Krifa med håndsrækning: Unikt trivselskursus til folkekirken

Folkekirkens medarbejdere er hårdt ramt på trivslen, og det har fået Krifa til at udvikle et unikt og gratis kursus på baggrund af manges års forskning i arbejdslyst. - Alle danske lønmodtagere har ret til trivsel, også i folkekirken, lyder det fra Krifas formand, Eik Dahl Bidstrup

I midten af august kom DR med en stor undersøgelse, der viser, at mange af folkekirkens medarbejdere er frustrerede og stærkt ramt på trivslen.

- Vi har mange medlemmer, som er ansat i folkekirken, og vi kan kun bekræfte, hvad DRs undersøgelse viser. Vi får en del henvendelser om mistrivsel, dårlig ledelse og et skidt arbejdsmiljø. Derfor er jeg naturligvis optaget af at forstå og finde løsninger på det her problem, siger Eik Dahl Bidstrup, der er formand for arbejdslivsbevægelsen Krifa, hvis mission er at højne arbejdslysten blandt medlemmer og i samfundet generelt.

Kursus baseret på forskning
Den dårlige trivsel i folkekirken har fået Krifa til at melde sig på banen med et unikt og gratis kursus, der over en weekend sætter trivsel i fokus og giver folkekirkens medarbejdere redskaber til at højne trivslen.

Det nyudviklede trivselskursus bygger på Krifas forskning, der kortlægger syv faktorer, som betyder mest for danskernes trivsel og arbejdslyst.

- Vi dykker ned i de syv faktorer og den nyeste viden, og kursusdeltagerne får konkrete værktøjer til, hvordan de kan være med til at gå foran og skabe et sundt og godt arbejdsmiljø for de ansatte, siger Nicolai Skjøtt, der er uddannelsesleder i Krifa.

Uddannelseslederen understreger, at trivselsudfordringerne naturligvis ikke forsvinder hen over en weekend, men at trivselskurset er en god begyndelse.

- En høj trivsel blandt medarbejdere kommer ikke af sig selv, men det behøver heller ikke at være kompliceret. Vores ønske er, at kursusdeltagerne står tilbage med følelsen af, at de nemt og enkelt kan komme i gang med at højne trivslen, siger Nicolai Skjøtt.

Brug for hjælp her og nu
Folkekirken er et demokrati, hvor helt almindelige mennesker kan vælges ind i menighedsrådet. Ifølge Krifa er det tydeligt, at der er nogle systematiske udfordringer ved den model.

- Mange steder fungerer det fint. Men det er problematisk, at det er tilfældigt, hvem der har den daglige ledelse. Det er en kompetence at bedrive god personaleledelse, og det er naturligvis ikke givet, at den demokratisk valgte kontaktperson har ledelseserfaring, siger Eik Dahl Bidstrup, der samtidig understreger, at han har stor respekt for de mange gode kræfter, der driver kirkearbejdet.

- I Krifa er vi fortaler for, at man overvejer en anden struktur i folkekirken, fordi medarbejderne har brug for, at kvaliteten af ledelsen ikke afhænger af tilfældigheder. Men det er en langsigtet løsning, fortsætter han.

Formanden for Krifa pointerer, at folkekirkens ansatte har brug for hjælp her og nu, og derfor vil arbejdslivsbevægelsen byde sig til med viden og værktøjer i et skræddersyet og gratis trivselskursus specielt til provster, HR-ansvarlige og kontaktpersoner i de lokale menighedsråd.

Trivselsforløbet foregår i Fredericia 19.-20. november 2022