PlanBørnefonden

KRISE I ETIOPIEN: NY BEVILLING STØTTER BØRN OG UNGE I TIGRAY-REGIONEN

PlanBørnefonden sætter ind mod underernæring, sult og overgreb blandt de mindste børn og unge mødre, der trues af alarmende fødevaremangel i Etiopiens Tigray-provins. Indsatsen støttes med 15 millioner kroner fra Danida.
Tigist på 22 år måtte flygte fra Tigray til Amhara-regionen med sin mand og deres to børn. Før konflikten drev de et lille bageri i deres hjemby i Tigray-regionen. Men da kampene begyndte, måtte de forlade deres det hele med få timers varsel. De rejste til fods gennem ørkenen for at komme i sikkerhed i Amhara. (FOTO: Hayelegebreal Seyoum/Plan International)

Flere end 5,2 millioner mennesker har brug for akut nødhjælp i Etiopiens nordlige regioner. Siden november 2020 har konflikten i Tigray bredt sig til naboregionerne Amhara og Afar, som derfor også nu oplever fødevaremangel som følge af den voksende konflikt. Et stigende antal kvinder er højgravide eller ammer, og mange spædbørn risikerer at starte livet som underernærede.

”Situationen i Etiopien er ulykkelig. Vi følger udviklingen tæt og fortsætter vores aktiviteter i landet med fokus på at sikre mad og beskyttelse af børnene og deres familier. Lige nu er vores højeste prioritet at sikre børnene en sund og tryg start på livet,” siger vicedirektør i PlanBørnefonden Anne Smith Petersen.

Foruden fødevarer og støtte til de mest sårbare kvinder, der er gravide eller ammer, er der særligt fokus på at forhindre overgreb på børn og unge. Og det er i høj grad piger, der kommer i klemme, når krisen rammer, fortæller Anne Smith Petersen:

”Vi ved, at piger er mest udsatte, når kriser som denne rammer. De bliver i højere grad udsat for overgreb og bortførelse, fordi myndigheder og institutioner ikke fungerer som normalt. Derfor sørger vi for trygge, fysiske rammer, hvor børn kan være i sikkerhed. Vi tilbyder også psykologisk krisehjælp til internt fordrevne og samarbejder med at styrke lokale sundhedsgrupper,” siger Anne Smith Petersen.

Indsatsen forventes at nå 150.000 personer i de konfliktramte områder og koordineres i tæt samarbejde med FN og andre NGO’er i området.

Information om PlanBørnefonden

PlanBørnefonden
Mimersgade 47, 4.
2200 København N

+45 70 22 12 11https://planbornefonden.dk

PlanBørnefonden er Danmarks største privatfinansierede børnerettighedsorganisation. Vi er en del af Plan International, som arbejder i 70 lande for at sikre børn og unges rettigheder og ligestilling mellem drenge og piger

Følg pressemeddelelser fra PlanBørnefonden

Flere pressemeddelelser fra PlanBørnefonden

PlanBørnefonden sætter rekord i en krisetid21.11.2023 06:00:00 CET | Pressemeddelelse

PlanBørnefonden har i 2022/2023 indsamlet og uddelt flere penge end nogensinde før, med et indsamlingsresultat på 474,1 mio. kr. Heraf er 91,9 procent gået til fondens formål. Med det resultat har fonden hjulpet mere end 850.000 børn, unge og voksne det seneste år med indsatser indenfor bl.a. uddannelse, jobskabelse, vand og sundhed. Siden 2019 har PlanBørnefonden haft en vækst i årlige indsamlinger på næsten 200 millioner og har i 2023 en samlet programportefølje for 1,3 milliarder kroner.