Krisestemningen breder sig i Norge

Norske økonomichefer bekymrede for svag efterspørgsel efter betydelige fald i oliepriserne

København, 9. november 2015

Pessimisme præger lige nu den norske økonomi. De viser nye tal fra Deloitte i Norge. Her siger 53 pct. af de norske økonomichefer, at de er mindre optimistiske end for 6 måneder siden, mens hele 80 pct. siger, at det er et dårligt tidspunkt at foretage yderligere investeringer.

”Det vi ser lige nu, er, at krisen i den norske oliebranche har skabt en udbredt pessimisme blandt de norske økonomichefer. 34 pct. af økonomicheferne siger i dag, at de forventer faldende indtjening over de næste 12 måneder, mens 66 pct. siger, at et af deres vigtigste fokusområder er at reducere virksomhedens omkostninger,” siger partner i Deloitte CFO Services Christian Jensby.

De dystre udsigter er især båret frem af de faldende oliepriser, der har enorm betydning for den norske økonomi.

”I den norske oliebranche er hele 90 pct. af økonomicheferne mindre optimistiske end for seks måneder siden. Samtidig forventer syv ud af 10 at fyre medarbejdere inden for det næste år. Det er klart, at den slags udmeldinger fra en så vigtig industri har en stor effekt på resten af erhvervslivet. Det spreder sig som ringe i vandet,” siger Christian Jensby.

Samtidig er der en bred bekymring over den indenlandske efterspørgsel.

”Den norske økonomi har de sidste 12 måneder været inde i en tydelig lavkonjunktur. Den økonomiske vækst har været lav og arbejdsløsheden på det højeste niveau i flere år. Derfor er det heller ikke overraskende, at 39 pct. at de norske økonomichefer siger, at deres største bekymring lige nu er faldet i den indenlandske efterspørgsel,” siger Christian Jensby.

På trods af de dystre udsigter forventer 33 pct. af økonomicheferne, at overskudsgraden i deres virksomheder vil øges over de næste 12 måneder. Ifølge Christian Jensby er det et tegn på, at en del af de norske virksomheder allerede har fået deres omkostningsniveau under kontrol.

Om Deloitte CFO Signals:

Deloittes ”CFO Signals” giver hvert kvartal et overblik over økonomichefernes forventninger til den økonomiske udvikling. Den norske undersøgelse er baseret på interview af 98 økonomichefer blandt Norges 500 største virksomheder.

Læs hele analysen her: http://www2.deloitte.com/no/no/pages/finance/articles/cfo-survey-q3-2015.html

cjensby@deloitte.dk

DeloitteHuset, Weidekampsgade 6, 2300 København S

Christian Jensby er partner i Deloittes CFO Services.