Kunderne vender tilbage til Blå Kors' genbrugsbutikker

Efter knap to måneders nedlukning er der igen gang i omsætningen i Blå Kors' 53 genbrugsbutikker. Alle butikker holder nu åbent, og det har kunderne opdaget, fortæller chef for Blå Kors Genbrug, Anders Christensen, som er glad for opbakningen.
Mange kunder har lagt vejen forbi en af Blå Kors' genbrugsbutikker siden genåbningen. Her ses Signe Betzer og Grete Fink i butikken i Aarhus.

Kunderne stod i kø for at gøre et godt køb, da den sociale hjælpeorganisation Blå Kors igen slog dørene op til de første af sine genbrugsbutikker i slutningen af april efter, at de havde været lukket ned siden starten af marts.

Nu er alle 53 butikker genåbnet, og det er blevet taget rigtig godt imod blandt danskerne. På trods af færre åbningsdage og begrænsede åbningstider i butikkerne, går det godt med omsætningen.

I alle butikker er der blandt andet indført håndsprit, afstandsmarkører i gulvet, plexiglas ved kassen og en begrænsning på antallet af kunder.

"Vi har haft et overraskende fornuftigt salg de første par uger. Vi kan se, at kunderne vender tilbage til vores genbrugsbutikker. De har ikke glemt os, og det er vi både taknemmelige og rigtig glade for. Mange af vores butikker har solgt godt, selvom de har haft færre åbningstimer," fortæller Anders Christensen, som er chef for Blå Kors Genbrug, og fortsætter:

"Mange kunder har savnet at handle genbrug, og vi oplever, at både vores kunder og frivillige føler, at det er en tryg og sikker oplevelse at være i vores butikker."

Mange varer på hylderne

Udover travlhed med at betjene kunder og sikre en tryg oplevelse, har de frivillige, som driver Blå Kors' genbrugsbutikker, også travlt med at sortere de mange ting, der bliver indleveret.

Tendensen er, at mange kunder både donerer og køber ting på samme shoppetur.

"Folk har ryddet op under coronakrisen. De afleverer deres ting og går derefter ind og handler. Man afleverer for eksempel et fladskærms-tv og køber noget tøj bagefter," siger Anders Christensen, som er chef for Blå Kors Genbrug.

Brug for flere frivillige

Blå Kors' genbrugsbutikker drives af omkring 2.300 frivillige, og al overskuddet fra salget i butikkerne går til at hjælpe udsatte børn, unge og voksne i Danmark.

En af udfordringerne i forbindelse med genåbningen er netop behovet for flere frivillige. Vurderingen er, at butikkerne mangler omkring 10-15 procent af de frivillige på landsplan på grund af coronakrisen, og derfor opfordrer chef for Blå Kors Genbrug, Anders Christensen, flere til at melde sig:

"Hvis man har lyst til at blive frivillig, er det nu, vi har brug for danskerne. I vores butikker kan man komme ud blandt mennesker og være en del af et trygt, meningsgivende fællesskab, hvor vi passer på hinanden."

Læs om muligheden for at blive frivillig i Blå Kors' genbrugsbutikker på www.blaakors.dk/bliv-frivillig.

Man kan holde sig opdateret om butikkernes åbningstider på deres Facebook-sider, der alle starter med "Blå Kors Genbrug" efterfulgt af bynavn.