Kundevækst for 4. år i træk i de danske shoppingcentre

Lyngby Storcenter åbnede i 2016 et nyt madtorvs- og spisehuskoncept samt flere nye butikker. Det har resulteret i en besøgsfremgang på 5%.

De danske forbrugere er fortsat glade for at handle i de danske shoppingcentre. En nylig årsopgørelse fra ejendomsforvaltningsselskabet DEAS, der er førende inden for bl.a. center management, viser en flot vækst i kundebesøg for 4. år i træk og en stabil omsætning i 2016.

DEAS driver og udvikler en portefølje på 17 centre og dermed over 20% af det danske marked for shoppingcentre. Centrene, der fortrinsvis ejes af Danica Pension, omfatter bl.a. Lyngby Storcenter, Frederiksberg Centret, SlotsArkaderne, Kolding Storcenter og City2.

Centrene har fastholdt og styrket deres position
Shoppingcentrene har også i 2016 været populære destinationer og formået at tiltrække flere besøgende. Det afspejler sig i en kundefremgang på 2%.

I 2016 har shoppingcentrene, administreret af DEAS, fastholdt omsætningen på samme høje niveau som i 2015, hvor væksten lå på 4%. Sammenlignet med dansk detailhandel generelt har centrene klaret sig bedre, da den samlede danske detailhandel i 2016 oplevede en tilbagegang i omsætningen på 1% i forhold til 2015.

”Centrene har fastholdt og styrket deres position over for detailbranchen generelt og dermed også over for nethandlen i 2016. Det har i mange år været diskuteret, hvorvidt den hastigt voksende nethandel helt ville overtage den fysiske handel. Tendensen er snarere, at de to supplerer hinanden. Det ses også ved, at online butikkerne vælger at åbne fysiske butikker, som det også er sket i vores centre,” siger Finn Sture Madsen, afdelingsdirektør i DEAS med ansvar for center management.

I 2016 har der været en flot vækst inden for beklædning, bespisning og øvrige udvalgsvarer i shoppingcentrene. Specielt bespisnings- og underholdningskategorien har vist markant vækst på 16%.

”Måden, kunderne bruger og handler på i centrene, ændrer sig i disse år. Det drejer sig lige så meget om fælles oplevelser med familie og venner, som det handler om indkøb. Derfor arbejder vi også konkret med for eksempel kvaliteten af spisesteder og med at skabe fysiske rammer, som man har lyst til at være i,” siger Finn Sture Madsen.

Kunderne værdsætter fornyelse
Det ses tydeligt af besøgstallene for 2016, at specielt de centre, som er blevet ombygget, udvidet og har fået tilført nye butikker, fortsat formår at tiltrække flere kunder.

Et godt eksempel er Lyngby Storcenter, som i 2016 åbnede et nyt madtorvs- og spisehuskoncept samt flere nye butikker, hvilket har medført en besøgsfremgang på 5%. Også Frederiksberg Centret og VestsjællandsCentret viser med deres afsluttede ombygningsprojekter i 2016 en fortsat flot besøgsfremgang på 7% og 3%.

”I konkurrencen om at tiltrække kunderne og kunne imødekomme den moderne forbrugers ønsker og behov, forventer vi stigende investeringer i shoppingcentrene i Danmark i de kommende år – det gælder både investeringer i udvidelser samt renovering og fornyelse,” siger Finn Sture Madsen.

I øjeblikket arbejdes der på en stor udvidelse i SlotsArkaderne i Hillerød, hvor centret får tilført 400 m2 bolig og 2.000 m2 butiksareal med en udvidet H&M som ankerbutik samt flere nye lejere. Ligeledes er der igangsat et stort udvidelsesprojekt i Amager Centret, der vil tilføre 20-30 nye butikker.

Stor etableringslyst blandt nationale og internationale lejere
DEAS oplever fortsat generel øget aktivitet og interesse fra både nationale og internationale lejere, der ønsker at etablere sig i shoppingcentrene eller udvide deres nuværende engagement.

”Særligt den stabile danske økonomi gør det interessant for nye internationale kæder at etablere sig på det danske marked – det gælder eksempelvis mærker som Rituals, JD Sport, Boozt og Guess, der alle har åbnet deres første butikker i Danmark i 2016,” siger Finn Sture Madsen.

Se også vedhæftede faktaark.

Finn Sture Madsen, afdelingsdirektør, DEAS, mobil 27 90 10 28.

DEAS A/S er et af Danmarks førende ejendomsforvaltningsselskaber. Selskabet består af fem forretningslinjer: Ejendomsadministration, Property Asset Management, Facility Services, Mæglervirksomhed – via DEAS Erhverv og DEAS Bolig – og Offentlig-Privat Partnerskab (OPP). DEAS administrerer og udvikler bl.a. 17 shoppingcentre, primært ejet af Danica Pension. Vi har årligt i gennemsnit 64 millioner besøgende og en omsætning på 8 mia. kr. eks. moms. Vi administrerer 1.120 butikker og 406.324 m2 udlejningsareal.

