Krüger prækvalificeret til at fjerne 110 tons gift fra Høfde 42

Krüger er en af tre firmaer, der kan komme til at fjerne forureningen på Høfde 42, en af Danmarks alvorligste generationsforureninger.

Tre firmaer er blevet prækvalificeret til at afgive tilbud på totalentreprisen på oprensning af kemikaliedepotet ved Høfde 42. Vi er utroligt glade for at være et af de udvalgte firmaer, der kan komme til at fjerne en af Danmarks alvorligste generationsforureninger.

Når de over 100 tons gift skal oprenses fra depotet ved Vesterhavet, kan det muligvis blive ved hjælp af grøn teknologi, som vi er med til at levere. Region Midtjylland offentliggjorde sidste uge, at tre firmaer er prækvalificeret til at byde på den store opgave: Arkil, Fortum Waste Solutions og Krüger, alle sammen med samarbejdspartnere.

Et erfarent team

Vi byder på opgaven sammen med vores stærke samarbejdspartnere, TerraTherm Inc, MT Højgaard og Rambøll. TerraTherm er vores faste samarbejdspartner gennem mange år, og vi tør godt sige, at vi sammen er Europas mest erfarne team indenfor konduktiv termisk oprensning. MT Højgaard er både en af Nordens største entreprenører og mest erfarne vandbygfirmaer, og de skal blandt meget andet stå for kystsikringen undervejs i projektet. Også Rambøll er en vigtig brik, da de skal stå for vurdering af projektets påvirkning på miljøet, og dermed være med til at sikre, at der kan gives tilladelse til projektet.

“Vi har således samlet de stærkeste kræfter til at udføre projektet, og vi føler os helt trygge ved, at vi kan løfte den spændende og udfordrende opgave det er at løse en af danmarkshistoriens mest komplekse forureningsproblemstillinger”, siger Maiken Fauerbye, Afdelingschef i Krügers afdeling for jordforurening.

Forskellige metoder i spil

I udbuddet har Region Midtjylland blandt andet konstateret, at oprensningen ved Høfde 42 kan foregå ved enten en jordvaskmetode eller en termisk oprensning. Derfor er der tidligere gravet 130 tons tons forurenet sand op fra kemikaliedepotet for at teste netop disse rensemetoder. Efter prækvalifikationen ligger det fast, at begge metoder fortsat er en mulighed, hvor vores tilbud er baseret på termisk oprensning.

Krüger har tidligere fremlagt resultater, der viser, at vores termiske oprensningsmetode kan håndtere oprensningen. Det er en bæredygtig metode, der er i stand til at oprense forureningen uden at efterlade eller producere store mængder restprodukter. Det er tilmed muligt at bruge grøn strøm fra fx vindmøller til oprensningen og på den måde udgør vores teknologi et grønt alternativ til at rense Høfde 42.

Spændingen udløses senere på året

Prækvalifikationen er endnu en milepæl på vejen mod oprensning af den ene af de tre generationsforureninger på Harboøre Tange. Sammen med de to andre firmaer har vi nu til d. 10. juni 2022 til at afgive vores tilbud.

Region Midtjylland forventer at kunne indgå kontrakt med den vindende entreprenør i september eller oktober 2022, skriver de i en pressemeddelelse. Dermed kan en af regionens største forureningssager stå foran at blive løst, hvorefter man kan flytte fokus til at styrke turisme og erhvervsliv i det naturskønne område.

Faktaboks: om forureningen

• Giftdepotet på Høfde 42 blev i 2006 indkapslet med en 600 meter lang og 14 meter dyb jernspuns, der sikrer Vesterhavet mod udsivning af forurening.

• Det er vurderet, at kemikaliedepotet i dag indeholder over 100 tons forurenende stoffer, herunder syv tons kviksølv. Størstedelen af forureningen består af stoffet parathion, der blandt andet har været brugt til insektbekæmpelse i landbruget.

Faktaboks: om vores metode

• In-Situ Thermal Desorption (ISTD) er en termisk oprensningsmetode
  • Vi installerer elektriske varmelegemer direkte ned i den forurenede jord, som opvarmes til høje temperaturer
  • De høje temperaturer medfører, at der sker en termisk destruktion af pesticider nede i jorden
  • Samtidig sker der en fordampning primært af kviksølvet, som overgår på gasform, og som så kan samles op ved hjælp af vakuum-ekstraktion

Anne Abraham
ana@kruger.dk

Krüger A/S er en internationalt orienteret miljøvirksomhed med speciale i bæredygtig vandbehandling. Vi arbejder som rådgivere, entreprenører og leverandører af teknisk udstyr inden for drikkevand, procesvand og spildevand og bidrager herigennem sammen med vores kunder til at bevare, udvikle og genvinde ressourcer, som er afgørende for menneskers liv. Mange af vores løsninger er patenterede teknologier udviklet i tæt samarbejde med forsyninger og universiteter.

Krüger er et datterselskab i Veolia Water Technologies, en del af den verdensomspændende Veolia-koncern med mere end 163.000 medarbejdere. Veolia leverer løsninger indenfor Vand, Energi og Genanvendelse, og arbejder målrettet på at genvinde, genanvende og bevare verdens ressourcer.