Kun 2 ud af 10 virksomheder i medie- og underholdningsbranchen har fastsat CO2-mål

Topledere i medie- og underholdningsbranchen halter efter topledere fra andre brancher, når det kommer til at fastlægge mål for udledning af drivhusgasser i virksomhedens langsigtede strategi. PwC’s CEO Survey 2022 viser, at kun 21 % af toplederne i medie- og underholdningsbranchen har fastsat CO2-mål i virksomhedens langsigtede strategi, hvilket er under gennemsnittet på 36 % på tværs af alle brancher.
“Toplederne i medie- og underholdningsbranchen har traditionelt været mere fokuseret på det indholdsmæssige og at formidle klimaproblemerne end at fastsætte egne mål for udledning af drivhusgasser samt monitorere og rapportere på deres egne CO2-udledninger,” fortæller Leif Ulbæk Jensen, partner og ekspert i medie- og underholdningsindustrien, og fortsætter:
“De seneste år har virksomhederne i højere grad prioriteret deres ressourcer på at håndtere COVID-19-krisen samt omlægge og tilpasse deres forretninger til et stadigt mere digitalt marked med hårdere konkurrence, hvor fokus på klimaet er blevet skubbet i baggrunden. For virksomhederne er det særligt forbrug af elektricitet og transport, som er de to mest bærende CO2-syndere.”
Desuden har alene 7 % af toplederne i medie- og underholdningsbranchen koblet C02-mål til deres personlige bonus- eller incitamentsordning. Det øvrige branchegennemsnittet ligger på 12 %.
Net-zero og mål for kønsdiversitet
PwC’s CEO Survey 2022 viser, at 15 % af virksomhederne inden for medie- og underholdningsbranchen allerede har forpligtet sig til en net-zero-udledning, mens hver fjerde arbejder mod dette må. Også her ligger medie- og underholdningsbranchen under gennemsnittet på tværs af alle brancher (branchegennemsnittet) med en net-zero-udledning på 21 %, og hvor energi- og forsyningsbranchen er topscorer med 40 %.
“Analysen viser, at knap 7 ud af 10 topledere i medie- og underholdningsbranchen angiver, at virksomhedens CO2-udledning ikke er så væsentlig, at de har forpligtet sig til en net-zero-udledning. Hver anden topchef medgiver dog, at deres virksomhed mangler de nødvendige kompetencer for at måle på deres udledning af drivhusgasser,” fortæller Leif Ulbæk Jensen.
CEO Survey 2022 viser desuden, at en tredjedel af virksomhederne har implementeret mål for kønsdiversitet i virksomhedens langsigtede strategi, mens hver femte har fastsat mål for repræsentation af race og etnicitet. Målinger af kundetilfredshed fylder mest hos toplederne i medie- og underholdningsbranchen med 67 %.
Om CEO Survey 2022
I PwC’s 25. CEO Survey blev der gennemført 4.446 interview i 89 lande. I alt har 137 CEO’er fra medie- og underholdningsbranchen deltaget. CEO Survey er verdens førende toplederundersøgelse.
Nøgleord
Billeder

Vedhæftede filer
Information om PwC
Følg pressemeddelelser fra PwC
Skriv dig op her, og modtag pressemeddelelser på e-mail. Indtast din e-mail, klik på abonner, og følg instruktionerne i den udsendte e-mail.
Flere pressemeddelelser fra PwC
Streaming- og biografmarkedet er fortsat i vækst, men økonomisk usikkerhed påvirker forbrugernes adfærd på ét punkt18.9.2025 06:00:00 CEST | Pressemeddelelse
2025 ser ud til at blive et år med fremgang for de danske biografer, men danskerne forventes at blive mere tilbageholdende med at betale for streamingtjenester, viser PwC’s analyse af den danske streaming- og biografbranche.
Nye afgørelser præciserer reglerne for håndværker- og servicefradraget15.9.2025 08:30:39 CEST | Pressemeddelelse
Skatterådet har i en række nye afgørelser afgjort, om der kunne opnås håndværker- og servicefradrag eller ingen af delene. Det understreger, hvor vigtigt det er at være helt sikker på, hvilke ydelser der faktisk giver ret til fradragene.
Lejer du din bolig ud? Disse skatteregler bør du kende11.9.2025 09:26:30 CEST | Pressemeddelelse
Højsæsonen for boligudlejning lakker mod enden, og det er for mange tid til at indberette til skat. Men langt fra alle danskere kender skattereglerne på området. Få styr på dem én gang for alle med hjælp fra PwC’s skatteekspert.
Privatøkonomi på skoleskemaet: Aarhus-elever lærer at mestre hverdagsøkonomi3.9.2025 06:00:00 CEST | Pressemeddelelse
PwC og Skoleglæde.nu vender nu tilbage til Aarhus med undervisningsforløbet Ung privatøkonomi, der klæder elever på til at tage ansvar for deres økonomi. Projektet blev første gang introduceret i 2019, og nu er turen igen kommet til Aarhus, hvor elever fra 8. klasse på Strandskolen, Skåde Skole og Frederiksbjerg Skole skal arbejde med praktiske opgaver, der kobler matematik og økonomiforståelse til deres egen hverdag.
Pulsmåling: Virksomheder holder fast i bæredygtighed trods politisk udskydelse2.9.2025 10:10:53 CEST | Pressemeddelelse
På trods af den politiske udskydelse af CSRD fortsætter det strategiske arbejde med bæredygtighed. Tre ud af fire virksomheder, der er omfattet af CSRD (bølge 1), arbejder med bæredygtighed som en integreret del af deres forretning, og 58 % mener, at bæredygtighedsagendaen vil påvirke dele af virksomhedens forretning. Det viser en pulsmåling fra PwC.
I vores nyhedsrum kan du læse alle vores pressemeddelelser, tilgå materiale i form af billeder og dokumenter samt finde vores kontaktoplysninger.
Besøg vores nyhedsrum