Frederiksberg Centret havde i 2016 en besøgsfremgang på 7%.
I øjeblikket arbejdes der på en udvidelse i SlotsArkaderne, hvor centret får tilført 400 m2 bolig og 2.000 m2 butiksareal med en udvidet H&M som ankerbutik samt flere nye lejere.
Lyngby Storcenter

Ny undersøgelse: Tidssvarende boliger giver tilfredse lejere, mens nyopførte ejendomme kræver øget fokus1.12.2017 08:44pressemeddelelse

DEAS, der er blandt landets førende ejendomsforvaltningsselskaber, har netop afsluttet årets store undersøgelse af tilfredsheden blandt sine boliglejere. Knap halvdelen af DEAS’ cirka 28.000 boliglejere fordelt på 665 boligudlejningsejendomme i hele landet har haft mulighed for at deltage, og cirka 40% har deltaget i undersøgelsen. Undersøgelsen har målt boliglejernes tilfredshed med deres bolig, ejendom og med DEAS som forvalter. Den viser, at tilfredsheden blandt DEAS’ boliglejere er steget med 6 % - fra 7,1 i 2015 til 7,5 i 2017 (målt på en skala fra 0-10). ”DEAS har arbejdet med kundemålinger i mere end 20 år som en del af vores forretningstilgang. Vi arbejder hver dag for at servicere vores kunder og lejere og har siden 2014 arbejdet systematisk på at øge vores kundeorientering. Det er derfor fantastisk at se, at vores anstrengelser har båret frugt med en øget tilfredshed blandt vores lejere,” siger Henrik Dahl Jeppesen, adm. direktør i DEAS. Boligområdet, herunder lejeloven og bo

Black Friday sætter ny rekord i danske shoppingcentre27.11.2017 12:32pressemeddelelse

I Danmark har interessen for Black Friday været i eksplosiv vækst. På bare fem år er Black Friday gået fra at være et ukendt fænomen til at blive en af årets største handelsdage. De danske shoppingcentre har ført an i denne udvikling, da de med deres store antal af butikker samlet på ét sted giver kunderne optimale forudsætninger for at få alle de gode tilbud hos de forskellige kæder og butikker. Årets Black Friday den 24. november satte igen ny rekord i det samlede besøgstal i de 16 shoppingcentre, som ejendomsforvaltningsselskabet DEAS administrerer og driver på vegne af Danica Pension. Antallet af besøgende steg i år med 7%. Sidste år endte Black Friday på en klar 1. plads over shoppingcentrenes største besøgsdage, ikke engang overgået af den store juleindkøbsdag d. 23. december. ”Black Friday er blevet en særdeles vigtig omsætningsdag i detailhandlen, som vi har haft stort fokus på at planlægge og klargøre. Vi oplever, at rigtig mange handlende tager på shopping i centrene, hvor de

Ny aftale: Lærernes Pension lægger nye boligprojekter hos DEAS17.11.2017 08:11pressemeddelelse

Lærernes Pension har styrket samarbejdet med ejendomsforvaltningsselskabet DEAS. Parterne har fornyet deres samarbejdsaftaler. DEAS er valgt til at varetage udlejning, administration og efterfølgende drift af selskabets boligprojekter. DEAS administrerer p.t. samlet ca. 68.000 m2 boliger for Lærernes Pension. ”Vi har valgt DEAS som forvalter af vores portefølje, fordi de tilbyder den fulde palet af ydelser, som vi har behov for. Vi har desuden gode resultater fra vores samarbejde om førstegangs-udlejning, fx af Jacobsens Have i Valby, hvor DEAS nåede i mål med fuld udlejning, inden byggeriet stod færdigt. Den slags danner solid grobund for fremtidige fælles projekter,” siger Henrik Walther Mogensen, finansdirektør i Lærernes Pension. Lærernes Pension er blandt de investorer, der satser på udvikling og opførelse af nye boligudlejningsejendomme i landets storbyer, herunder Aalborg som for tiden er i rivende udvikling. ”Vi glæder os til at styrke det tætte samarbejde med Lærernes Pension.

DEAS starter udlejning af PFAs 94 nye lejeboliger i Hillerød6.11.2017 08:16pressemeddelelse

Med over 300 besøgende til åbent hus de seneste to søndage har DEAS startet udlejningen af PFA’s nye, spændende lejeboliger på Nordre Jernbanevej midt i Hillerød. Projektet dækker fire byhuse og en etageejendom. Projektet er endnu et skridt i realiseringen af PFA Ejendommes nye boligstrategi. Tidligere på året igangsatte DEAS i den sammenhæng udlejningen af Frederikskaj 2 i København samt Havnehusene i Aalborg på vegne af PFA. ”Hillerød er med kombinationen af lokalt byliv, naturskønne omgivelser og gode forbindelser til København oplagt for os at investere i. I projektet har vi gået efter bred appel og diversitet ved at opføre flotte gedigne lejeboliger fra to til fire værelser, og derfor tror vi også på, at der vil være bred efterspørgsel på boligerne,” siger Michael Bruhn, direktør i PFA Ejendomme. Behov for flere boliger i HillerødI Hillerød Kommunes seneste befolkningsprognose anslås der en stigning på over 8.000 borgere i perioden fra 2016 til 2026. ”Der forventes en stigning i b

PensionDanmark styrker samarbejdet med DEAS3.11.2017 13:02pressemeddelelse

PensionDanmark har valgt at forny deres samarbejdsaftale med ejendomsforvaltningsselskabet DEAS, der er landets førende inden for administration, drift og udvikling af ejendomme. DEAS og PensionDanmark indledte samarbejdet i 2004, og PensionDanmark har nu valgt at fortsætte med DEAS som samarbejdspartneren, der skal stå for administration og drift af selskabets ejendomme og lejemål inden for erhverv og bolig. ”DEAS er en effektiv samarbejdspartner inden for ejendomsforvaltning, og vi trækker med stor tilfredshed på deres kompetencer. At selskabet for nylig er blevet ISO-certificeret har yderligere overbevist os om, at DEAS er den rette partner for os, når det gælder administration og drift af vores ejendomme. Jeg har derfor høje forventninger til samarbejdet,” siger Marius Møller, ejendomsdirektør i PensionDanmark. På vegne af PensionDanmark administrerer DEAS pt. en ejendomsportefølje bestående af hovedsageligt erhvervsejendomme- og lejemål, der udgør ca. 500.000 m2, primært kontorer,