Kun hver tredje beskytter sig selv mod IT-kriminalitet

Hver anden har været udsat for virus, hacking, ransomware eller lignende. Men kun hver tredje beskytter sig mod cyberkriminalitet. Det viser en ny undersøgelse, som Kantar Gallup har lavet for Gjensidige Forsikring og det danske eSport-hold North.
Fotograf: Jefferson Santos

Forskellige former for cyberkriminalitet er efterhånden hverdag i Danmark. Hver anden har nemlig været udsat for bl.a. virus, hacking og ransomware, og ligeså mange er bange for at blive offer for førnævnte. Desværre er det blot hver tredje, der gør noget for at undgå kriminelle på internettet.

Hos Gjensidige får man oftere og oftere anmeldelser om dette, og kunderne efterspørger også i højere grad hjælp til at løse problemer med online-tyverier.

”Det er et reelt problem, at rigtig mange bliver udsat for misbrug og kriminalitet på internettet. Derfor bekymrer det mig, at mange slet ikke tænker sikkerhed ind i deres digitale aktiviteter. I dag har vi så mange personfølsomme oplysninger liggende på vores computer, telefon, tablet og online, at det er decideret ufornuftigt ikke at beskytte sig selv på den ene eller den anden måde,” siger Kim Rud-Petersen, koncerndirektør Danmark i Gjensidige Forsikring.

Professionelle gamers viser vejen

Risikoen for at blive hacket på de sociale medier stiger ofte, hvis man er et kendt ansigt. Hos North kender de til netop dét problem, for deres CounterStrike-spillere er verdensstjerner og har tilsammen flere hundrede tusinde følgere, og de oplever ofte, at andre forsøger at tvinge sig ind på deres konti.

”Alle vores spillere er blevet forsøgt hacket på mindst én af deres digitale platforme, og eksempelvis deres spil-konti ligger inde med virtuelle værdier for rigtig mange penge. Derfor har vi også gjort meget for at hjælpe dem med at ændre sikkerhedsvaner, så alle deres konti bl.a. er beskyttet af to-faktor-autentificering, og vi sørger for, at de løbende skifter kodeord,” siger Phillip Rasmussen, Digital Marketing Manager, fra North.

Hos North har flere spillere oplevet, at de er blevet udsat for angreb fra folk, der gerne vil have adgang til deres konti på Facebook, Instagram og Twitter.

”For mig personligt kan det have store personlige og professionelle konsekvenser, hvis mine konti på de sociale medier bliver hacket” siger Kristian ”k0nfig” Wienecke, der er professionel CounterStrike spiller i North. Han fortæller:

”Misbrug af mine sociale media-konti vil reflektere dårligt på både mit og Norths brand, og det kan tage lang tid at få kontrol over dem igen. Jeg er blevet hacket én gang, hvor hackeren heldigvis var en fan, der sendte mig en besked med mit password, og et venligt råd om at skifte det. Så nu skifter jeg password ofte, og bruger to-faktor-autentificering på alle mine platforme.”

Sund fornuft er ikke altid nok

I undersøgelsen angiver en stor del af de 31 %, der beskytter sig mod cyberkriminalitet, at de bruger deres sunde fornuft og er forsigtige, når de er på internettet. Men det er ikke altid nok, hvis man vil undgå virus, hacking eller ransomware.

”Vi udveksler private og følsomme oplysninger i næsten alt, vi laver på internettet. Både på de sociale medier, i netbanken og i e-boks er der informationer, som vi ikke vil dele med hvem som helst. Derfor er det desværre ikke altid nok at bruge sin sunde fornuft. Heldigvis er der en række lette ting, man kan gøre for at reducere risikoen,” siger Kim Rud-Petersen fra Gjensidige.

Sådan reducerer du risikoen:

• Brug to-faktor-autentificering: For at få adgang til eksempelvis Facebook, skal man med to-faktor-autentificering både indtaste brugernavn og password samt en kode, man får tilsendt på enten SMS eller mail.
  • Opdater styresystem og installer anti-virus på computeren.
  • Del aldrig personfølsomme oplysninger med fremmede. Hverken bank, myndigheder eller forsikring vil nogensinde bede dig om, at du deler dine personlige oplysninger via mail, SMS eller lignende.
  • Lav altid et nyt og kompliceret password til både dine konti på social media, dine enheder og på din WiFi-router

Undersøgelsen er foretaget af Kantar Gallup for Gjensidige Forsikring og North i oktober 2017 blandt 1166 repræsentativt udvalgte danskere.

Har du været udsat for en eller flere af følgende ting?

• Virus på computeren 38%
  • Hacking af (kodeord) til sociale medier eller mail 7%
  • Ransomware 3%
  • Virus på telefonen 3%
  • Identitetstyveri hvor jeg har fået økonomiske problemer 1%
  • Identitetstyveri hvor mit navn eller mine billeder er blevet misbrugt af andre 1%
  • En anden form for cyberkriminalitet 2%
  • Ingen af ovenstående 52%
  • Ved ikke 4%

Er du bange for at blive udsat for en eller flere af følgende ting?

• Identitetstyveri hvor jeg har fået økonomiske problemer 33%
  • Identitetstyveri hvor mit navn eller mine billeder er blevet misbrugt af andre 30%
  • Virus på computeren 25%
  • Hacking af (kodeord) til sociale medier eller mail 18%
  • Virus på telefonen 14%
  • Ransomware 9%
  • En anden form for cyberkriminalitet 12%
  • Ingen af ovenstående 39%
  • Ved ikke 11%

Gør du noget særligt for at beskytte dig selv mod cyberkriminalitet?

• Nej 52%
  • Ved ikke 17%
  • Ja, notér hvad: 31%

Fotograf: Jefferson Santos

Gjensidige er et af de ledende nordiske skadeforsikringsselskaber, og er noteret på Oslo Børs. Vi er cirka 4000 medarbejdere, heraf 705 i Danmark, og vi tilbyder skadeforsikring i Norge, Danmark, Sverige og Baltikum. I Norge tilbydes også bank, pension og sparing. Driftsindtægterne var 25,5 mia. NOK i 2016, mens forvaltningskapitalen udgjorde 136 mia. NOK.