Krogårdskolen vandt Grøn Udfordring

Det blev Krogårdskolen fra Greve, der vandt æren og et gavekort på 3.000 kroner til oplevelser, da 18 hold kæmpede om, hvem der er bedst til at finde bæredygtige løsninger på virkelighedens grønne udfordringer. Billeshave Efterskole og Utterslev Skole tog de to andre podiepladser

Konkurrencen var knivskarp og tæt, da 18 hold satte hinanden stævne på Utterslev Skole onsdag 25. marts.

Efter tre forrygende, indledende heats fik dommerne en hård opgave med at udvælge de tre hold, der gik videre til den endelige finale foran dommerkomitéen med direktør Lene Bech Mikkelsen, NTS-centeret, børne- og ungdomsborgmester Pia Allerslev, Københavns Kommune og lektor i bioteknologi, kemi og matematik, Lise Grønlund fra Nørre G.

7. B på Krogårdskolen i Greve imponerede dommerne mest med deres projektbesvarelse om, hvordan vi slipper af med flasker og dåser på farten. Førstepræmien var et gavekort på 3.000 kroner til Billetlugen. Det var Mikkel og Anders, der repræsenterede klassen til eventen, og forklarede dommerne om, hvordan en nyudviklet app kunne scanne stregkoderne på de flasker og dåser, man ville returnere, og efterfølgende belønne den, der indleverede panten.

”I har beskæftiget jer med opgaven på mange forskellige niveauer. I har undersøgt. I har spurgt. Og I har afprøvet jeres idé på skolen. Det er supergodt gået,” sagde Pia Allerslev fra dommerkomitéen blandt andet i forbindelse med præmieoverrækkelsen.

Hun understregede, at niveauet havde været meget, meget højt ved eventen, og at det var detaljer, der skilte præstationerne i et stærkt felt.

Dagslys og en hovedstad

Billeshave Efterskole fra Greve lå lige i haserne på Krogårdskolen med projektet "Dagslys i heldagsskolen" og fik en fortjent andenplads. Præmien var et gavekort på 2.000 kroner til Tivoli.

Holdet havde designet deres helt egen skole og også placeret den et strategisk godt sted - ved

Sydhavnstippen i København, hvor ingen høje bygninger kan skygge for skolen.

”I har på Billeshave Efterskole løst opgaven dedikeret og engageret. Vi er meget imponerede over jeres flotte og meget gennemførte model over fremtidens skole. Det eneste, vi kunne ønske os ekstra på toppen af et dygtigt gennemført projekt, er, at I også havde forsøgt at løse opgaven på jeres eksisterende skole,” sagde Pia Allerslev.

Utterslev Skoles 8. og 9. klasser løb med tredjepladsen og et gavekort på 1.000 kroner for deres løsning på udfordringen om Europas reneste hovedstad. Holdet havde arbejdet med, hvordan vi gør folk, og særligt unge mennesker, interesserede og engagerede i at smide affald i skraldespandene frem for på gaden.

”I har været skarpe på sammenhængen mellem, at borgerinddragelse giver aktive borgere, der føler sig hørt og dermed udviser mere ansvar. Jeres politiske og samfundsmæssige overvejelser er virkelig gode, så det kunne have været ekstra fint, hvis I havde suppleret med oplysninger om de faktiske forhold i København i dag,” evaluerede Pia Allerslev.

DR Ultra på reportage

DRs børnekanal DR Ultra var forbi for at lave en reportage fra eventen til Ultra Nyt. Journalisten talte blandt andre med eleverne Liva, Siw og Eva fra Utterslevs Skole 7. klasser, der fortalte levende om, hvordan det har været at arbejde med deres projekt, som var ”flasker og dåser på farten”.

Dansk Retursystem, tlf. 4332 3232

Mikkel og Anders fra Krogårdskolen repræsenterede vinderholdet ved eventen. (Foto: Dansk Retursystem A/S)
Billeshave Efterskole blev nummer 2 i Grøn Udfordring. (Foto: Dansk Retursystem A/S)
Utterslev Skole hentede en flot 3. plads i Grøn Udfordring. (Foto: Dansk Retursystem A/S)
Dommerkomitéen med Lise Grønlund, Pia Allerslev og Lene Beck overrakte præmien til Krogårdskolen. (Foto: Dansk Retursystem A/S)

Dansk Retursystem A/S er en privatejet, non-profit virksomhed, der har eneretten til at drive det danske pant- og retursystem. Vi er sat i verden for at indsamle tomme engangsflasker og dåser og sørge for at emballagerne bliver sendt videre til genanvendelse, så de brugte emballager kan blive smeltet om og fx blive til nye emballager. Det sker i tæt samarbejde med producenter, importører og mellemhandlere af pantbelagte drikkevarer, butikker, kontorer, restauranter, foreninger med mere, som sælger eller overdrager pantbelagte drikkevarer til forbrugeren. Og selvfølgelig borgerne, som afleverer de tomme dåser og flasker igen.