Krifa-formand om børns sygedage: Efteråret bliver en udfordring

Mange forældre har problemer med at finde pasning i hverdagene, når børnene er syge, og den udfordring bliver markant større i et efterår med Corona-virus, forudser Krifas formand

Siden Danmark lukkede ned i marts måned på grund af Corona-virus, har vi vasket og sprittet hænder som aldrig før. Vejret har været lunt, og markant færre mennesker har været samlet. Men med efteråret og samfundets genåbning følger feber og snotnæser.

- Vi har haft årstiden med os, samtidig med at vi har været påpasselige. Det giver færre sygedage generelt. Men snart slæber børnene host og nys med hjem fra institutioner, og så begynder pasningsudfordringerne igen på et arbejdsmarked, der lige nu er ekstra presset, siger Søren Fibiger Olesen, der er formand i Krifa.

Lang ventetid
Allerede i foråret opfordrede formanden til, at vi benytter den aktuelle situation til at få ryddet op i det, han mener er et gammeldags system.

- Lige nu er bedsteforældre ikke en pasningsmulighed. Men sandheden er, at bedsteforældre heller ikke før Corona-virus sad standby til at passe børnebørnene. Det hører fortiden til, at man kan tage den mulighed for givet, siger Søren Fibiger Olesen og fortsætter:

- Vi har allerede set, hvordan frustrerede forældre skal vente flere dage på en Corona-test til deres børn, og det betyder for nogle, at de ikke kan passe deres arbejde.

15 sygedage om året
Som systemet er nu, er det overenskomstbestemt, om man overhovedet har ret til at blive hjemme med sygt barn og i så fald hvor længe. Flere hundrede tusinde danskere arbejder uden overenskomst.

- Krifa har længe foreslået en model, som løser problemet på den lange bane, så forældre kan passe deres arbejde med god samvittighed uden at skulle melde sig syg eller bruge værdifuld ferie, siger Søren Fibiger Olesen.

I Krifas forslag har forældrene ret til 15 sygedage om året pr. barn. Man vil få udbetalt, hvad der svarer til højeste dagpengesats. Finansieringen i forslaget er efter svensk model, hvor lønkompensationen betales af Forsäkringskassen, der er ejet af staten, og som lønmodtagere og arbejdsgivere betaler til.