Krifa-formand om pensionsudspil: Forfejlet brug af ressourcer

Det er forkert at tænke i rettighed frem for behov, mener Krifas formand Søren Fibiger Olesen om regeringens pensionsudspil. I stedet bør vi forbedre eksisterende ordninger og forebygge nedslidning

Siden Socialdemokratiet gik til valg på et løfte om tidlig pension til Arne, har danskerne ventet spændt på et udspil fra regeringen.

I dag er udspillet præsenteret, og det handler i store træk om, at mindst 42 år på arbejdsmarkedet, når du er fyldt 61 år, udløser en billet til tidligere pension. Statsminister Mette Frederiksen omtaler udspillet som ”Forslag til værdig pension.”

- Værdighed og retfærdighed handler ikke om at kunne forlade arbejdsmarkedet så hurtigt som muligt. Det handler om at trives på jobbet, mens man er der, siger Søren Fibiger Olesen, der er formand i Krifa.

Forkert fokus
Søren Fibiger Olesen mener, at fokus ligger det forkerte sted i udspillet.

- Det er en forfejlet måde at bruge ressourcerne på. Vi skal bruge pengene på dem, der har brug for samfundets hjælp, og vi skal investere i tiltag, der mindsker nedslidning i det hele taget, siger han.

Søren Fibiger Olesen påpeger, at der allerede findes forskellige ordninger, hvis man ikke længere kan holde til at arbejde eller har brug for at gå ned i tid. Formanden forstår derfor ikke idéen i at lave flere ordninger til en i forvejen forvirrende pensionsjungle.

- Hvorfor ikke forbedre de løsninger, vi allerede har? Spørger Krifa-formanden.

Rammer skævt
Søren Fibiger Olesen mener, at Socialdemokratiet rammer skævt ved at bruge arbejdsår som kriterie i stedet for at se på det enkelte menneskes fysiske og psykiske tilstand:

- Hensigten er vel at hjælpe de nedslidte. Problemet er bare, at vi i denne model ikke kan vide, om folk er nedslidt efter 42 år. Til gengæld kan der være personer, der ikke automatisk opnår retten, som har brug for en løsning. Så hellere bruge pengene på at forbedre eksisterende ordninger og forebyggende trivselstilag.

Krifa er en tværfaglig organisation for danske lønmodtagere og har mere end 185.000 medlemmer. Krifa arbejder hver dag for at fremme arbejdslysten blandt medlemmer, medarbejdere og i samfundet generelt – og det er integreret i alt, hvad organisationen gør. Krifa arbejder mod at blive en moderne arbejdslivsbevægelse ved at se det enkelte medlem og udfordre den klassiske opfattelse af en fagforening og a-kasse.