Krifa-formand om pensionsudspil: Forfejlet brug af ressourcer

Det er forkert at tænke i rettighed frem for behov, mener Krifas formand Søren Fibiger Olesen om regeringens pensionsudspil. I stedet bør vi forbedre eksisterende ordninger og forebygge nedslidning

Siden Socialdemokratiet gik til valg på et løfte om tidlig pension til Arne, har danskerne ventet spændt på et udspil fra regeringen.

I dag er udspillet præsenteret, og det handler i store træk om, at mindst 42 år på arbejdsmarkedet, når du er fyldt 61 år, udløser en billet til tidligere pension. Statsminister Mette Frederiksen omtaler udspillet som ”Forslag til værdig pension.”

- Værdighed og retfærdighed handler ikke om at kunne forlade arbejdsmarkedet så hurtigt som muligt. Det handler om at trives på jobbet, mens man er der, siger Søren Fibiger Olesen, der er formand i Krifa.

Forkert fokus
Søren Fibiger Olesen mener, at fokus ligger det forkerte sted i udspillet.

- Det er en forfejlet måde at bruge ressourcerne på. Vi skal bruge pengene på dem, der har brug for samfundets hjælp, og vi skal investere i tiltag, der mindsker nedslidning i det hele taget, siger han.

Søren Fibiger Olesen påpeger, at der allerede findes forskellige ordninger, hvis man ikke længere kan holde til at arbejde eller har brug for at gå ned i tid. Formanden forstår derfor ikke idéen i at lave flere ordninger til en i forvejen forvirrende pensionsjungle.

- Hvorfor ikke forbedre de løsninger, vi allerede har? Spørger Krifa-formanden.

Rammer skævt
Søren Fibiger Olesen mener, at Socialdemokratiet rammer skævt ved at bruge arbejdsår som kriterie i stedet for at se på det enkelte menneskes fysiske og psykiske tilstand:

- Hensigten er vel at hjælpe de nedslidte. Problemet er bare, at vi i denne model ikke kan vide, om folk er nedslidt efter 42 år. Til gengæld kan der være personer, der ikke automatisk opnår retten, som har brug for en løsning. Så hellere bruge pengene på at forbedre eksisterende ordninger og forebyggende trivselstilag.

Krifa er en tværfaglig organisation for danske lønmodtagere og har mere end 190.000 medlemmer. Krifa arbejder hver dag for at fremme arbejdslysten blandt medlemmer, medarbejdere og i samfundet generelt – og det er integreret i alt, hvad organisationen gør. Krifa arbejder mod at blive en moderne arbejdslivsbevægelse ved at se det enkelte medlem og udfordre den klassiske opfattelse af en fagforening og a-kasse.

Højsæson for jobskifte: Sådan får du dit næste job i en Corona-tid7.8.2020 05:30:00 CESTPressemeddelelse

August er højsæson for jobskifte ifølge tal fra jobindsats.dk, samtidig med at mange har mistet deres job på grund af Corona. Men selvom Corona har ramt det danske arbejdsmarked hårdt, er der stadig job at søge. I Krifa oplever man, at mange medlemmer skifter job efter ferier, fordi man har haft tid til at reflektere over hverdagen og sit arbejde. Men hvor skal man begynde eller slutte i jagten på et nyt job og højere arbejdslyst i en Corona-tid? Det har Krifas jobkonsulent Flemming Skjølstrup fire konkrete råd til. Fire skarpe fra Krifas jobkonsulent Flemming Skjølstrup: Sæt ord på dine kompetencer og præferencer Det er ikke unormalt at famle lidt i blinde til at begynde med. Hvad er det, du vil? Hvad er du god til? Og hvad vil du gerne gøre noget mere af? Det kan derfor være en god begyndelse at skabe et overblik over, hvilke kompetencer og præferencer du har og gerne vil benytte i dit næste job. Det kan du fx gøre ved at: - Brygge en god kop kaffe eller lave din yndlingste. Sætte di