Kulturpriser til Selskabet for Arbejderhistorie og forfatter Lars Olsen

Dansk El-Forbund uddelte på forbundets 32. kongres kulturpriser til Selskabet for Arbejderhistorie og forfatteren Lars Olsen. De får priserne for at sætte fokus på almindelige danskeres liv og historie

- I dag har vi nedskæringer i både dagpengene for arbejdsløse og mulighederne for dem, der bliver nedslidt på arbejdsmarkedet. Det har alvorlige konsekvenser for mange lønmodtagere, og derfor har vi brug for mere fokus på almindelige menneskers liv og udfordringer.

Sådan lød det fra forbundsformand Jørgen Juul Rasmussen, da han på Dansk El-Forbunds 32. kongres uddelte forbundets kulturpris og 25.000 kroner til forfatter Lars Olsen. Han modtager prisen for sine bøger om ulighed og almindelige lønmodtageres vilkår i det moderne Danmark – ikke mindst for den for nyligt udkomne ’Det Forsvundne Folk’.

Som Jørgen Juul Rasmussen sagde i forbindelse med prisoverrækkelsen, så handler den ikke om et indfødt folk, der er forsvundet i Amazonas, men om arbejderne og arbejderklassen, der i stort omfang er forsvundet fra medierne og den offentlige dagsorden.

Også Selskabet for Arbejderhistorie (SFAH) modtog forbundet kulturpris og 50.000 kroner for formidlingen af historikeres forskning i arbejdernes og arbejderbevægelsens historie. Dermed blev den årelange indsats – selskabet blev stiftet i 1970 – med at dokumentere og formidle arbejderbevægelsens historie belønnet af Dansk EL-Forbund.

Formand for SFAH, journalist og historiker Mads Bruun Pedersen, modtog prisen og gav en opfordring til kongressens delegerede:

– En afgørende forudsætning for vores arbejde er kilder. Og I sidder på guld rundt om i afdelingerne: Arkivmateriale, beretninger, blade og alt, der dokumenterer det arbejde, der foregår i dag i fagbevægelsen. Tag en snak i afdelinger og bestyrelser og lav så retningslinjer for bevarelsen af kilder. Det er så uhørt vigtigt for den fremtidige dokumentation og historieskrivning.

Dansk El-Forbunds kongres finder sted på Radisson Blu, Scandinavian Congress Center, i Aarhus og samler 240 delegerede fra hele landet fra tirsdag den 30. oktober til fredag den 2. november 2018.

Se mere om kongressen – og følg den live – på kongres.def.dk.