Kundevækst for 4. år i træk i de danske shoppingcentre

Lyngby Storcenter åbnede i 2016 et nyt madtorvs- og spisehuskoncept samt flere nye butikker. Det har resulteret i en besøgsfremgang på 5%.

De danske forbrugere er fortsat glade for at handle i de danske shoppingcentre. En nylig årsopgørelse fra ejendomsforvaltningsselskabet DEAS, der er førende inden for bl.a. center management, viser en flot vækst i kundebesøg for 4. år i træk og en stabil omsætning i 2016.

DEAS driver og udvikler en portefølje på 17 centre og dermed over 20% af det danske marked for shoppingcentre. Centrene, der fortrinsvis ejes af Danica Pension, omfatter bl.a. Lyngby Storcenter, Frederiksberg Centret, SlotsArkaderne, Kolding Storcenter og City2.

Centrene har fastholdt og styrket deres position
Shoppingcentrene har også i 2016 været populære destinationer og formået at tiltrække flere besøgende. Det afspejler sig i en kundefremgang på 2%.

I 2016 har shoppingcentrene, administreret af DEAS, fastholdt omsætningen på samme høje niveau som i 2015, hvor væksten lå på 4%. Sammenlignet med dansk detailhandel generelt har centrene klaret sig bedre, da den samlede danske detailhandel i 2016 oplevede en tilbagegang i omsætningen på 1% i forhold til 2015.

”Centrene har fastholdt og styrket deres position over for detailbranchen generelt og dermed også over for nethandlen i 2016. Det har i mange år været diskuteret, hvorvidt den hastigt voksende nethandel helt ville overtage den fysiske handel. Tendensen er snarere, at de to supplerer hinanden. Det ses også ved, at online butikkerne vælger at åbne fysiske butikker, som det også er sket i vores centre,” siger Finn Sture Madsen, afdelingsdirektør i DEAS med ansvar for center management.

I 2016 har der været en flot vækst inden for beklædning, bespisning og øvrige udvalgsvarer i shoppingcentrene. Specielt bespisnings- og underholdningskategorien har vist markant vækst på 16%.

”Måden, kunderne bruger og handler på i centrene, ændrer sig i disse år. Det drejer sig lige så meget om fælles oplevelser med familie og venner, som det handler om indkøb. Derfor arbejder vi også konkret med for eksempel kvaliteten af spisesteder og med at skabe fysiske rammer, som man har lyst til at være i,” siger Finn Sture Madsen.

Kunderne værdsætter fornyelse
Det ses tydeligt af besøgstallene for 2016, at specielt de centre, som er blevet ombygget, udvidet og har fået tilført nye butikker, fortsat formår at tiltrække flere kunder.

Et godt eksempel er Lyngby Storcenter, som i 2016 åbnede et nyt madtorvs- og spisehuskoncept samt flere nye butikker, hvilket har medført en besøgsfremgang på 5%. Også Frederiksberg Centret og VestsjællandsCentret viser med deres afsluttede ombygningsprojekter i 2016 en fortsat flot besøgsfremgang på 7% og 3%.

”I konkurrencen om at tiltrække kunderne og kunne imødekomme den moderne forbrugers ønsker og behov, forventer vi stigende investeringer i shoppingcentrene i Danmark i de kommende år – det gælder både investeringer i udvidelser samt renovering og fornyelse,” siger Finn Sture Madsen.

I øjeblikket arbejdes der på en stor udvidelse i SlotsArkaderne i Hillerød, hvor centret får tilført 400 m2 bolig og 2.000 m2 butiksareal med en udvidet H&M som ankerbutik samt flere nye lejere. Ligeledes er der igangsat et stort udvidelsesprojekt i Amager Centret, der vil tilføre 20-30 nye butikker.

Stor etableringslyst blandt nationale og internationale lejere
DEAS oplever fortsat generel øget aktivitet og interesse fra både nationale og internationale lejere, der ønsker at etablere sig i shoppingcentrene eller udvide deres nuværende engagement.

”Særligt den stabile danske økonomi gør det interessant for nye internationale kæder at etablere sig på det danske marked – det gælder eksempelvis mærker som Rituals, JD Sport, Boozt og Guess, der alle har åbnet deres første butikker i Danmark i 2016,” siger Finn Sture Madsen.

Se også vedhæftede faktaark.

Finn Sture Madsen, afdelingsdirektør, DEAS, mobil 27 90 10 28.

DEAS A/S er et af Danmarks førende ejendomsforvaltningsselskaber. Selskabet består af fem forretningslinjer: Ejendomsadministration, Property Asset Management, Facility Services, Mæglervirksomhed – via DEAS Erhverv og DEAS Bolig – og Offentlig-Privat Partnerskab (OPP). DEAS administrerer og udvikler bl.a. 17 shoppingcentre, primært ejet af Danica Pension. Vi har årligt i gennemsnit 64 millioner besøgende og en omsætning på 8 mia. kr. eks. moms. Vi administrerer 1.120 butikker og 406.324 m2 udlejningsareal.

Frederiksberg Centret havde i 2016 en besøgsfremgang på 7%.
I øjeblikket arbejdes der på en udvidelse i SlotsArkaderne, hvor centret får tilført 400 m2 bolig og 2.000 m2 butiksareal med en udvidet H&M som ankerbutik samt flere nye lejere.
Lyngby Storcenter

CALUM udvider med nye lejligheder på Eternitgrunden26.4.2018 08:26pressemeddelelse

Ejendomsselskabet CALUM er aktiv i flere byudviklingsområder i Aalborg, og Eternit-grunden midt i byen er ingen undtagelse. Den 1. september står 29 nye lejeboliger klart til indflytning. ”Med Gavlhusene omdanner vi et smukt ældre hus fra 1897 til 29 unikke lejligheder med sjæl og historie. Vi mixer gammelt og nyt og har som altid truffet et enkelt og kvalitetsbevidst materialevalg,” siger Jakob Axel Nielsen, direktør i CALUM. Den gamle smukke facade ud mod Alexander Foss Gade er bevaret, mens der på den modsatte facade mod gårdrummet skabes et moderne udtryk. DEAS er udpeget til at stå for førstegangsudlejning samt efterfølgende administration af Gavlhusene, hvor der er lagt vægt på gode uderum. På taget etableres en stor tagterrasse med udsigt over området, og beboerne får eget orangeri, hvor de har rig mulighed for at opholde sig i grønne og lyse omgivelser. By med vokseværk ”Vi ser frem til at sætte gang i udlejningen på vegne af CALUM, der rammer et behov og en efterspørgsel i mar

PFA udpeger DEAS som bygherrerådgiver til Gartnerbyen9.3.2018 07:52pressemeddelelse