Kristen Vego vinder Bogforum’s debutantpris 2022

En velfortjent ros til Kristen Vego for hendes debut med romanen ”Se en sidste gang på alt smukt” (Turbine). Vego modtager, udover den økonomiske tilskyndelse på 50.000 kr., ekstra opmærksomhed fra presse, boghandlere, læsere og selvfølgelig stor anerkendelse fra Bogforum’s Debutantpris 2022, og den dertilhørende jury.

Kristen Vego

Hele 38 indstillede værker fra 22 forlag var indstillet til Bogforum’s Debutantpris, hvoraf 5 blev shortlistet - og det blev Kristen Vego der løb med prisen.

Følgende var udvalgt til shortlisten anno 2022:

• Zakiya Ajmi: Delvist møbleret (Gyldendal)
• Villads Andersen: København, udateret (Gyldendal)
• Joakim Kruse Lykke: Et sted at være mor fra (Gyldendal)
• Sabitha Söderholm: Chellam (Gads Forlag)
• Kristin Vego: Se en sidste gang på alt smukt (Turbine)

Prisen blev uddelt i forbindelse med Bogforum’s oficielle åbningstale, og juryens motivation for at give prisen til Kristin Vego:

Nogle gange fører en landevej i Wales og den enkle, intime beskrivelse af en kvindes bløde læber, der omslutter en mands finger, til store litterære oplevelser. Det er tilfældet i Kristin Vegos overlegne novellesamling Se en sidste gang på alt smukt. Kristin Vego er en menneske-observatør af den klogeste slags. I ni noveller fører hun os rundt i Europa og lader os komme ind på livet af forskellige kvinder. Med stor poetisk myndighed skriver Vego om transitioner, erfaringsskred, om forgængelighed, indre rørelser, og hvor stor afstand der kan være mellem de mennesker, der har de allernæreste relationer. Hun undersøger, hvad litteraturen kan rumme og se, som vi mennesker ikke selv kan se, når vi står midt i det. Kristin Vego mestrer antydningerne, den diskrete afdækning af menneskelige spændinger. Der ligger en følelsesmæssig intensitet i enhver bevægelse. Selv når hun leger med vores virkelighedsopfattelse som i den kompositorisk raffinerede novelle ”Be my baby” eller med fremtidsfremskrivninger som i novellen ”Akvarium” – hvor personerne ikke længere ser hinanden i øjnene og hver dag vågner op i noget, der minder om en drøm – gør hun det med en diskret, sofistikeret og lavmælt penneføring, der virker desto stærkere på en. Den afmålte skønhed findes i sætningerne. Det er noveller, der kalder på at blive læst igen og igen, det er en forfatter, der må berige os med endnu flere bøger.

Bogforum 2022 finder sted 4.-6. november 2022.

Formand for juryen Gro Frank Rasmussen, gfr65@helsbib.dk / 25 31 36 58

Udstillingsleder Bogforum Andreas Nordkild Poulsen, anpo@bchg.dk / 50 60 44 88

Kristen Vego
De nominerede

Om Bogforum

Bogforum er Danmarks største litterære event og afholdt hvert år siden 1992. Flyttede i 2012 fra Forum på Frederiksberg til Bella Center Copenhagen på Amager.

Sidste år besøgte 38.326 gæster Bogforum hvilket et det højeste besøgstal i Bogforums 28 års historie. I 2019 deltog mere end 220 udstillere. Størstedelen af Bogforums udstillere er forlag.

Får sin ilddåb til Bogforum: Profil fra forlags- og rejsebranchen skal styrke arbejdet med egne events i Bellagroup3.11.2022 09:27:16 CET | Pressemeddelelse

Bella Arena og Bella Center lægger ikke blot hus til kongresser fra ind- og udland, men er også selv med til at udvikle og drive en række toneangivende signaturevents. Som ny kvinde i front skal Nicole Bellaiche nu sætte årtiers salgs- og marketingerfaring i spil i arbejdet med at styrke eksisterende formater og udvikle nye i forretningsområdet med det nyslåede navn, ’Bella Presents:’