kunstig intelligens til sig.

OM DANISH AI AWARD 2021

Med henblik på at fremvise gode eksempler på brug af kunstig intelligens i dansk erhvervsliv, kårer Industriens Fond hvert år de næste tre år en dansk frontløbervirksomhed ved prisuddelingsarrangementet Danish AI Award, som i år afholdes på konferencen Digital Tech Summit 1. december i København.

Der uddeles i 2021 én pris til en dansk frontløber inden for brug af kunstig intelligens - Industriens Fonds AI Pris. I vurderingen ses både på virksomhedens resultater og potentialer og ambitionsniveau. Endeligt skeles til, hvorvidt virksomheden har indtænkt bæredygtighed og etik i deres arbejde med kunstig intelligens.

Ud over hovedprisen uddeler softwarevirksomheden Ambolt en pris på 40.000 DKK til landes dygtigste studerende indenfor anvendt kunstig intelligens.

Anders Brandtoft
Presse-og kommunikationschef i Industriens Fond
Mobil: 3112 2743
E-mail: ab@industriensfond.dk

Billeder

Information om Industriens Fond

Industriens Fond
Frederiksgade 17

+45 70 209 208http://www.industriensfond.dk/

Industriens Fond er en privat uafhængig fond, som arbejder på at styrke dansk erhvervslivs konkurrenceevne

Følg pressemeddelelser fra Industriens Fond

Flere pressemeddelelser fra Industriens Fond

Verdens første mærke for digital ansvarlighed er klar til brug22.9.2021 06:30:00 CEST | Pressemeddelelse

Den første mærkningsordning i verden for digital ansvarlighed er nu på gaden, og flere virksomheder har allerede fået mærket. D-mærket, som Industriens Fond sammen med Dansk Industri, Dansk Erhverv, SMVdanmark og Forbrugerrådet Tænk står bag, skal gøre it-sikkerhed og ansvarlig dataanvendelse til en styrkeposition for danske virksomheder, og interessen for det nye mærke er allerede stor.

Ny cyberrisk simulator skal ruste bestyrelserne i kampen mod it-kriminelle29.6.2021 08:03:00 CEST | Pressemeddelelse

Cyberkriminalitet udgør en stadig stigende trussel for alle virksomheder. Derfor søsætter Industriens Fond i samarbejde med Bestyrelsesforeningen og en række partnere et ambitiøst træningsprogram, der frem mod 2024 skal uddanne 6.000 bestyrelsesmedlemmer i at sikre deres virksomheder mod cybertrusler. Som en helt central del indgår en ny cyberrisk simulator, der er designet til at give deltagerne hjertebanken og svedige håndflader, men også konkrete værktøjer til at håndtere cyberhændelser.