Krifa-formand om børns sygedage: Efteråret bliver en udfordring

Mange forældre har problemer med at finde pasning i hverdagene, når børnene er syge, og den udfordring bliver markant større i et efterår med Corona-virus, forudser Krifas formand

Siden Danmark lukkede ned i marts måned på grund af Corona-virus, har vi vasket og sprittet hænder som aldrig før. Vejret har været lunt, og markant færre mennesker har været samlet. Men med efteråret og samfundets genåbning følger feber og snotnæser.

- Vi har haft årstiden med os, samtidig med at vi har været påpasselige. Det giver færre sygedage generelt. Men snart slæber børnene host og nys med hjem fra institutioner, og så begynder pasningsudfordringerne igen på et arbejdsmarked, der lige nu er ekstra presset, siger Søren Fibiger Olesen, der er formand i Krifa.

Lang ventetid
Allerede i foråret opfordrede formanden til, at vi benytter den aktuelle situation til at få ryddet op i det, han mener er et gammeldags system.

- Lige nu er bedsteforældre ikke en pasningsmulighed. Men sandheden er, at bedsteforældre heller ikke før Corona-virus sad standby til at passe børnebørnene. Det hører fortiden til, at man kan tage den mulighed for givet, siger Søren Fibiger Olesen og fortsætter:

- Vi har allerede set, hvordan frustrerede forældre skal vente flere dage på en Corona-test til deres børn, og det betyder for nogle, at de ikke kan passe deres arbejde.

15 sygedage om året
Som systemet er nu, er det overenskomstbestemt, om man overhovedet har ret til at blive hjemme med sygt barn og i så fald hvor længe. Flere hundrede tusinde danskere arbejder uden overenskomst.

- Krifa har længe foreslået en model, som løser problemet på den lange bane, så forældre kan passe deres arbejde med god samvittighed uden at skulle melde sig syg eller bruge værdifuld ferie, siger Søren Fibiger Olesen.

I Krifas forslag har forældrene ret til 15 sygedage om året pr. barn. Man vil få udbetalt, hvad der svarer til højeste dagpengesats. Finansieringen i forslaget er efter svensk model, hvor lønkompensationen betales af Forsäkringskassen, der er ejet af staten, og som lønmodtagere og arbejdsgivere betaler til.

Krifa er en tværfaglig organisation for danske lønmodtagere og har mere end 190.000 medlemmer. Krifa arbejder hver dag for at fremme arbejdslysten blandt medlemmer, medarbejdere og i samfundet generelt – og det er integreret i alt, hvad organisationen gør. Krifa arbejder mod at blive en moderne arbejdslivsbevægelse ved at se det enkelte medlem og udfordre den klassiske opfattelse af en fagforening og a-kasse.

Højsæson for jobskifte: Sådan får du dit næste job i en Corona-tid7.8.2020 05:30:00 CESTPressemeddelelse

August er højsæson for jobskifte ifølge tal fra jobindsats.dk, samtidig med at mange har mistet deres job på grund af Corona. Men selvom Corona har ramt det danske arbejdsmarked hårdt, er der stadig job at søge. I Krifa oplever man, at mange medlemmer skifter job efter ferier, fordi man har haft tid til at reflektere over hverdagen og sit arbejde. Men hvor skal man begynde eller slutte i jagten på et nyt job og højere arbejdslyst i en Corona-tid? Det har Krifas jobkonsulent Flemming Skjølstrup fire konkrete råd til. Fire skarpe fra Krifas jobkonsulent Flemming Skjølstrup: Sæt ord på dine kompetencer og præferencer Det er ikke unormalt at famle lidt i blinde til at begynde med. Hvad er det, du vil? Hvad er du god til? Og hvad vil du gerne gøre noget mere af? Det kan derfor være en god begyndelse at skabe et overblik over, hvilke kompetencer og præferencer du har og gerne vil benytte i dit næste job. Det kan du fx gøre ved at: - Brygge en god kop kaffe eller lave din yndlingste. Sætte di