Krifa håber på smidig genåbning af beskæftigelsesindsatsen

Stramme tidsfrister og regler uden undtagelser rimer ikke på et delvist nedlukket Danmark, lyder det fra Beskæftigelseschef i Krifa, der håber på overgangsperioder og fleksibilitet

Krifas medarbejdere og medlemmer er vant til at navigere efter stramme deadlines og ubøjelige regler, når det kommer til beskæftigelsesindsatsen. Siden 20. marts har mange af reglerne dog været på standby på grund af Corona-nedlukningen, men hvor længe det vil fortsætte, er endnu uvist.

Der stilles ikke de samme krav til landets ledige, da de naturligvis har sværere ved at søge job og komme i tilskudsordninger og praktik, når mange virksomheder har medarbejderne til at arbejde hjemmefra eller er i krise på grund af Coronavirus. Beskæftigelseschef i Krifa Marianne Ehlers håber på en smidig genåbning for både a-kasser og deres medlemmer.

-  Krifa har sendt en række inputs til Styrelsen for Arbejdsmarked og Rekruttering i håb om, at der kommer overgangsperioder, hvor der samtidig slækkes på nogle af de stramme tidsfrister, som normalt præger beskæftigelsesreglerne, siger Marianne Ehlers.

Skal give mening
Krifa opfordrer desuden til, at overgangsperioder skal sikre, at hverken medlemmer eller a-kasser skal bruge unødvendig tid fx på rådighedssamtaler med de medlemmer, som formentligt hurtigt kommer i arbejde, når Danmark igen er åbnet helt op.

-  I Krifa overholder vi selvfølgelig love og regler, men vi har samtidig stort fokus på det enkelte menneske, og at de skal kunne se meningen og værdien i fx de møder, vi holder, lyder det fra beskæftigelseschefen, der fortsætter:

- Vi vil meget gerne tale med vores medlemmer, men indholdet i samtalerne skal være relevant og kunne tilpasses den enkelte.

Mere valgfrihed
Selv om ledige under Corona-krisen er fritaget for rådighedssamtaler, har Krifa haft stor succes med at holde dem alligevel – over telefonen.

- Vi har både fået ordnet de praktiske ting som CV, men derudover har medlemmerne været så glade for at have en at tale med om, hvordan de egentligt har det i denne underlige tid, hvor de enten lige har mistet deres job eller har svært ved at komme videre i jobsøgningen, fortæller Marianne Ehlers.

Før nedlukningen af Danmark var det en regel under beskæftigelsesindsatsen, at ledige altid skulle møde fysisk op til rådighedssamtalerne. Marianne Ehlers håber, at der åbnes for mere valgfrihed på den anden side af genåbningen.

- Det kan sagtens lade sig gøre at have en nærværende samtale over telefonen eller på computeren. Fleksibiliteten betyder meget for medlemmet, og hvis det fungerer, hvorfor skal de så tvinges til at møde fysisk op? Spørger Marianne Ehlers.

Højere ledighed
Krifa forudser, at der vil gå et godt stykke tid, inden arbejdsmarkedet er tilbage i normal tilstand. I a-kassen forventer man derfor en højere ledighed resten af året.

- Derfor har vi også ønsket, at man slækker lidt på kravet til at joblogge, og hvor mange job man skal søge. Medlemmerne skal jo ikke straffes for, at det hele har været lukket ned og lukker langsomt op igen, siger Marianne Ehlers.

Beskæftigelseschef i Krifa Marianne Ehlers: mef@krifa.dk/25444055

Pressekoordinator Fie Rødkjær Møller: frn@krifa.dk/21642021