Kulturborgmester: Færre krydstogtskibe til København

Del

Antallet af krydstogtskibe, der ankommer til hovedstaden, skal reduceres markant, og der skal stilles strengere miljøkrav. Det mener Københavns kultur- og fritidsborgmester Franciska Rosenkilde (Å), som nu stiller et politisk forslag om dette.

Der skal færre krydstogtskibe til København. Sådan lyder budskabet fra Københavns kultur- og fritidsborgmester Franciska Rosenkilde (Å), der nu stiller forslag om dette i Borgerrepræsentationen.

”Krydstogtturisme er langt fra bæredygtigt, og jeg mener ikke, turisternes økonomiske bidrag til byen opvejer den store negative klima- og miljømæssige belastning, som krydstogtskibene medfører,” siger kultur- og fritidsborgmester Franciska Rosenkilde, som også er ansvarlig for Copenhagen Visitor Service også kendt som Københavns Turistinformation.

Siden 2015 er antallet af krydstogtskibe, der lægger til i Københavns havn, iflg. Danmarks Statistik steget med 23 procent. Sidste år skulle have været rekordår, hvor det var planlagt, at 349 krydstogtskibe skulle have anløbet Københavns Havn.

Men det er den forkerte vej for turismen, mener Franciska Rosenkilde:

”Hvis vi skal gøre os de mindste forhåbninger om at leve op til ambitionerne om bæredygtig byudvikling og turisme i Københavns Kommuneplan 2019 samt komme i mål med visionen om at blive verdens første C02-neutrale hovedstad i 2025, er vi nødt til at kigge på krydstogtturisme. Vi skal ganske enkelte have et opgør med den miljøbelastende form for turisme.”

Hun uddyber:

”Jeg har stor sympati med de mennesker, der arbejder i turisme-erhvervet, og som lige nu er hårdt ramt pga. nedlukningen. Men det her forslag handler også om byens udvikling og om de værdier, vi ønsker for fremtidens hovedstad. Turister, der kun kommer til byen for at se de allermest kendte seværdigheder og for at shoppe på Strøget presser især Indre By og beboerne. Så spørgsmålet er, om vi ønsker osende krydstogtskibe og masseturisme – eller om vi vil skabe en by, der er bæredygtig og god at bo i? Jeg hælder til det sidste.”

Konkret stiller Franciska Rosenkilde derfor et medlemsforslag i Københavns Borgerrepræsentation den 4. marts. Forslaget indebærer, at de relevante forvaltninger undersøger, om der kan lægges et loft over antallet af krydstogtskibe i København, samt om der kan stilles strengere miljøkrav til de skibe, der anløber havnen.

I 2018 udledte krydstogtskibene i København cirka 17.000 tons CO2. Dette tal forventes at stige til 28.000 tons i 2030. Det fremgår af analyse af alternative energikilder til krydstogtskibe. Analysen er lavet af Cowi A/S for Københavns Kommune.

Fakta om forslaget

  • Kultur- og fritidsborgmester i København Franciska Rosenkilde ønsker færre krydstogtskibe til byen.
  • Franciska Rosenkilde foreslår derfor, at ’Borgerrepræsentationen pålægger Økonomiforvaltningen i samarbejde med øvrige relevante forvaltninger at undersøge, hvorvidt der er lovhjemmel til at beslutte, at der fastsættes et loft for, hvor mange krydstogtskibe, der årligt må anløbe Københavns Havn, så antallet reduceres, samt undersøge, hvilke skærpede miljøkrav der kan stilles til de krydstogtskibe, der anløber Københavns havn. Resultaterne af undersøgelsen skal forelægges Borgerrepræsentationen inden sommerferien 2021.’

Fakta om krydstogtturisme

  • Siden 2015 er antallet af krydstogtskibe, der lægger til i Københavns havn, steget med 23 procent. (Kilde: Danmarks Statistik )
  • 2020 skulle have været rekordår, hvor det var planlagt, at 349 krydstogtskibe skulle have lagt til i København. (Kilde: Kultur- og Fritidsforvaltningen)
  • Forskere fra Aarhus Universitet har undersøgt udledningen af partikler og NOx-forurening fra et krydstogtskib, der lægger til i en dansk havn. De har konkluderet, at det udleder samme mængde luftforurening som flere tusinde personbiler, der kører i byens gader (Kilde: Kortlægning af luftforurening fra krydstogtskibe i København og Aarhus. Videnskabelig rapport fra DCE – Nationalt Center for Miljø og Energi. Aarhus Universitet, Institut for Miljøvidenskab. 2019.) De to typer luftforurening har blandt andet været associeret med kronisk bronkitis, blodpropper i hjernen og for tidlig død.
  • I 2018 udledte krydstogtskibene i København cirka 17.000 tons CO2. Dette tal forventes at stige til 28.000 tons i 2030. (Kilde: Analyse af alternative energikilder til krydstogtskibe. Analyse af Cowi A/S for Københavns Kommune)
  • Ifølge en analyse fra COWI for Københavns Kommune vil en del af disse negative påvirkninger kunne afhjælpes ved etablering af landstrøm, men selv i det mest optimistiske scenarie vil partikelemission og C02-udledningen kun være halveret i 2030. (Kilde: Analyse af alternative energikilder til krydstogtskibe. Analyse af Cowi A/S for Københavns Kommune) 

Kontakter

Pressechef Julie Stemann Monberg, tlf.: 24 98 22 60, mail: cg3p@kk.dk

Information om Københavns Kommune Kultur- og Fritidsforvaltningen

Københavns Kommune Kultur- og Fritidsforvaltningen
Rådhuspladsen 1
1599 København V

+45 33 66 33 66https://www.kk.dk/kff

Kultur- og Fritidsforvaltningen i Københavns fornemmeste opgave er at samarbejde med københavnerne om at skabe en by, der lever og udvikler sig.

Følg pressemeddelelser fra Københavns Kommune Kultur- og Fritidsforvaltningen

Skriv dig op her, og modtag pressemeddelelser på e-mail. Indtast din e-mail, klik på abonner, og følg instruktionerne i den udsendte e-mail.

Flere pressemeddelelser fra Københavns Kommune Kultur- og Fritidsforvaltningen

Kulturborgmester: Lukning af natteliv kl. 24 har aldrig været Alternativets politik16.3.2021 12:01:46 CET | Pressemeddelelse

”En storby som København skal selvfølgelig have et natteliv efter kl. 24. Det har aldrig været Alternativets politik at lukke festen ved midnat. Den misforståelse vil jeg gerne rydde af vejen en gang for alle.” Sådan siger Franciska Rosenkilde, kultur- og fritidsborgmester i København, efter et flertal i Borgerrepræsentationen har afvist Kultur- og Fritidsforvaltningen og Teknik- og Miljøforvaltningens første udkast til en ny Restaurations- og Nattelivsplan. ”Jeg er helt enig med flertallet i, at det udkast til en nattelivsplan, som forvaltningerne er kommet med, er for restriktivt. Lad os få pillet de restriktive elementer ud,” siger borgmesteren og fortsætter: ”Til gengæld har vi et politisk ansvar for at finde løsninger de steder i nattelivet, hvor der er udfordringer med larm, vold og skrald,” slutter hun.

I vores nyhedsrum kan du læse alle vores pressemeddelelser, tilgå materiale i form af billeder og dokumenter samt finde vores kontaktoplysninger.

Besøg vores nyhedsrum