Kun 2 ud af 10 virksomheder i medie- og underholdningsbranchen har fastsat CO2-mål

Kun hver femte topleder i medie- og underholdningsbranchen har implementeret mål for udledning af drivhusgasser i virksomhedens langsigtede strategi. Medie- og underholdningsbranchen har mindst fokus på klima af alle brancher, viser PwC’s CEO Survey 2022.

Leif Ulbæk Jensen, partner og ekspert i medie- og underholdningsindustrien.

Topledere i medie- og underholdningsbranchen halter efter topledere fra andre brancher, når det kommer til at fastlægge mål for udledning af drivhusgasser i virksomhedens langsigtede strategi. PwC’s CEO Survey 2022 viser, at kun 21 % af toplederne i medie- og underholdningsbranchen har fastsat CO2-mål i virksomhedens langsigtede strategi, hvilket er under gennemsnittet på 36 % på tværs af alle brancher.

Toplederne i medie- og underholdningsbranchen har traditionelt været mere fokuseret på det indholdsmæssige og at formidle klimaproblemerne end at fastsætte egne mål for udledning af drivhusgasser samt monitorere og rapportere på deres egne CO2-udledninger,” fortæller Leif Ulbæk Jensen, partner og ekspert i medie- og underholdningsindustrien, og fortsætter:

De seneste år har virksomhederne i højere grad prioriteret deres ressourcer på at håndtere COVID-19-krisen samt omlægge og tilpasse deres forretninger til et stadigt mere digitalt marked med hårdere konkurrence, hvor fokus på klimaet er blevet skubbet i baggrunden. For virksomhederne er det særligt forbrug af elektricitet og transport, som er de to mest bærende CO2-syndere.”

Desuden har alene 7 % af toplederne i medie- og underholdningsbranchen koblet C02-mål til deres personlige bonus- eller incitamentsordning. Det øvrige branchegennemsnittet ligger på 12 %.

Net-zero og mål for kønsdiversitet
PwC’s CEO Survey 2022 viser, at 15 % af virksomhederne inden for medie- og underholdningsbranchen allerede har forpligtet sig til en net-zero-udledning, mens hver fjerde arbejder mod dette må. Også her ligger medie- og underholdningsbranchen under gennemsnittet på tværs af alle brancher (branchegennemsnittet) med en net-zero-udledning på 21 %, og hvor energi- og forsyningsbranchen er topscorer med 40 %.

“Analysen viser, at knap 7 ud af 10 topledere i medie- og underholdningsbranchen angiver, at virksomhedens CO2-udledning ikke er så væsentlig, at de har forpligtet sig til en net-zero-udledning. Hver anden topchef medgiver dog, at deres virksomhed mangler de nødvendige kompetencer  for at måle på deres udledning af drivhusgasser,” fortæller Leif Ulbæk Jensen.

CEO Survey 2022 viser desuden, at en tredjedel af virksomhederne har implementeret mål for kønsdiversitet i virksomhedens langsigtede strategi, mens hver femte har fastsat mål for repræsentation af race og etnicitet. Målinger af kundetilfredshed fylder mest hos toplederne i medie- og underholdningsbranchen med 67 %.

Om CEO Survey 2022
I PwC’s 25. CEO Survey blev der gennemført 4.446 interview i 89 lande. I alt har 137 CEO’er fra medie- og underholdningsbranchen deltaget. CEO Survey er verdens førende toplederundersøgelse.

Leif Ulbæk Jensen, partner og ekspert i medie- og underholdningsindustrien.

4 ud af 10 danske medarbejdere overvejer at skifte job i løbet af det næste år2.8.2022 06:00:00 CEST | Pressemeddelelse

Danske medarbejdere sætter høje krav til deres arbejdsgivere og overvejer i højere grad at skifte job. 41 % af danske medarbejdere er tilbøjelige til at skifte job i løbet af det kommende år, mens 1 ud af 5 forventer i høj eller meget høj grad at forlade arbejdsmarkedet enten permanent eller midlertidigt i de næste 12 måneder. Det viser ny analyse fra PwC om det danske arbejdsmarked.