Krifa har valgt ny formand

På Krifas repræsentantskabsmøde har de delegerede netop valgt Eik Dahl Bidstrup som ny formand for Krifa og de mere end 190.000 medlemmer, ligesom fem hovedbestyrelsesmedlemmer har været på valg
Søren Fibiger Olesen (th) giver formandsdepechen videre til Eik Dahl Bidstrup (tv).

Fredag den 28. maj 2021 stemte et enstemmigt repræsentantskab, der består af medlemsvalgte regionsbestyrelser og hovedbestyrelse, for Eik Dahl Bidstrup som den nye formand for Krifa.

Eik Dahl Bidstrup blev indstillet som formandskandidat af en enig hovedbestyrelse tilbage i februar, og som eneste kandidat er han nu blevet valgt ved et såkaldt fredsvalg.

- Jeg er taknemmelig for, at Krifas repræsentantskab viser mig denne tiltro, og jeg glæder mig til at komme i gang med arbejdet i den her passionerede, fremadsynede og menneskecentrede arbejdslivsbevægelse, lyder det fra den nyudnævnte Krifa-formand Eik Dahl Bidstrup.

- Der er behov for en fagforening, der ikke alene fokuserer på den enkelte lønmodtagers rettigheder, men lige så meget på deres trivsel og arbejdslyst. Den dagsorden ser jeg frem til at stå i spidsen for sammen med Krifas mange dygtige medarbejdere, tilføjer han.

Den 46-årige Eik Dahl Bidstrup forlader posten som borgmester i Dragør Kommune, som han har besiddet i syv år. Han har derudover valgt at melde sig ud af Venstre, da politisk medlemskab ikke er foreneligt med rollen som formand i den politisk uafhængige fagforening og a-kasse Krifa.

Takker af efter 20 år
Allerede tilbage i foråret 2020 meddelte den nu afgående formand Søren Fibiger Olesen, at han ikke ville genopstille. Han giver depechen videre efter næsten 20 år på posten.

- Det er naturligvis vemodigt at sige farvel til Krifa, medlemmerne og medarbejderne efter så mange gode og spændende år. Men jeg hviler i min beslutning. Det er tid til nye øjne og kræfter på posten, siger en tydeligt berørt Søren Fibiger Olesen til dagens repræsentantskabsmøde.

- Krifa er i en god position, og jeg ser frem til at følge den nye formand og resten af organisationen på den spændende rejse mod at blive en arbejdslivsbevægelse, fortsætter han.

Valg til hovedbestyrelsen
På repræsentantskabsmødet, der fandt sted på Hotel og Konferencecenter Trinity, blev der også valgt øvrige medlemmer til hovedbestyrelsen. Foruden formanden består Krifas hovedbestyrelse af 10 medlemmer, og halvdelen af disse har været på valg i år.

Krifas hovedbestyrelse består nu af følgende:

- Eik Dahl Bidstrup, Dragør (nyvalgt formand)
- Linda Ernst Norn, Højbjerg (nyvalgt)
- Gitte Krogh Nørgaard, Horsens (nyvalgt)
- Mikael Arendt Laursen, Fredericia (genvalgt)
- Ib Hørup, Søborg (genvalgt)
- Claus Munk-Rasmussen, Greve (genvalgt)
- Nicolai Mortensen, Silkeborg (ikke på valg i år)
- Jacob Engmose Astrup, Frederiksberg (ikke på valg i år)
- Sara Askholm, Aarhus (ikke på valg i år)
- Tanya Sørensen, Kibæk (ikke på valg i år)
- Esben Aabenhus, Aarhus (ikke på valg i år)