Kunsten at tage en værdig afsked

Sceneinstruktør Niels Erling debuterer som forfatter med en smuk roman om at se livet forlade sin far, der er i terminalfasen. "Til min far" er en søns oplevelser ved sin fars dødsleje.

Niels Erling debuterer som forfatter med "Til min far" Foto: ©Lærke Posselt

”Min far er indlagt på Gentofte Hospital. Han har haft kræft i otte år, nu har han fået en blodprop i hjernen. Han er blevet lam i den ene side af kroppen.”

Til min far er en kærlighedserklæring til en døende, et spinkelt forsøg på at holde fast i et liv, der svinder bort.

Skal vi høre musik? spørger jeg.

Du nikker.

Hvad skal det være, spørger jeg.

Det er lige meget, siger du.

Jazz har aldrig været lige meget for dig.

Jeg sætter Harlem Nocturne på. Den elsker du.

Kan du høre, hvad det er, siger jeg.

Du lytter.

Du nikker.

Så er du stille længe.

Det er Take the A Train, siger du.

Det er det ikke.

Ja, siger jeg. Det er det.

Romanen skildrer tiden med en døende forælder, og hvordan kærlighed kan have trange kår i en hård og forvirrende tid for en familie, der skal forholde sig til hjemmesygeplejersker, plejere, smerter og smertedækning, synkeproblemer, hukommelsestab og uenigheder. Den handler om at nærme sig hinanden. Og om at tage afsked.

Niels Erling har skrevet en nøgtern og følsom roman om livet, når det er allersværest.

Til min far er en debutroman af usædvanlig høj litterær kvalitet og med en kraft, der formidler de svære følelser på overlegen vis.

Niels Erling er sceneinstruktør, født i 1988 i Gentofte. Han blev belønnet med Talentprisen ved Årets Reumert 2020, og med udgivelsen af sin debutroman viser han, at han også besidder et talent for at skrive skønlitteratur.

Titel: Til min far
Forfatter: Niels Erling
Udgivelsesdato: 29. april 2021

Niels Erling debuterer som forfatter med "Til min far" Foto: ©Lærke Posselt
Bogens forside

Livet med senfølger efter COVID-196.5.2021 13:32:20 CEST | Pressemeddelelse

Der er ingen tvivl om, at corona har præget tilværelsen for alle det sidste halvandet år med restriktioner, krav om mundbind, afstand og håndsprit. Men for mange af dem, der er blevet ramt af senfølger efter COVID-19, er der tale om liv, der har ændret sig så fundamentalt, at det er svært at genkende. Annegrete Dall Visby lider af senfølger og sammen med sin mand Steen Kabel, har hun skrevet bogen: ”Livet med senfølger efter COVID-19” for at sætte fokus på, hvordan man kan finde retning i hverdagen – for sig selv og sin familie.

Dokumentarisk beretning om godsforvalteren, der var modstandsmand4.5.2021 10:36:02 CEST | Pressemeddelelse

I 2002 dør modstandsmanden Gert Blædel, og hans barnebarn Ole Blædel arver en hvid plasticpose fyldt med breve, notater, lydoptagelser samt, ikke mindst, morfarens frihedskæmperarmbind. Det bliver startskuddet til researchen og gravearbejdet, der nu er mundet ud i bogen Et halvt år i Gestapos kløer. Her fortæller Ole Blædel hele historien om, hvordan hans morfar under 2. Verdenskrig bliver involveret i modstandsbevægelsens arbejde og taget til fange af nazisterne.

Opdag Gilleleje27.4.2021 12:00:00 CEST | Pressemeddelelse

Forfatter Svend Aagaard Nielsen, der selv bor i Gilleleje og tidligere har skrevet om oplevelser på den sjællandske nordkyst, er nu aktuel med en bog, der zoomer ind på smukke Gilleleje. Beskrivelserne af byen ledsages af Lars Skovs stemningsfulde fotografier, og resultatet er blevet en flot og autentisk fotobog, der vil lokke mange til at tage en tur til fiskerbyen, nu hvor det atter er muligt at komme ud og opleve landets skønne perler.