Kristin Vego vinder Bogforums debutantpris 2022

Årets Bogforum er traditionen tro skudt i gang med uddelingen af debutantprisen, der i år er blevet tildelt Kristin Vego for novellesamlingen ”Se en sidste gang på alt smukt.”
Kristin Vego vinder Bogforums debutantpris 2022 for "Se en sidste gang på alt smukt"

Novellesamlingen bestående af ni noveller udkom på Turbine i september, og forlaget glæder sig sammen med Kristin Vego over prisen.

Gro Frank Rasmussen præsenterede de fem nominerede værker og afslørede vinderen. I  talen lød ordene:

"Selv om den forfatter, der modtager Bogforums debutantpris 2022 skriver i en genre, der er defineret ved korte, afsluttede forløb, og hvis titel ovenikøbet antyder en afslutning, så er det juryens klare vurdering, at denne bog ikke varsler et endepunkt, men en begyndelse på noget større. Med "Se en sidste gang på alt smukt" får Kristin Vego læseren til at sidde yderst på stolen for ikke at gå glip af noget. Hendes formgreb og indsigt skærper vores måde at læse på. Hendes noveller er nogen, man sofa-slumrer hen til, tværtimod holder de én helt vågen.
Det er, som om "Se en sidste gang på alt smukt" indgår i en samtale med nogle af novellegenrens allerbedste forfattere."

”Det er utrolig stort at vinde Bogforums Debutantpris. Og overvældende – bogen udkom jo i september, så det er gået meget hurtigt. Jeg er så glad for og stolt af novellerne, og det betyder rigtig meget, at de bliver set, og at de bliver anerkendt med sådan en pris. Det føles meget særligt, at det, jeg har skrevet, det, som jeg har siddet og bakset med og har formet på min helt egen måde, har gjort indtryk på nogen. Forhåbentlig vil bogen med sådan en pris nå ud til endnu flere læsere, som måske ikke ville have fundet den ellers,” fortæller en glad og overvældet Kristin Vego, der fra scenen lovede, at der ville komme flere bøger fra hendes hånd, som juryen bad om i deres motivation.

Stort tillykke til Kristin Vego.

Kristin Vego (f. 1991) er fra Aarhus, men bor nu i Oslo. Hun anmelder skønlitteratur i Dagbladet Information og er tidligere redaktør for tidsskriftet Vagant.
På BogForum kan hun opleves flere gange på blandt andet Turbines stand. Lørdag kl. 12.50 er hun i samtale med Caroline Albertine Minor og søndag kl. 13.20 interviewes hun af Ditte Hermansen. Derudover vil Kristin Vego også signere flere gange på standen.

For interviews eller lignende: Kontakt Marie Jensby, PR og kommunikation, på tlf. 60548460.

Juryens motivation for at indstille Kristen Vego lød således:

”Nogle gange fører en landevej i Wales og den enkle, intime beskrivelse af en kvindes bløde læber, der omslutter en mands finger, til store litterære oplevelser. Det er tilfældet i Kristin Vegos overlegne novellesamling Se en sidste gang på alt smukt. Kristin Vego er en menneske-observatør af den klogeste slags. I ni noveller fører hun os rundt i Europa og lader os komme ind på livet af forskellige kvinder. Med stor poetisk myndighed skriver Vego om transitioner, erfaringsskred, om forgængelighed, indre rørelser, og hvor stor afstand der kan være mellem de mennesker, der har de allernæreste relationer. Hun undersøger, hvad litteraturen kan rumme og se, som vi mennesker ikke selv kan se, når vi står midt i det. Kristin Vego mestrer antydningerne, den diskrete afdækning af menneskelige spændinger. Der ligger en følelsesmæssig intensitet i enhver bevægelse. Selv når hun leger med vores virkelighedsopfattelse som i den kompositorisk raffinerede novelle ”Be my baby” eller med fremtidsfremskrivninger som i novellen ”Akvarium” – hvor personerne ikke længere ser hinanden i øjnene og hver dag vågner op i noget, der minder om en drøm – gør hun det med en diskret, sofistikeret og lavmælt penneføring, der virker desto stærkere på en. Den afmålte skønhed findes i sætningerne. Det er noveller, der kalder på at blive læst igen og igen, det er en forfatter, der må berige os med endnu flere bøger.”

Kristin Vego sammen med juryen. Gro Frank Rasmussen, der holdt talen står yderst til venstre.
Portræt af Kristin Vego. foto: ©Erika Hebbert