Landdistrikternes FællesrådLanddistrikternes Fællesråd

KU og landdistrikter holder temadag om landskab som udviklingsressource

Københavns Universitet og Landdistrikternes Fællesråd afholder en temadag i slipstrømmen af landbrugspakken, naturpakken, vækstpakken og planlovsændringerne.

Fredag d. 7. oktober afholder Københavns Universitet og Landdistrikternes Fællesråd en temadag i Egtved.

Inden for den seneste tid har anvendelsen af det danske landskab været højt placeret på den politiske agenda og i den offentlige debat. Forhandlingerne om blandt andet landbrugspakken, det politiske fokus på landdistrikterne og reformarbejdet med planloven har gjort det tydeligt, at der langt fra er enighed om, hvordan og af hvem landskabet skal bruges.

Masteruddannelsen landskab og planlægning på Institut for Geovidenskab og Naturforvaltning ved Københavns Universitet afholder derfor i samarbejde med Landdistrikternes Fællesråd en temadag fredag d. 7. oktober 2016 i Egtved

- Der er kommet en række politiske initiativer på landdistriktsområdet, som har understreget at der er mange interesser og konfliktmuligheder i spil, siger Hanne Tanvig, PhD, landdistriktsforsker og studieleder på Institut for Geovidenskab og Naturforvaltning ved Københavns Universitet.

På temadagen sættes der fokus på nye teoretiske og praktiske strømninger i spændingsfeltet mellem kultur, økonomi og natur. De strømninger peger på en ny udviklingsdagsorden, hvor bæredygtig bosætning, erhverv og friluftsliv kan ske i pagt med naturen.

- Vi synes, der er mange gode tiltag, hvor enderne når sammen og giver nye udviklingsmuligheder, og glæder os til at drøfte de perspektiver og eksempler på temadagen, afslutter Hanne Tanvig.

For mere information og tilmelding se hjemmesiden www.landmaster.science.ku.dk