KUBO får millioninvestering til international udrulning

5.5.2017 09:59 | Vækstfonden

Fynske KUBO udvikler læringsrobotter og har nu fået en investering på 6,6 mio. kr. fra Vækstfonden, KMD og virksomhedens bestyrelsesformand. Kapitalen skal bruges til at styrke organisationen og rulle robotterne ud internationalt.

KUBO har stor succes med sine læringsrobotter, som sætter børn i børnehave og grundskole i stand til at lære at programmere og løse udfordringer, som hidtil har været forbeholdt elever på større klassetrin. Med den nye kapitaltilførsel på 6,6 mio. kr. skal robotterne bl.a. ud på det internationale marked.

”KUBO kan udløse et meget stort læringspotentiale, hvis underviserne lærer at bruge robotterne rigtigt og bliver trygge ved teknologien. Det arbejder vi aktuelt på. Og så vil vi gerne ud på det internationale marked, bl.a. USA, og det kræver den rette salgsorganisation. Det er to vigtige områder, som vi vil styrke med den nye investering,” siger adm. direktør Tommy Otzen, som stiftede KUBO sammen med Daniel Friis Lindegaard i 2014.

Læringsrobotten KUBO hjælper børn i alderen 5-11 med at lære at programmere. Ved hjælp af puslespilsbrikker sammensætter barnet en sekvens, som robotten så kører efter. Robottens hoved kan udskiftes, så den kan bruges til forskellige aktiviteter, fx til træning af stavefærdigheder, hvor robotten kører af sted over brikkerne, men stopper og lyser rødt, hvis den møder et forkert bogstav.

Ifølge nyudnævnt bestyrelsesformand, Robbert Stecher, som sammen med Vækstfonden og KMD er med i den nye investeringsrunde, imødegår KUBO et globalt behov.

”Stifterne i KUBO har udviklet et stærkt koncept, der er både simpelt og let at gå til. Robotten er universel og intuitiv, ligesom det gør sig gældende for legoklodsen, og KUBO bidrager med noget, der er brug for i verden: nemlig teknologi til at stimulere den kognitive læring. KUBO er nået utrolig langt på kort tid, og jeg glæder mig til at bidrage på rejsen i en virksomhed, der har et klart globalt potentiale,” siger Robbert Stecher, som selv har en 15 år lang karriere i LEGO bag sig, senest som Senior Vice President, Corporate Management.

Også Vækstfonden og KMD ser frem til at bidrage til virksomhedens udvikling.

”KUBO flytter grænserne for læring, så børn allerede fra børnehavealderen får mulighed for at udvikle vigtige kompetencer som problemløsning og abstrakt tænkning gennem programmering. Læring bliver til leg på en inspirerende måde, som jeg er overbevist om vil appellere til rigtig mange skoler. Med afsæt i det stærke fynske robotmiljø har KUBO et stærkt team, som både rummer dyb viden om læring, teknisk indsigt og kommercielle kompetencer. Det mener vi kan blive opskriften på en solid succes også internationalt,” siger Lars Rønn fra Vækstfondens investeringsafdeling, VF Venture.

”For bedre at understøtte helt nye områder af digital innovation udskilte KMD sidste år sin venture-enhed fra moderselskabet, og en af vores første investeringer var KUBO. Det har været en stor succes, og det er en fornøjelse at være med på den fantastiske rejse, som KUBO er på. Vi er utrolig glade for at kunne hilse velkommen til Vækstfonden og Robbert Stecher, og deres engagement i KUBO understreger kun det store potentiale for virksomheden”, siger Niklas Marshall fra KMD Venture.

Læs mere om KUBO på www.kubo-robot.com.

Tommy Otzen, adm. direktør og medstifter af KUBO, 60 40 81 60, tommy@kubo-robot.com
Robbert Stecher, bestyrelsesformand i KUBO, 20 30 87 33, RS@ni-company.com
Lars Rønn, partner i VF Venture, Vækstfonden, 20 80 05 50, lro@vf.dk
Niklas Marschall, adm. direktør KMD Venture A/S, 28 12 19 58, QNS@kmd.dk

Vækstfonden er statens finansieringsfond. Vi er en uafhængig fond med en selvstændig lov og bestyrelse. Loven om Vækstfonden siger, at fonden skal fremme vækst og fornyelse i små og mellemstore virksomheder for på den måde at opnå større samfundsøkonomisk afkast. Vi medvirker til at skabe flere nye vækstvirksomheder ved at stille kapital og kompetencer til rådighed. I samarbejde med private investorer har fonden siden 1992 medfinansieret vækst i over 6.000 virksomheder for et samlet tilsagn på mere end 17 mia. kr. Vækstfonden investerer med egenkapital i partnerskab med private investorer og finansierer med lån og kautioner i samarbejde med danske finansieringsinstitutter. De virksomheder vi har medfinansieret siden 1992 havde i 2015 tilsammen mere end 55.000 ansatte.