Krigen annullerer industriens ordrer

Danske virksomheder rammes hårdt af krigen i Ukraine. Markeder i øst er lukkede og det er blevet sværere at skaffe råvarer og materialer til at producere. Hele 55 procent af Danmarks produktionsvirksomheder – fra medicin over mursten og metalvarer til fødevarer - angiver i en ny DI-undersøgelse, at de har fået annulleret ordrer på grund af krigen.
- Krigen er en ulykkelig menneskelig tragedie. Og så har den stor indflydelse på den daglige drift i danske produktionsvirksomheder. De mange annullerede ordrer betyder lavere vækst i dansk produktion, hvor mange må på jagt efter nye underleverandører eller nye markeder, siger underdirektør Morten Granzau Nielsen.
Mere end to ud af tre produktionsvirksomheder, 67 procent, angiver, at deres vækstudsigter er svækket på grund af krigen i Ukraine. Det er en kraftig svækkelse af vækst og udvikling i dansk erhvervsliv, fortæller Morten Granzau Nielsen.
- Krigen har direkte indflydelse på mange virksomheder, der får materialer eller råstoffer fra Ukraine, Rusland eller Hviderusland eller har haft de tre lande som markeder. Men også indirekte påvirker krigen mange danske produktionsvirksomheder – eksempelvis dem, der har underleverandører, som er afhængige af de tre lande. Mange produktionsvirksomheder mærker derfor krigens effekter, siger han.
Annulleringerne af ordrer fordeler sig ret ligeligt mellem undersøgelsens tre mulige årsager til annullerede ordrer. 30 procent af de 299 adspurgte produktionsvirksomheder har været nødt til selv at annullere ordrer, 26 procent har oplevet, at kunder annullerer ordrer, og 23 procent har fået annulleret ordrer af leverandører.
Analysen baserer på sig svar fra 299 produktionsvirksomheder, som tilsammen har cirka 40.000 ansatte i Danmark. Det svarer til 12 procent af beskæftigelsen inden for industrien.
Følg os på:
Kontakter
Underdirektør Morten Granzau Nielsen, 2245 4620
Billeder
Information om DI - Dansk Industri
Vi arbejder for et åbent og velstående samfund i vækst og balance. Med det udgangspunkt skal Danmark være verdens mest attraktive land for virksomheder at arbejde i og ud fra. Når virksomheder i Danmark vinder, vinder hele Danmark.
DI hjælper hver dag virksomheder i Danmark med at vinde. Vi hjælper på udenlandske markeder, ved politiske forbedringer og med service og kompetencer, der øger konkurrenceevnen i hver enkelt medlemsvirksomhed.
Følg pressemeddelelser fra DI - Dansk Industri
Skriv dig op her, og modtag pressemeddelelser på e-mail. Indtast din e-mail, klik på abonner, og følg instruktionerne i den udsendte e-mail.
Flere pressemeddelelser fra DI - Dansk Industri
DI til borgmestre: ”Tillykke med valget. Nu skal der handles!”19.11.2025 10:23:22 CET | Pressemeddelelse
Tillykke med valget til alle nye og genvalgte borgmestre og kommunalbestyrelser, lyder det fra Dansk Industri. Men når konfettien har lagt sig, så er der vigtige dagsordener, der skal handles på.
KV25-analyse: Kæmpe kommunale forskelle i virksomhedernes samfundsbidrag17.11.2025 10:13:49 CET | Pressemeddelelse
Dansk erhvervsliv leverer et rekordhøjt bidrag til samfundet på 754 mia. kr., men hvilke kommuner leverer egentlig mest og mindst? Find din kommune på listen.
DI: Lettelse, at regelforenklingspakke endelig er vedtaget13.11.2025 12:17:57 CET | Pressemeddelelse
Efter ugers politisk drama og forsinkelser har Europa-Parlamentet i dag endelig vedtaget sin position på EU-Kommissionens såkaldte Omnibus 1-pakke om regelforenklinger for bæredygtighed og rapportering. Desværre blev det ikke et flertal over midten i parlamentet.
Dagen før valget: det handler om mere end velfærd13.11.2025 07:45:00 CET | Presseinvitation
Hvordan skaber vi de bedste lokale rammer for en stærk industri og en privat sektor med arbejdspladser til almindelige danskere – og hvor skal pengene til velfærden komme fra? Dagen før valget sætter lønmodtagerne og arbejdsgiverne fra CO-industri og Dansk Industri dette centrale spørgsmål til debat med konkrete eksempler fra landets kommuner.
Louise Simoni bliver ny kommunikationsdirektør i Dansk Industri7.11.2025 08:00:00 CET | Pressemeddelelse
12. januar indtræder Rud Pedersen Danmarks COO, Louise Simoni, i DI’s direktion som ny direktør for Kommunikation, Brand & Marketing.
I vores nyhedsrum kan du læse alle vores pressemeddelelser, tilgå materiale i form af billeder og dokumenter samt finde vores kontaktoplysninger.
Besøg vores nyhedsrum


