Haderslev Kommune

Kriseramte får hurtig hjælp

Del

Det Sociale Akuttilbud i Haderslev er med til at hjælpe kriseramte borgere. Indtil videre har mere end 150 borgere benyttet sig af stedet. Det har stor betydning, at borgerne kan få hjælp hurtigt og betyder også færre indlæggelser.

Når borgere i Haderslev får det dårligt, er hjælpen ikke mere end et telefonopkald væk. Siden foråret 2015 har kriseramte borgere kunnet ringe til Det Sociale Akuttilbud. 

Indtil videre har 150 forskellige borgere henvendt sig, og der har været cirka 100 overnatninger i den lejlighed, der er tilknyttet stedet.

”Det er meget forskelligt, hvorfor de ringer. Det kan være noget angstrelateret, sociale problemer eller en svær livssituation”, forklarer projektleder Jan Petersen.

Fælles for borgerne er, at de kan få hjælp hurtigt. Det kræver hverken visitation eller forudgående aftaler for at kunne henvende sig.

”Vi oplever ofte, at folk får det meget bedre, så snart de kommer inden for dørene, og vi får snakket med dem. Vi forsøger at hjælpe dem ud af deres magtesløse situationer”, siger Jan Petersen.

Det Sociale Akuttilbud tilbyder blandt andet en krisesamtale og mulighed for at få lavet en kriseplan. Det er også muligt at overnatte i en lejlighed, der er tilknyttet stedet. I lejligheden kan man selv lave mad og i løbet af det første år er det blevet til knap 100 overnatninger.

Det primære formål med akuttilbuddet er, at borgere med en psykisk lidelse ellerpsykisk sårbarhed, kan opretholde et trygt liv i egen bolig, og derved fastholde sociale relationer og centrale aspekter af hverdagen, herunder arbejde og uddannelse. Ifølge Jan Petersen kan en overnatning i lejligheden være det pusterum, der giver den enkelte mulighed for at få ro på situationen.

”Kriser kan nemt udvikle sig, men hvis vi fanger folk i tide, så undgår vi at tingene udvikler sig. Når man er hos os, bliver man ikke revet væk fra sin hverdag, men kan stille og roligt få hjælp, så man igen kan klare sig selv”, siger Jan Petersen.

Borgere, der har det psykisk dårligt - og eksempelvis er selvmordstruede - vil dog altid blive sendt videre til det psykiatriske system. I tvivlstilfælde kontaktes en læge.

”Der er ingen tvivl om, at vi med Det Sociale Akuttilbud kan undgå indlæggelser på de psykiatriske afdelinger, men det er nu ikke målet i sig selv. Vi har skabt et sted, hvor borgerne ikke behøver at vente på hjælpen, og hvor vi i langt større grad formår at tilbyde borgerne en hjælp, så man ikke bliver revet ud af hverdagen ”, siger Holger Mikkelsen, formand for Voksenudvalget.

Om Det Sociale Akuttilbud:

Det sociale akuttilbud åbnede i foråret 2015. Tilbuddet er for alle borgere over 18 år, der har oplevet en akut psykisk krise eller har brug for kortvarig støtte til at håndtere en aktuel situation.

Siden stedet åbnede har der været 880 henvendelser, heraf 650 kriserelaterede. Der har været cirka 100 overnatninger i lejligheden, der er tilknyttet stedet.

Det Sociale Akuttilbud er oprettet som et projekt, der i tre år støttes med midler fra Socialministeriet.

Kontakter

Voksenudvalget,formand, Holger Mikkelsen, telefon 40 22 52 93.
Projektleder, Jan Petersen, telefon 29 47 47 34.

Information om Haderslev Kommune

Haderslev Kommune
Haderslev Kommune
Gåskærgade 26
6100 Haderslev

http://www.haderslev.dk/

Følg pressemeddelelser fra Haderslev Kommune

Skrive dig op her og du vil løbende modtage pressemeddelelser på mail. Indtast din mail, klik på abonner og følg instruktionerne i den udsendte mail.

Flere pressemeddelelser fra Haderslev Kommune

I vores nyhedsrum kan du læse alle vores pressemeddelelser, tilgå materiale i form af billeder og dokumenter, og finde vores kontaktoplysninger.

Besøg vores nyhedsrum