Krifa-formand: Et oldnordisk forslag fra SF

Der skal stadig ikke gives skattefordele udelukkende til medlemmer af de overenskomstbærende fagforeninger. SF foreslog ellers torsdag at tage fradragsretten fra alle andre fagforeninger end dem. Et bagstræberisk forslag, mener Krifas formand, Søren Fibiger Olesen.

Fradraget for fagforeningskontingent er ikke og skal ikke være forbeholdt nogle fagforeningsmedlemmer frem for andre. Det signal sendte et stort politisk flertal torsdag, da Folketinget tog stilling til, om medlemmer uden for Fagbevægelsens Hovedorganisation skal fratages deres skattefordel.

Et beslutningsforslag, som SF’s Karsten Hønge har fremsat, og som skulle gøre det dyrere at stå i andre fagforeninger end de traditionelle. Men det blev et klart nej fra Venstre, Konservative, Dansk Folkeparti, Alternativet og De Radikale.

- Det er både rigtigt og vigtigt, at så mange politikere fortsat mener, at ingen fagforeninger er mere rigtige end andre og skal have særlige fordele. Det er et forslag helt uden gang på jord, og som hører fortiden til, siger Krifas formand, Søren Fibiger Olesen.

Mere end et spørgsmål om pris

Det ærgrer ham, at nogle politikere vil give den traditionelle fagbevægelse carte blanche til at forskelsbehandle danske lønmodtagere økonomisk for at få en konkurrencefordel mod anderledestænkende fagforeninger.

- I Krifa er vi noget andet og mere for vores medlemmer end bare en traditionel fagforening, og jeg håber, rigtig mange ved, at det ikke bare er kontingentet, der er forskellen på fagforeningerne. Vi opfatter lønmodtagernes arbejdsliv som en vigtig del af deres livskvalitet. I disse år bliver vi nødt til at løfte et samfundsansvar ved at hjælpe med stress, med dårligere ledere og work life balance, siger Søren Fibiger Olesen.

Afstemning:

Forslaget om at ændre skattefradraget for fagforeningskontingenter blev forkastet. For stemte 12 (EL og SF), imod stemte 64 (DF, V, LA, ALT, RV og KF), hverken for eller imod stemte 27 (S).

Søren Fibiger Olesen, formand i Krifa
sfo@krifa.dk 25444008

Anne Bjerregaard Bang, journalist i Krifa
abb@krifa.dk 51381896

Krifa er fagforening og a-kasse for ca. 200.000 danskere, og det gør Krifa til den fjerde største fagbevægelse i Danmark. Krifa arbejder hver dag for at fremme arbejdslysten blandt medlemmer, medarbejdere og samfundet – og missionen er integreret i alt, hvad fagbevægelsen gør.

Erhvervspsykolog: Det er okay at være nervøs for at vende tilbage på arbejdet15.5.2020 13:47:31 CESTPressemeddelelse

Flere og flere arbejdspladser er så småt ved at åbne op og lade de tomme kontorbygninger blive fyldt med liv igen. Intet er som før Corona-krisen, og mange vil møde ind til en anderledes hverdag med restriktioner og nye rutiner. Men hvordan sikrer man høj trivsel, når alt er vendt på hovedet, og Corona stadig raserer? Krifas erhvervspsykolog Rasmus Højbæk kommer her med tre gode råd til en hverdag med trivsel: Sæt ord på bekymringerne. - Der kan være mange bekymringer og stor usikkerhed forbundet med at skulle vende tilbage på arbejdspladsen, mens Corona stadig er der. Er det sikkert? Bliver jeg nu smittet? Holder mine kolleger god nok hygiejne og afstand? Tal om det med dine kolleger og sæt ord på det, der fylder. Du er helt sikkert ikke alene om bekymringerne. Inddrag din leder. - Lederen har en vigtig rolle i at sikre arbejdsmiljøet og trivslen, og det kan derfor være en god idé at inddrage lederen. Det er fx en god idé, at lederen italesætter, at det er okay at sige fra, hvis nogen