Krifa ansætter ny direktør

Efter nytår begynder 45-årige Helene Riis Lindholm i jobbet som direktør for Krifa

45-årige Helene Riis Lindholm er netop ansat som ny direktør i Krifa, der har ca. 190.000 medlemmer. Hun kommer fra en stilling som Head of Customer Experience Management hos KK Windsolutions og har blandt andet en MBA med speciale i innovationsledelse.

- Med Helenes baggrund og kompetencer vil hun i høj grad kunne styrke Krifas transformation mod at blive en arbejdslivsbevægelse, der har fokus på arbejdslyst hos det enkelte medlem og i samfundet generelt, siger administrerende direktør Preben R. Jørgensen.

Efter nytår begynder Helene Riis Lindholm i sit nye job, og hun er ikke i tvivl om, hvorfor den nye rolle er den helt rigtige for hende:

- Det er en helt unik mulighed for at sætte mine kompetencer og erfaringer inden for strategisk udvikling, ledelse og innovation i spil i en organisation og en sag, jeg brænder for.

10 år i Krifa
Helene Riis Lindholm er ikke helt ny i Krifa. Faktisk har hun over 10 års erfaring i organisationen – først som medlemskonsulent og senest som karrierechef i 2016. Her var hun med til at tegne stregerne for Krifas nye retning med at skabe øget arbejdslyst blandt danskerne.

- Krifa har indtaget en fast plads i mit hjerte – og selvom det er fem år siden, jeg forlod organisationen, har jeg fulgt med på sidelinjen og brænder fortsat for missionen God Arbejdslyst, som jeg var med til at fostre, siger Helene Friis Lindholm og fortsætter:

- Det er i Krifa, jeg arbejdsmæssigt er opvokset og formet som leder, og det er her, jeg stærkest har mærket sammenhængen mellem mit personlige værdimæssige ståsted og en organisation. Nu vil jeg glæde mig til at bringe udsyn, netværk, nye perspektiver og nye kompetencer tilbage i Krifa og omsætte dem til turbo på udbredelsen af arbejdslystbevægelsen i Danmark.

Vægter trivsel højt
Den nye direktører uddannet Cand. Mag. i musikvidenskab og dansk på Aarhus Universitet og har, ud over en MBA, en Executive bestyrelsesuddannelse fra CBS Executive.

Selv beskriver Helene Riis Lindholm sig som en leder, der er ambitiøs og samtidig vægter gode relationer, tillid og trivsel meget højt. Det passer godt til Krifas værdier og store fokus på arbejdslyst både i organisationen og i samfundet generelt.

Privat bor Helene Riis Lindholm i Hinnerup med sin mand Jesper, der er psykolog, og deres to piger på 11 og 15 år.

Krifa er en tværfaglig organisation for danske lønmodtagere og har mere end 190.000 medlemmer. Krifa arbejder hver dag for at fremme arbejdslysten blandt medlemmer, medarbejdere og i samfundet generelt – og det er integreret i alt, hvad organisationen gør. Krifa arbejder mod at blive en moderne arbejdslivsbevægelse ved at se det enkelte medlem og udfordre den klassiske opfattelse af en fagforening og a-kasse.

Hjemmearbejde: Hvornår er det en arbejdsskade25.3.2021 08:22:07 CET | Pressemeddelelse

Hjemmearbejde er (stadig) dagligdag for flere hundredetusinde danskere på grund af Coronapandemien. For mange flyder privatliv og arbejde sammen, når man det ene øjeblik hjælper børnene med hjemmeskoling, og det andet øjeblik har en vigtig kunde i røret. Så hvornår er det egentlig en arbejdsskade, hvis man kommer til skade i forbindelse med hjemmearbejde? Krifas jurist Magnus Nørgaard Sørensen kommer med fem skarpe om arbejdsskader på hjemmearbejdspladsen. Er det en arbejdsskade, hvis man falder til et møde ude i det fri og kommer til skade? Ja, det kan det være. Det er normalvis en arbejdsskade, hvis det sker på grund af arbejdets forhold, eller mens man udfører sit arbejde. Inviterer chefen fx til et gående Teams-møde over telefonen, er det pga. arbejdet, man er ude at gå. Man udfører dermed sit arbejde. Det er derudover en medvirkende faktor, at man skal kigge på telefonen, imens man går, og dermed kan være uopmærksom. Det er arbejdets forhold. Så i princippet vil det være en arbejd

3 skarpe fra advokaten: Kan du blive fyret, hvis du nægter vaccination5.2.2021 10:02:24 CET | Pressemeddelelse

Coronavaccinen er i fuld gang med at blive rullet ud, og regeringen og erhvervslivet har planer om et digitalt coronapas, som kan give mulighed for restaurantbesøg og forretningsrejser. Men hvad betyder det egentlig for dig som lønmodtager? Advokatfuldmægtig i Krifa Charlotte Krogh kommer med tre skarpe om Coronavaccinen. Kan min arbejdsgiver tvinge mig til at blive vaccineret? - Det korte svar er nej. Din arbejdsgiver kan ikke kræve, at du bliver vaccineret – hverken ud fra ledelsesretten eller på grundlag af arbejdsmiljøloven. Din arbejdsgiver skal sikre et sundt og sikkert arbejdsmiljø ifølge arbejdsmiljøloven – og det indebærer fx en pligt til at sikre dig og dine kolleger mod Coronavirus – men som det ser ud lige nu, er midler som hjemmearbejde, afstand, mundbind og god hygiejne tilstrækkeligt. I forbindelse med den nye epidemilov blev det af Folketinget også besluttet, at staten ikke vil tvinge danskerne til at blive vaccineret. Du har dit frie valg og bestemmer selv, om du vil v