Krifa om digitale samtaler med ledige: Uforståeligt at det ikke fortsætter

Jobcentre og a-kasser har under Corona-pandemien holdt samtaler med ledige over telefon eller digitalt. Men det er slut pr. 1. august 2021. Det er uforståeligt og brandærgerligt, lyder det fra Krifas beskæftigelseschef Marianne Ehlers, der undrer sig over, at de gode erfaringer fra nedlukningen tilsidesættes.
Marianne Ehlers, beskæftigelseschef i Krifa

Digitale samtaler med ledige medlemmer blev fra den ene dag til den anden det nye normal i Krifa og landets øvrige a-kasser, da Corona-pandemien ramte Danmark sidste år. Det har ifølge Marianne Ehlers, der er beskæftigelseschef i Krifa, været en stor succes blandt medlemmerne, der har oplevet en øget fleksibilitet. Men den 1. august 2021 er det tilbage til kravet om fysisk fremmøde.

- Det kan sagtens lade sig gøre at have en nærværende, inspirerende og udbytterig samtale over telefonen eller på computeren. Det er det seneste halvandet år et tydeligvis bevis på, hvor medlemmer er kommet lige så hurtigt i job eller på efteruddannelse som ellers, lyder det fra Marianne Ehlers, der undrer sig over, at de gode erfaringer fra Corona-nedlukningen ikke tages med ud på den anden side.

- Fleksibiliteten betyder meget for medlemmet, og hvis et digitalt møde fungerer for både os og medlemmet, er det uforståeligt, at de skal tvinges til at møde fysisk op. Det skal jo ikke være et enten eller. Hvis vi som a-kasse eller medlemmet ønsker et fysisk møde, skal det naturligvis være muligt, tilføjer hun.

Beskæftigelseschefen understreger, at det ikke kun er i Krifa, at medlemmerne har været glade for de digitale samtaler. Danske A-kasser, der repræsenterer størstedelen af de danske a-kasser, og hvis bestyrelse Krifas beskæftigelseschef er en del af, har samme oplevelse.

Større valgfrihed
De digitale samtaler udfases i takt med Corona-restriktionerne, men partierne bag Arne-pensionen foreslår, at landets ledige selv skal kunne vælge, om de vil møde op til samtaler i jobcentre og a-kasser eller tage dem telefonisk eller digitalt, når de har været ledige i over et halvt år. Det er langt fra godt nok ifølge Marianne Ehlers.

- Hvorfor skal længere ledighed være lig med større fleksibilitet? Der bør være valgfrihed for alle, uanset om man har været ledig i 14 dage eller syv måneder, siger beskæftigelseschefen, som er uforstående overfor den forskelsbehandling, regeringen lægger op til med deres forslag.

I Krifa oplever man, at de ledige er ekstra motiveret den første tid, og ifølge Marianne Ehlers risikerer den gejst at blive slukket, hvis de tvinges til fremmøde.

- For os er det vigtigt at se det enkelte menneske, og hvad der motiverer og fungerer bedst for lige præcis denne person. Her er valgfriheden mellem fysiske møder og digitale unægteligt et vigtigt redskab, siger Marianne Ehlers.

Marianne Ehlers, beskæftigelseschef i Krifa