Kronprinsessen mødte piger fra Kenya på FN’s Pigedag

For tiende år i træk markerede PlanBørnefonden FN’s Pigedag tirsdag den 11. oktober. Det skete på Nærum Gymnasium, hvor to piger fra Kenya fortalte H.K.H Kronprinsessen og skolens elever om deres kamp for pigers rettigheder i Kenya.
Foto: Stine Heilmann

17-årige Yoventine og 20-årige Rehema er en del af PlanBørnefondens projekter i Kenya. På Nærum Gymnasium fortalte de, hvilke udfordringer de selv har mødt som piger i et af verdens mest udsatte lande, og hvordan de kæmper for ligestilling og hjælper andre piger til at komme i skole.

132 millioner piger verden over går ikke i skole, og det er et stort problem, at så mange piger aldrig får udlevet deres drømme, sagde Rehema til vært Ditte Haue:

”Der, hvor jeg er fra, kan piger og kvinder ikke sige, hvad de mener. Men det gør jeg. Vi skal gå i skole, for ellers risikerer Kenya at gå glip af en stærk, kvindelig præsident i fremtiden,” forklarede hun.

Drengene med til seksualundervisning

Topmodel og ambassadør for PlanBørnefonden Josephine Skriver har netop været i Uganda med PlanBørnefonden. Her oplevede hun de udfordringer, som piger og kvinder oplever, og hun mødte mænd og kvinder, som sammen kæmper for ligestilling. Det gav hende nye perspektiver på, at vi i Danmark har gjort for lidt for at fremme ligestilling:

”Da jeg havde seksualundervisning i skolen, blev drengene bedt om at gå ud, når snakken gik på menstruation. I Uganda er både pigerne og drengene med til seksualundervisningen, og det er enormt vigtigt, at vi forstår hinandens udfordringer,” sagde hun.

Boksetræner Sune Csonka og Instagrammer Rasmus Hald Møller gav deres bud på, hvordan drenge og mænd kan tage del i kampen for ligestilling – og hvorfor de mener, at mænd skal tage del i den kamp.

”Man kan sagtens være feminist og stadig holde af fede biler og gå til kampsport, mens man behandler kvinder med respekt. Det er ikke modsætninger, og det skal vi lære,” sagde Sune Csonka.

Om FN’s Internationale Pigedag:

For tiende år i træk markerer PlanBørnefonden FN’s Pigedag tirsdag den 11. oktober i mere end 75 lande verden over. Pigedagen er den årlige markering af PlanBørnefondens langvarige arbejde for pigers rettigheder og ligestilling mellem kønnene. Dagen handler om at give piger mulighed for at vise deres styrke og sætte fokus på diskrimination og fordomme, der holder dem tilbage og forhindrer dem i at indfri deres fulde potentiale.