Krimiserien 'Sommerdahl' er tilbage og hitter også internationalt

Fra 7. maj kan brugerne på TV 2 Play igen følge Dan Sommerdahl og resten af Helsingør Politi i efterforskningen af nye mord, når den populære krimiserie 'Sommerdahl' er tilbage med fjerde sæson. 'Sommerdahl' får desuden premiere på TV 2 Charlie 14. maj.

Dan Sommerdahl, der spilles af Peter Mygind, er en efterspurgt herre. Særligt når der er nye mord og dystre hemmeligheder i det solbeskinnede Helsingør. Men den populære chefefterforsker er også efterspurgt uden for Danmarks grænser. Siden 'Sommerdahl' første gang blev sendt 1. marts 2020, er krimiserien blevet solgt til broadcastere verden over.

Søndag 16. april 2023 kunne de tyske seere blandt andre følge med, da tredje sæson havde premiere på ZDF, og siden har mere end tre millioner set første og andet afsnit (Kilde: ZDF Medienforschung/AGF i samarbejde med GfK, Nielsen og ANKORDATA).

- Overalt i verden er den klassiske krimi, som 'Sommerdahl', en meget efterspurgt vare. 'Sommerdahl's styrke skal i høj grad findes i relationerne mellem vores stærke karakterer. Vi er med Dan, Marianne og Flemming på job, men følger dem også privat og får indblik i deres udfordringer, følelser og tanker. Det, kombineret med seriens stærke visuelle appel - med de lyse nætter, den skyfri himmel og det blå hav, virker eksotisk for de udenlandske seere, siger TV 2 executive producer David Østerbøg.

Seere i blandt andet Frankrig, USA, Sverige, Storbritannien, Grækenland, Australien og Senegal ser også med. Serien bliver indtil videre sendt i cirka 40 lande.

Det brede publikum

Dan Sommerdahls store popularitet ses også på TV 2 Play, hvor de seneste tre sæsoner, der oprindeligt er produceret til TV 2 Charlie, har godt fat i de yngre seere. En tredjedel af alle TV 2 Play-brugere under 50 år har set tredje sæson af 'Sommerdahl'.

- På TV 2 er det vigtigt, at vi fortæller historier, som inviterer alle med ombord. 'Sommerdahl' er forankret i et stærkt karaktergalleri, hvor alle kan finde nogen at spejle sig i uanset køn eller alder, siger David Østerbøg og fortsætter:

- Derudover har hovedforfatter Lolita Bellstar og resten af det dedikerede produktionshold skabt en serie med et trygt univers præget af dansk sommer, hvor seerne bliver underholdt, overrasket og oplever store følelser, mens de kan gætte med på de mange mordgåder.

Hvis sandheden skal frem

- Der er utrolig meget at glæde sig til i den nye sæson. Fire nye mordmysterier, fire spændende miljøer i og omkring Helsingør, et nyt kærlighedseventyr for Dan og fiskehandleren Otto, der dukker op igen. Og så har vi et skønt gæstecast i form af Caspar Phillipson, Ken Vedsegaard, Kaya Brüel, Lars Knutzon og flere andre i større og mindre roller, siger David Østerbøg.

I fjerde sæson af 'Sommerdahl' står chefefterforsker, Dan Sommerdahl, over for store forandringer. Han skal være morfar, og derudover begynder følelserne at spire mellem ham og den charmerende kystvagt Josefine.

Ud over gensynet med de velkendte skuespillere Peter Mygind, Laura Drasbæk, André Babikian, Lotte Andersen, Mathias Käki Jørgensen og Mia Højgaard kan seerne glæde sig til at opleve Lise Baastrup som politienhedens nye kollega i fjerde sæson. Her spiller Baastrup politibetjenten Nadia, der har speciale som undercoverbetjent, hvilket viser sig at være netop det, holdet står og mangler.

Dan Sommerdahl og kollegerne åbner fjerde sæson 7. maj på TV 2 Play og 14. maj på TV 2 Charlie med et mord på den lokale vindronning.

Allerede 8. maj 2023 starter optagelserne til femte sæson af 'Sommerdahl', som forventes at få premiere i 2024.

Mette KlittenPR-konsulent

Fiktion og underholdning

mkli@tv2.dk

Marianne (Laura Drasbæk), Flemming (André Babikian), Dan Sommerdahl (Peter Mygind), Josefine (Maibritt Saerens), Nadia (Lise Baastrup) og Benjamin (Mathias Käki Jørgensen).