Krydstogtturismen i danske havne sætter ny rekord i det nye år – på nær København, der stadig er bagud pga. krigen

Der er krydstogtturismen i København, og så er der krydstogtturismen i resten af landet. Indtil corona-krisen ramte, var det hovedstaden, der var lokomotivet i dansk krydstogt. Men når man kigger på tallene for 2023, er rollerne byttet om.

De danske havne uden for København ser på nuværende tidspunkt ud til samlet set at få besøg af 230 anløb i 2023. Det er 44 flere end i 2019 – det sidste normale år for krydstogtturismen.

Forventningen til antallet af gæster ombord på de besøgende skibe er, at de 8 danske krydstogthavne uden for hovedstaden, der får anløb i 2023, kan se frem til over 431.000 gæster i det nye år. Det er mere end dobbelt så mange som i 2019 og er det højeste antal nogensinde.

Til gengæld er København stadig hårdt ramt. Dog ikke længere af corona, men nu af krigen i Ukraine, som gør, at den populære russiske Skt. Petersborg, der er det helt store trækplaster, ikke længere er en del af krydstogt i Østersøen. Særligt de store amerikanske rederier, som ligger til i København, men ikke i resten af Danmark, dropper Østersøen pga. Skt. Petersborg.

København havde i 2019 besøg af i alt 348 skibe, som havde 940.000 gæster med til den danske hovedstad. I 2023 kan København se frem til kun 289 anløb, en nedgang på 59 i forhold til 2019. Og nedgangen i anløb næste år betyder 375.000 færre krydstogtturister end i 2019.

Hvor krydstogtskibene i resten af landet lægger til som et stop undervejs på en rute, er en stor del af skibene i København såkaldte turn-arounds, som betyder, at skibene både begynder og afslutter krydstogtet i København. Turn-around-gæsterne er derfor generelt længere tid på destinationen og lægger et større forbrug hos branchens mange virksomheder, herunder hoteller, restauranter, butikker og attraktioner. Alene i 2019 skabte krydstogtturismen en omsætning i København på over 1,1 mia. kr.

Men det er netop nedgangen i antallet af turn-arounds, der særligt rammer København i 2023. Her er de forventede 122 turn-around-anløb en nedgang på 39 i forhold til 2019. Det er sågar en nedgang fra de 133 i det usikre 2022.

Og det betyder især færre krydstogtgæster fra USA, da det særligt er de amerikanske rederier, der trækker deres turn-around-skibe ud af Østersøen på grund af situationen med Rusland.

I de danske havne uden for København er fremgangen samlet set tydelig, selvom antallet af anløb i de enkelte havne rundt i landet varierer fra år til år. Tallene for 2023 er optalt på tværs af landet og baseret på fuld belægning på skibene, og kan således ændre sig i løbet af 2023.

ufh@woco.dk
Mobil 21 73 98 90

Tour de France blev stor succes for hovedstadens turisme efter hård corona-krise9.12.2022 07:21:35 CET | Pressemeddelelse

Københavns gader trængte til liv og fest efter en lang periode, hvor de mange turister blev væk. Og den fest kom og leverede varen i form af Tour de France Grand Départ, som 1. juli i år indtog København med en kæmpe folkefest, inden verdens største cykelløb fortsatte med stor succes gennem resten af landet. Og det franske cykelløb skabte i den grad liv i den danske hovedstad. Ny rapport fra interessentskabet bag det danske værtskab viser, at der var ca. 640.000 tilskuere langs ruten i København. Ud over de flere hundredtusinder lokale, deltog også lige over 200.000 tilrejsende eventturister, heraf ca. 45.000 udenlandske. Værtskabet af Tour de France skabte alene i København en turismeøkonomisk omsætning på 348 mio. kr. ”Der er investeret mange midler og kræfter i at få Tour de France til København og Danmark. Og det var det hele værd. Touren blev en kæmpe succes. En succes, som var særlig vigtig for hovedstaden efter en hård periode under corona, som stadig kan mærkes i hovedstadens t