Krifa vinder principiel sag i Højesteret: Får stor betydning for provisionslønnede

Hvis man som provisionslønnet har været hjemsendt på lønkompensationsordningen, har man ret til en gennemsnitlig provision under hjemsendelsen. Dette slår en ny Højesteretsdom nu fast.

Højesteret har netop afsagt dom i en sag, hvis afgørelse er af stor betydning for både lønmodtagere og arbejdsgivere.

Afgørelsen åbner nemlig op for, at provisionslønnede ansatte kan rejse krav om kompensation for deres hjemsendelse under Corona-nedlukningerne, hvis de har været hjemsendt på lønkompensationsordningen og ikke fået en betaling svarende til deres gennemsnitlige provision forud for hjemsendelsen.

Ikke rimeligt
Sagen begyndte hos Krifa, hvor et medlem henvendte sig, da vedkommende alene havde fået lønkompensationsbeløbet fra sin arbejdsgiver og ikke en betaling svarende til sin tidligere provision.

Medlemmet var hundrede procent provisionslønnet. Det betyder, at man får løn pr. kunde eller pr. udført arbejde, og hvis der ikke udføres arbejde, er der i udgangspunktet ikke nogen betaling. Det konkrete område, som medlemmet arbejdede indenfor, var helt lukket ned under Corona.

Under nedlukningerne havde medlemmet derfor ikke haft mulighed for at tjene penge som normalt, men arbejdsgiver tolkede reglerne sådan, at medlemmet som provisionslønnet ikke skulle kompenseres, udover det beløb som kunne modtages via lønkompensationsordningen.

- Krifa mente ikke, at det kunne være rimeligt, at man som provisionslønnet skulle være uden indkomst, når medlemmet var sendt hjem og derfor ikke havde nogen mulighed for at arbejde, siger Krifa-advokat Bjørn Holtze, der først har vundet sagen i Landsretten og nu i Højesteret.

Vigtig sejr
Dommen er af principiel karakter, da der ikke tidligere er blevet dømt i lignende sager. Det kommer til at have stor betydning for provisionslønnede, som var på lønkompensationsordningen, at de nu har Højesterets ord for, at de har ret til en gennemsnitlig provision for de perioder, hvor de har været hjemsendt under Corona.

- Det er en vigtig sejr! Der kommer til at have stor betydning både for vores medlem og for provisionslønnede generelt, lyder det fra Bjørn Holtze.

Krifa er en tværfaglig organisation for danske lønmodtagere og har mere end 185.000 medlemmer. Krifa arbejder hver dag for at fremme arbejdslysten blandt medlemmer, medarbejdere og i samfundet generelt – og det er integreret i alt, hvad organisationen gør. Krifa arbejder mod at blive en moderne arbejdslivsbevægelse ved at se det enkelte medlem og udfordre den klassiske opfattelse af en fagforening og a-kasse.

5 skarpe fra advokaten: Må din chef bestemme, om du skal have julesweater på?14.12.2022 09:37:11 CET | Pressemeddelelse

December er lig med julepynt, pebernødder og juletræer, og for nogle er det også tid til at finde nissehuen frem eller måske en mindre køn julesweater. På nogle arbejdspladser er den canadiske tradition for ”ugly christmas sweater day”, den tredje fredag i december, også begyndt at vinde frem. Men må chefen egentligt bede dig om at lade grim strik eller nissehue blive derhjemme? Og hvad hvis det er chefen, der er kommet i julestemning og beder dig om at tage julestrik på på arbejde, må du så sige nej? Her kommer fem skarpe om juletøjet på arbejdspladsen fra Christine Aarup Bjørnholdt, advokat i Krifa. 1. Der findes ingen generelle regler for juletøj på arbejde - Der findes ingen lov, der siger, at du ikke må tage din julesweater på på arbejde. Men er der en formel dresscode på ens arbejdsplads, der f.eks. er skrevet ned i en personalehåndbog, så skal denne overholdes. Derudover så handler det naturligvis rigtig meget om hvilken arbejdsplads, man arbejder på. Skal du f.eks. bære uniform