Kunsten at tage en værdig afsked

Sceneinstruktør Niels Erling debuterer som forfatter med en smuk roman om at se livet forlade sin far, der er i terminalfasen. "Til min far" er en søns oplevelser ved sin fars dødsleje.
Niels Erling debuterer som forfatter med "Til min far" Foto: ©Lærke Posselt

”Min far er indlagt på Gentofte Hospital. Han har haft kræft i otte år, nu har han fået en blodprop i hjernen. Han er blevet lam i den ene side af kroppen.”

Til min far er en kærlighedserklæring til en døende, et spinkelt forsøg på at holde fast i et liv, der svinder bort.

Skal vi høre musik? spørger jeg.

Du nikker.

Hvad skal det være, spørger jeg.

Det er lige meget, siger du.

Jazz har aldrig været lige meget for dig.

Jeg sætter Harlem Nocturne på. Den elsker du.

Kan du høre, hvad det er, siger jeg.

Du lytter.

Du nikker.

Så er du stille længe.

Det er Take the A Train, siger du.

Det er det ikke.

Ja, siger jeg. Det er det.

Romanen skildrer tiden med en døende forælder, og hvordan kærlighed kan have trange kår i en hård og forvirrende tid for en familie, der skal forholde sig til hjemmesygeplejersker, plejere, smerter og smertedækning, synkeproblemer, hukommelsestab og uenigheder. Den handler om at nærme sig hinanden. Og om at tage afsked.

Niels Erling har skrevet en nøgtern og følsom roman om livet, når det er allersværest.

Til min far er en debutroman af usædvanlig høj litterær kvalitet og med en kraft, der formidler de svære følelser på overlegen vis.

Niels Erling er sceneinstruktør, født i 1988 i Gentofte. Han blev belønnet med Talentprisen ved Årets Reumert 2020, og med udgivelsen af sin debutroman viser han, at han også besidder et talent for at skrive skønlitteratur.

Titel: Til min far
Forfatter: Niels Erling