Krifa til regeringen: Det giver ingen mening at holde fysiske samtaler lige nu

I august droppede regeringen den midlertidige regel om, at samtaler i a-kassen kan holdes digitalt. Krifas formand Eik Dahl Bidstrup undrer sig over, hvorfor reglen ikke genindføres i takt med de høje smittetal

Under de første bølger af Corona kunne a-kassemedlemmer få lov at gennemføre de lovpligtige samtaler digitalt i stedet for at møde op og risikere at blive smittet eller sende smitte videre.

Mere end 4000 danskere smittes dagligt i øjeblikket, og alligevel skal medlemmerne møde op i a-kasserne. Det er selv om, smittetallet er langt højere, end da medlemmerne skulle blive hjemme fra samtalerne i perioden fra foråret 2020 til august i år.

- Der er ikke noget, vi hellere vil end at se vores medlemmer i øjnene. Men man undres over, at medarbejdere og medlemmer skal risikere at smitte hinanden, når samtalen meget nemt kunne være løst digitalt, siger Eik Dahl Bidstrup, der er formand i Krifa.

Gode erfaringer
I Krifa har man endda gode erfaringer med de digitale samtaler, fordi fleksibiliteten betyder noget for medlemmerne.

- Vi har jo hele tiden sagt, at det er hul i hovedet, at man ikke permanent gør det valgfrit, om samtalerne skal være digitale eller fysiske. Men når smittetallene stiger, og pressemøderne igen dukker op i vores fjernsyn, så er det da direkte dumt ikke at skrue så nemt et sted, siger formanden.

Krifa har 16 afdelinger rundt i landet, og da medlemmerne ikke er forpligtet til at vise Coronapas, er det sandsynligt, at der vil være medlemmer, som ikke er vaccinerede.

- Det kan naturligvis gøre både medarbejdere og medlemmer utrygge, siger Eik Dahl Bidstrup og tilføjer, at det også kan blive meget sårbart, hvis medarbejdere bliver ramt.

Sund fornuft
Samtalerne mellem a-kasser og ledige medlemmer skal hjælpe medlemmerne i job, og det kan sagtens gøres gennem telefonen eller over computeren, mener Krifa. Vi løber ifølge a-kassen en unødvendig risiko ved at insistere på det fysiske møde.

- Lad os nu bruge den sunde fornuft. Nu er mundbindende fundet frem igen, og der bliver udtrykt bekymring om sygehusenes kapacitet. Så lad os hjælpe samfundet, hvor vi kan, siger formanden.

Lige nu ligger der et forslag i Folketinget om, at medlemmerne efter de første seks måneder skal have lov at vælge frit mellem fysiske og digitale samtaler.