Krifa laver overenskomst med ny arbejdsgiverforening i rejsebranchen

Fagforeningen Krifa har sammen med arbejdsgiverforeningen Rejsa lavet den første landsdækkende overenskomst for rejsebranchen. Den træder i kraft den 1. marts 2021

Formand i Krifa Søren Fibiger Olesen. Foto: Krifa

Selv om Corona har sendt rejsebureauerne til tælling, har de nægtet at kaste håndklædet i ringen, og nu har fire rejsebureauer sammen stiftet den nye arbejdsgiverforening Rejsa.

Krifa har forhandlet en landsdækkende overenskomst, som er den første af sin salgs, med arbejdsgiverforeningen. Aftalen træder i kraft den 1. marts 2021 og gælder til og med den 31. december 2022. Herefter skal den fornyes.

- Vi er stolte af at være en del af den første landsdækkende overenskomst for rejsebranchen. Det har været et intenst forløb præget af dialog, gensidig respekt og forståelse, siger Søren Fibiger Olesen, der er formand i Krifa.

- Selv om rejsebranchen lige nu er hårdt ramt, så har det været fantastisk inspirerende at samarbejde med mennesker, som brænder så meget for det, de laver. Branchen formår at bevare optimismen og holder fast i kerneværdier som arbejdslyst og medarbejdertrivsel, fortsætter han.

Ordnede forhold og god arbejdslyst
Rejsebureauer har tradition for at lave kontrakter baseret på Funktionærloven, men med den nye aftale bliver medarbejderne sikret en gennemarbejdet overenskomst.

- I Krifa er vi glade for, at vi med overenskomsten kan være med til at sikre de ansatte i rejsebranchen både ordnede forhold og god arbejdslyst. Vi glæder os til det fremtidige samarbejde, hvor vi skal lave løsninger med fokus på god arbejdslyst til en branche, som vi næsten alle har berøring med, siger formand Søren Fibiger Olesen.

Medarbejdere i rejsebranchen bliver med overenskomsten blandt andet sikret retten til:

• Fem trivselsdage om året. De kan bruges på ferie, udbetales eller opspares. I løbet af aftaleperioden vil dette stige til otte dage om året.
  • Fokus på medarbejdertrivsel i form af trivselsmålinger med værktøjet GAIS.
  • Arbejdsgiverbidrag på otte procent
  • Fokus på kompetenceudvikling og livslang læring, som kan styrke medarbejderens faglige, personlige og sociale mestring.

Formand i Krifa Søren Fibiger Olesen. Foto: Krifa

Krifa er en tværfaglig organisation for danske lønmodtagere og har mere end 190.000 medlemmer. Krifa arbejder hver dag for at fremme arbejdslysten blandt medlemmer, medarbejdere og i samfundet generelt – og det er integreret i alt, hvad organisationen gør. Krifa arbejder mod at blive en moderne arbejdslivsbevægelse ved at se det enkelte medlem og udfordre den klassiske opfattelse af en fagforening og a-kasse.

Hjemmearbejde: Hvornår er det en arbejdsskade25.3.2021 08:22:07 CET | Pressemeddelelse

Hjemmearbejde er (stadig) dagligdag for flere hundredetusinde danskere på grund af Coronapandemien. For mange flyder privatliv og arbejde sammen, når man det ene øjeblik hjælper børnene med hjemmeskoling, og det andet øjeblik har en vigtig kunde i røret. Så hvornår er det egentlig en arbejdsskade, hvis man kommer til skade i forbindelse med hjemmearbejde? Krifas jurist Magnus Nørgaard Sørensen kommer med fem skarpe om arbejdsskader på hjemmearbejdspladsen. Er det en arbejdsskade, hvis man falder til et møde ude i det fri og kommer til skade? Ja, det kan det være. Det er normalvis en arbejdsskade, hvis det sker på grund af arbejdets forhold, eller mens man udfører sit arbejde. Inviterer chefen fx til et gående Teams-møde over telefonen, er det pga. arbejdet, man er ude at gå. Man udfører dermed sit arbejde. Det er derudover en medvirkende faktor, at man skal kigge på telefonen, imens man går, og dermed kan være uopmærksom. Det er arbejdets forhold. Så i princippet vil det være en arbejd

3 skarpe fra advokaten: Kan du blive fyret, hvis du nægter vaccination5.2.2021 10:02:24 CET | Pressemeddelelse

Coronavaccinen er i fuld gang med at blive rullet ud, og regeringen og erhvervslivet har planer om et digitalt coronapas, som kan give mulighed for restaurantbesøg og forretningsrejser. Men hvad betyder det egentlig for dig som lønmodtager? Advokatfuldmægtig i Krifa Charlotte Krogh kommer med tre skarpe om Coronavaccinen. Kan min arbejdsgiver tvinge mig til at blive vaccineret? - Det korte svar er nej. Din arbejdsgiver kan ikke kræve, at du bliver vaccineret – hverken ud fra ledelsesretten eller på grundlag af arbejdsmiljøloven. Din arbejdsgiver skal sikre et sundt og sikkert arbejdsmiljø ifølge arbejdsmiljøloven – og det indebærer fx en pligt til at sikre dig og dine kolleger mod Coronavirus – men som det ser ud lige nu, er midler som hjemmearbejde, afstand, mundbind og god hygiejne tilstrækkeligt. I forbindelse med den nye epidemilov blev det af Folketinget også besluttet, at staten ikke vil tvinge danskerne til at blive vaccineret. Du har dit frie valg og bestemmer selv, om du vil v