Kun hver syvende dansker bakker op om el-løbehjul
Blot 15 % af danskerne bakker op om el-løbehjulet på cykelstierne og 25 % er decideret modstandere. Især i København er mange, 37 %, negativt indstillede over for det elektriske transportmiddel.
El-løbehjulet er hurtigt kommet på læberne af mange danskere, men selvom de kun har været til stede i trafikken i kort tid, har 4% af danskerne allerede oplevet farlige situationer i trafikken med dem.
”Ændringer i trafikken er ofte ledsaget af bekymringer. Derfor er det ikke overraskende, at der er begrænset opbakning til el-løbehjulene. At så mange allerede har oplevet farlige situationer med dem, viser også, at der stadig ligger et stort arbejde forude med at få dem integreret i trafikken på en sikker måde. Vi kan desuden se fra andre lande, at der har været en del ulykker med elektriske løbehjul, og det vil vi rigtig gerne undgå i Danmark,” siger Henrik Sagild, direktør for Skade i Gjensidige Forsikring.
Hvordan dækker forsikringen?
Det har siden d. 17. januar været lovligt at køre på cykelstierne på elektriske løbehjul. For mange er det fristende at hoppe på et elektrisk løbehjul og køre derudaf med 20 km/t. Men hvordan er man egentlig dækket, hvis man kommer til skade eller påkører andre? Hvis man selv ejer løbehjulet, er det egentlig meget simpelt:
”Man er i udgangspunktet dækket af sin ulykkesforsikring, hvis man selv kommer ud for et uheld. Ansvarsforsikringen, der er en del af ens indboforsikring, dækker, hvis man kommer til at gøre skade på andre. Det er derfor vigtigt, at man både har en ulykkes- og en indboforsikring. Har man ikke det, og der sker et uheld, kan man stå med uoverskuelige udgifter helt alene,” siger Henrik Sagild.
Hvis man lejer løbehjulet gennem en af de private udlejere, dikterer loven, at udlejeren skal tegne en ansvarsforsikring, der dækker, hvis man laver skader på andre. Derfor er det vigtigt at sikre sig, at de lever op til lovgivningen, inden man hopper på løbehjulet.
Grønnere Danmark
På trods af udfordringerne med det nye transportmiddel er det positivt, at der kommer nogle mere miljøvenlige alternativer til de korte køreture, mener Henrik Sagild:
”Hvis man skal fra A til B og bor inde i byen, er løbehjulet et nemmere og mere miljøvenligt transportmiddel end fx bilen. Det er positivt, at der er stor innovation på transportområdet, men kun så længe vi er opmærksomme, viser hensyn og passer på hinanden i trafikken.”
Om undersøgelsen
Undersøgelsen er foretaget af Kantar Gallup for Gjensidige Forsikring i marts 2019 blandt 1209 repræsentativt udvalgte danskere.
Find data for regioner, landsdele og byer i pdf'en herunder.
Hvad er din indstilling til, at el-løbehjulet er blevet lovligt at bruge i Danmark?
- Meget negativ 10 %
- Negativ 15 %
- Neutral 43 %
- Positiv 11 %
- Meget positiv 4 %
- Ved ikke 17 %
Har du oplevet en farlig situation med et el-løbehjul?
- Ja, og jeg kørte selv på el-løbehjulet 0 %
- Ja, men det var ikke mig, der kørte på el-løbehjulet 4 %
- Nej 95 %
- Ved ikke 1 %
Nøgleord
Kontakter
Søren Moth FrederiksenKommunikationskonsulent
Tlf:41 77 50 18smf@gjensidige.dkBilleder
Vedhæftede filer
Information om Gjensidige
Gjensidige er et af de ledende nordiske skadeforsikringsselskaber, og er noteret på Oslo Børs. Vi er cirka 3.900 medarbejdere, heraf 700 i Danmark, og vi tilbyder skadeforsikring i Norge, Danmark, Sverige og Baltikum. I Norge tilbydes også bank, pension og opsparing. Driftsindtægterne var 26 mia. NOK i 2018, mens forvaltningskapitalen udgjorde 157 mia. NOK.
Følg pressemeddelelser fra Gjensidige
Skriv dig op her, og modtag pressemeddelelser på e-mail. Indtast din e-mail, klik på abonner, og følg instruktionerne i den udsendte e-mail.
Flere pressemeddelelser fra Gjensidige
Mange kender ikke reglerne: Sidste år fik 3.800 bilister bøder ved vejarbejde19.4.2024 07:34:00 CEST | Pressemeddelelse
Flere end 3.800 bøder blev ifølge Rigspolitiet uddelt til danskere sidste år, der kørte for stærkt på en strækning med vejarbejde. Og udover en bøde til dobbelttakst, så er den høje hastighed ved vejarbejde hensynsløst over for dem, der arbejder på strækningen, lyder det fra skadedirektør i Gjensidige.
Farligt fænomen: 4000 gange sidste år skulle der ryddes op efter bilister på vejene16.4.2024 07:36:00 CEST | Pressemeddelelse
Sidste år måtte Vejdirektoratet sende en afspærringsvogn ud og rydde op flere end 4000 gange, fordi tabt gods havde skabt en trafikfarlig situation på vejene. Og de mange sager om tabt gods har både en stor økonomisk omkostning og er til alvorlig fare for trafikken og medarbejdere, lyder advarslen fra Lene Rasmusssen, der er skadedirektør i Gjensidige.
Forbruget af allergimedicin stiger. Flere bliver vaccineret mod høfeber10.4.2024 07:35:00 CEST | Pressemeddelelse
Høfeber er blevet så stort et problem, at et stigende antal danskere vælger at blive vaccineret mod det, viser en ny opgørelse fra Gjensidige. Også landets apoteker melder om en stigning i salg af antihistaminer.
Se listen: Danskernes farlige cykelvaner kan koste dyrt4.4.2024 07:34:00 CEST | Pressemeddelelse
Køre over for rødt, køre på fortovet eller ligefrem modsat færdselsretningen. Det er bare nogle af cyklisternes dårlige vaner, viser en ny undersøgelse, som YouGov har lavet for Gjensidige. Mange af vanerne er ulovlige og dyre i bøder.
Over 10.000 bøder på seks måneder: Ny lov møder fortsat opbakning30.3.2024 10:00:00 CET | Pressemeddelelse
Efter der i oktober sidste år blev indført nye skærpede miljøzoner i fem af landets største kommuner, er der blevet uddelt over 10.000 bøder til bilister, der har overtrådt reglerne. Det viser nye tal, som Miljøministeriet har udleveret til Gjensidige. Samtidig viser en ny undersøgelse pæn opbakning til loven.
I vores nyhedsrum kan du læse alle vores pressemeddelelser, tilgå materiale i form af billeder og dokumenter samt finde vores kontaktoplysninger.
Besøg vores nyhedsrum