Gjensidige

Kun hver anden dansker ved, hvornår de må køre over for gult

Del
Der hersker stor uenighed blandt danskerne, når de bliver spurgt om, hvornår man må køre over for gult. Det viser en ny undersøgelse, som Kantar Gallup har lavet for Gjensidige Forsikring.
Billede til fri afbenyttelse. Fotograf Daniel von Appen.
Billede til fri afbenyttelse. Fotograf Daniel von Appen.

Blot hver anden kan svare rigtigt på, hvornår det er i orden at køre over for gult lys. Men det er problematisk, da manglende enighed om færdselsloven kan skabe farlige situationer på de danske veje.

Det tror danskerne om det gule lys

Hvornår må man køre over for gult i bil?
Kun hvis jeg kan nå over inden det skifter til rødt 10 %
Hvis jeg når ind i lyskrydset, mens det er gult 30 % 30 %
Hvis det skaber en farlig situation, hvis jeg bremser 51 %
Hvis der er få eller ingen trafikanter i krydset 1 %

Man må aldrig køre over gult 30 %

30 %

I trafikken betyder gult lys stop, præcis som rødt lys gør det. Det er nemlig kun tilladt at køre over for gult, hvis det skaber en farlig situation, at man bremser.

”Vi ser desværre en del skader på både biler og personer, som skyldes trafikulykker i lyskryds. Derfor er det et problem, at der ikke er bred enighed om, hvordan man skal reagere, når lyset er gult. Det går hurtigt i trafikken, og der er ikke plads til, at vi tolker reglerne på forskellige måder,” siger Henrik Sagild, skadedirektør i Gjensidige Forsikring. 

Det kan også være farligt at stoppe for gult
Undersøgelsen viser også, at hver tredje tror, at man aldrig må køre over for gult. Dette kan skabe ligeså farlige situationer, som hvis man kører over for gult, selvom man kan nå at bremse. 

”Mange af de skader, vi ser, kommer fra såkaldte indhentningsulykker. Det vil sige situationer, hvor en eller flere trafikanter kører op bagi en forankørende bil, der bremser op. Derfor er det vigtigt, at reglerne bliver overholdt, og alle følger de samme regler,” siger Henrik Sagild. 

En farlig og egoistisk kørestil
Det kan påvirke trafikken i flere retninger, når bilister kører over for gult, selvom de burde have bremset.

”Det er et problem for alle i trafikken, både bilister, cyklister og fodgængere, når reglerne ikke bliver overholdt, og det kan være udtryk for en egoistisk kørestil, hvis man ikke stopper, når man skal. Det kan nemlig give farlige situationer og gøre det svært for andre trafikanter at komme ud af lyskrydset i tide, hvis eksempelvis modkørende ikke holder tilbage, når de skal,” siger Henrik Sagild.

Om undersøgelsen
Undersøgelsen er foretaget af Kantar Gallup for Gjensidige Forsikring i oktober 2017 blandt 1166 repræsentativt udvalgte danskere.

Nøgleord

Kontakter

Billeder

Billede til fri afbenyttelse. Fotograf Daniel von Appen.
Billede til fri afbenyttelse. Fotograf Daniel von Appen.
Download
Henrik Sagild, skadedirektør i Gjensidige. Fotograf Lars Svankjær.
Henrik Sagild, skadedirektør i Gjensidige. Fotograf Lars Svankjær.
Download

Information om Gjensidige

Gjensidige
Gjensidige
A.C. Meyers Vænge 9
2450 København SV

70 10 90 09https://www.gjensidige.dk/

Gjensidige er et af de ledende nordiske skadeforsikringsselskaber, og er noteret på Oslo Børs. Vi er cirka 4000 medarbejdere, heraf 705 i Danmark, og vi tilbyder skadeforsikring i Norge, Danmark, Sverige og Baltikum. I Norge tilbydes også bank, pension og sparing. Driftsindtægterne var 25,5 mia. NOK i 2016, mens forvaltningskapitalen udgjorde 136 mia. NOK.

Følg pressemeddelelser fra Gjensidige

Skriv dig op her, og modtag pressemeddelelser på e-mail. Indtast din e-mail, klik på abonner, og følg instruktionerne i den udsendte e-mail.

Flere pressemeddelelser fra Gjensidige

I vores nyhedsrum kan du læse alle vores pressemeddelelser, tilgå materiale i form af billeder og dokumenter samt finde vores kontaktoplysninger.

Besøg vores nyhedsrum
HiddenA line styled icon from Orion Icon Library.Eye