Kun få motiverede ufaglærte bliver faglærte
I disse år er der et stigende fokus på manglende faglært arbejdskraft til fremtidens arbejdsmarked. Men der er et godt stykke vej mellem de politiske ambitioner og virkeligheden. En ny undersøgelse fra EVA viser, at kun 5 pct. af de godt 365.000 voksne i alderen 25-54 år, der var ufaglærte i 2014, påbegyndte en erhvervsuddannelse i perioden 2015-2019.
Motivation i sig selv er ikke nok
EVA’s analyse viser også, at kun en lille andel af de motiverede ufaglærte voksne starter på en erhvervsuddannelse. I 2014 svarede ca. hver femte ufaglærte i en undersøgelse fra EVA, at de havde lyst til at starte på en erhvervsuddannelse. Ud af dem, er 14 pct. startet i løbet af de efterfølgende fem år. Blandt de, som svarede, at de ikke havde lyst til at starte på en erhvervsuddannelse, gælder det 3 pct.
Selvom analysen finder en forskel på de motiverede og de ikke-motiverede, så tyder det på, at motivation i sig selv ikke er nok til at få ufaglærte i gang med en erhvervsuddannelse.
»14 pct. er ikke mange, når man tænker på, at det er ud af gruppen, som rent faktisk havde lyst til at starte. En tidligere EVA-undersøgelse fra 2015 viser også, at der er forskellige barrierer, der kan afholde motiverede ufaglærte fra at tage en erhvervsuddannelse. Det kan fx være for stor en økonomisk byrde, mangel på tid, da vedkommende fx er i job, eller at der ikke er behov for en erhvervsuddannelse i ens nuværende job,« fortæller Michael Andersen, chefkonsulent på Voksen- og Efteruddannelsesområdet hos EVA.
Udsigten til bedre jobmuligheder skubber heller ikke ufaglærte mod en uddannelse
I 2014 spurgte EVA også de ufaglærte, om de mente, at en erhvervsuddannelse ville kunne forbedre deres jobmuligheder. Det svarede tre ud af fem ja til. Alligevel er kun 7 pct. af denne gruppe startet på en erhvervsuddannelse i 2015-2019. Andelen er endnu mindre – 3 pct. – blandt gruppen af ufaglærte, som svarede nej til, at en erhvervsuddannelse ville kunne gavne dem på jobmarkedet.
»De økonomiske konjunkturer spiller givetvis en rolle i forhold til at der ikke er flere motiverede ufaglærte, der starter på en erhvervsuddannelse. Det er ikke overraskende, at mange ufaglærte afholder sig fra at gå i gang med en erhvervsuddannelse, hvis det er relativt let at få job som ufaglært. Men andre ting kan også spille ind, fx manglende kendskab til mulighederne for at blive faglært,« forklarer Michael Andersen, som også påpeger, at en erhvervsuddannelse ikke nødvendigvis er den eneste uddannelsesvej for ufaglærte:
»Det at man som ufaglært ikke starter på en erhvervsuddannelse, er ikke det samme som, at man ikke deltager i uddannelse. Ufaglærte benytter sig primært af AMU, når de har brug for at forbedre deres specialiserede erhvervskompetencer. De mange muligheder i AMU-systemet gør, at det er muligt at tage flere kurser og kombinere dem på måder, der i et vist omfang ligner en erhvervsuddannelse, selvom de ikke nødvendigvis er anerkendt som sådanne.«
Fakta: Kort om undersøgelsen
- Data stammer fra minianalysen ”Fra ufaglært til faglært – En analyse af, hvor stor en andel af ufaglærte, der er startet på en erhvervsuddannelse i 2015-19”
- Analysen bygger på registerdata fra Danmarks Statistik samt data fra EVA’s egen spørgeskemaundersøgelse fra 2014 blandt et repræsentativt udsnit af 1.000 ufaglærte.
- Minianalysen bygger videre på EVA’s store undersøgelse fra 2015: ”Fra ufaglært til faglært. Hvad har betydning for ufaglærtes orientering mod at blive faglærte?”
Nøgleord
Kontakter
Iben Munk MortensenKommunikationskonsulent
Tlf:3525 4621imm@eva.dkLinks
Information om Eva - Danmarks Evalueringsinstitut
EVA - analyser, redskaber og udvikling, der styrker uddannelser og dagtilbud.
Følg pressemeddelelser fra Eva - Danmarks Evalueringsinstitut
Skriv dig op her, og modtag pressemeddelelser på e-mail. Indtast din e-mail, klik på abonner, og følg instruktionerne i den udsendte e-mail.
Flere pressemeddelelser fra Eva - Danmarks Evalueringsinstitut
Unge vælger professionsuddannelser for at gøre en forskel men nogle fravælger dem på grund af arbejdsvilkår15.3.2025 06:00:00 CET | Pressemeddelelse
En ny analyse fra EVA viser, at den vigtigste motivation for at søge ind på uddannelserne til lærer, pædagog, sygeplejerske og socialrådgiver er muligheden for at gøre en forskel for andre. Samtidig er arbejdsvilkår og løn fortsat blandt de mest udbredte grunde til, at nogle unge fravælger uddannelserne.
Hver fjerde ufaglærte har lyst til en erhvervsuddannelse – men kun en halv procent gennemfører årligt27.2.2025 08:03:00 CET | Pressemeddelelse
Ny EVA-undersøgelse viser, at hver fjerde ufaglært har lyst til at tage en erhvervsuddannelse, mens to ud af tre vurderer, at det vil gavne deres muligheder på arbejdsmarkedet. Men kun en halv procent af de ufaglærte bliver årligt faglærte. Til gengæld er der flere, der tager de kortere AMU-kurser.
Flere ansatte i daginstitutionerne – stadig en tredjedel medhjælpere uden pædagogisk uddannelse29.1.2025 13:24:17 CET | Pressemeddelelse
Ny analyse viser, at daginstitutionerne har fået mere pædagogisk personale. En del er medhjælpere, der ser ud til at komme direkte fra gymnasiet. Derfor bør kommunerne styrke indsatserne for at opkvalificere medhjælperne sideløbende med, at de fortsat arbejder for at tiltrække mere uddannet pædagogisk personale, siger Dina Theis Madsen, chef for enheden for dagtilbud på EVA.
Ny undersøgelse: Forældre ønsker mere dialog med pædagogisk personale25.9.2024 07:00:00 CEST | Pressemeddelelse
Leger Sigurd altid alene, når han er på legepladsen? Og er det en udfordring for Carla, at hun ikke har et større ordforråd? En god dialog om barnet er afgørende for et velfungerende forældresamarbejde. Sådan siger både ledere og forældre i daginstitutioner i ny undersøgelse fra EVA, der samtidigt peger på betydningen af at tænke mulighederne for en god dialog grundigt igennem.
Ny kortlægning: Hvem er lærerne i grundskolen?12.8.2024 05:01:00 CEST | Pressemeddelelse
Elever i folkeskolen og fri- og privatskoler møder lærere med mange forskellige uddannelsesbaggrunde, men hvem er lærerne, hvor mange af dem er 4.g’ere, der kommer direkte fra gymnasiet, og hvilken baggrund har meritlærerne? Det har EVA kortlagt i en ny rapport.
I vores nyhedsrum kan du læse alle vores pressemeddelelser, tilgå materiale i form af billeder og dokumenter samt finde vores kontaktoplysninger.
Besøg vores nyhedsrum