Kræftens Bekæmpelse støtter forskning i partikelterapi med 10 mio. kroner

Fem forskere modtager støtte til forskning i en ny og avanceret form for strålebehandling, som først for nyligt er blevet et tilbud i Danmark.

Kræftens Bekæmpelses Videnskabelige Udvalg, der hvert år støtter kræftforskning i Danmark på baggrund af indsamlinger blandt danskerne, har ved hoveduddelingen i 2020 bevilget i alt 10.178.834 kr. til forskning i partikelterapi.

Partikelterapi er en særlig form for strålebehandling med protoner, som for nogle kræftpatienter er bedre end almindelig strålebehandling. I Danmark gives behandlingen ved Dansk Center for Partikelterapi, der åbnede i januar 2019. Centeret er tilknyttet Aarhus Universitetshospital.

- Partikelterapi er en ny og vigtig behandlingsform i Danmark, som har potentiale til at give nye og bedre behandlingsmuligheder for mange kræftpatienter. De nye forskningsprojekter vil betyde nye muligheder for patienterne for at deltage i forsøg, og i sidste ende ny viden, som kan bringe behandlingen fremad, siger professor ved Oxford Universitet, Claus Nerlov, der er formand for Kræftens Bekæmpelses Videnskabelige Udvalg.

De fem forskere, der modtager støtte ved hoveduddelingen i 2020, er:

Cand.scient., ph.d. Simon Skouboe, Dansk Center for Partikelterapi, modtager 2.332.334 kr. til projektet ’Dosisevaluering for bevægelige tumorer i sand tid under protonbehandlinger’. Nogle kræftsvulster bevæger sig, f.eks. når patienten trækker vejret, og det kan påvirke den protonstråledosis, som rammer svulsten. Målet med projektet er at beregne den faktiske stråledosis til svulsten og tilpasse den resterende behandling derefter.

Cand.scient. Laura Toussaint, Dansk Center for Partikelterapi, modtager 1.937.500 kr. til projektet ’Identifikation, prediktion og reduktion af stråleinducerede ændringer i hjernevæv efter stråleterapi med fotoner vs protoner for børn med CNS cancer’. Dette projekt skal forbedre behandlingen af børn med kræft i hjernen bl.a. ved at udpege hjernestrukturer, som bør undgås for at nedsætte risikoen for skader i forbindelse med behandlingen.

Professor, ph.d. Per Rugaard Poulsen, Dansk Center for Partikelterapi, modtager 1.800.000 kr. til projektet ’Ultrahurtigt in vivo dosimetrisystem til muliggørelse af sikker behandling med proton FLASH-terapi’. Flash er en ny form for stråleterapi, og forskning i FLASH-terapi med protonstråler ventes at få revolutionerende betydning med nye muligheder for behandling af patienter, som i dag ikke kan behandles.

Professor, cand.scient., ph.d. Stine Sofia Korreman, Dansk Center for Partikelterapi, får 1.800.000 kr. til projektet ’Reduktion i bestråling af rask væv gennem risiko-baseret differentiering af dosis i strålebehandling’. Her er formålet at udvikle risikomodeller, der kan bruges til at skræddersy strålebehandling af kræft i hoved-halsområdet til den enkelte patient, så de bestrålede områder, og dermed bivirkninger ved behandlingen, kan mindskes.

Cand.scient. Sofia Spampinato, kræftafdelingen ved Aarhus Universitetshospital, modtager 2.309.000 kr. til projektet ’Protonterapi kombineret med brachyterapi til behandling af lokalt avanceret livmoderhalskræft’. Dette projekt har til formål at identificere kvinder med livmoderhalskræft, der kan have gavn af protonterapi.

I alt har Kræftens Bekæmpelses Videnskabelige Udvalg uddelt 73,4 mio. kr. til 38 forskningsprojekter ved hoveduddelingen 2020.

Pressevagt