Kræftens Bekæmpelse får penge til ambitiøst, interaktivt besøgscenter

Der er godt nyt på vej til alle nysgerrige børn og unge med interesse for kræftforskning, naturvidenskab og teknologi. Med en bevilling på seks mio. kr. fra Novo Nordisk Fonden, sætter Kræftens Bekæmpelse nemlig nu gang i arbejdet med at skabe et storstilet besøgscenter om kræft.

Forskning er et af Kræftens Bekæmpelses hovedområder, og hvert år støtter foreningen både arbejdet hos Kræftens Bekæmpelses eget Center for Kræftforskning, såvel som kræftforskning landet over. Det er en indsats, som skaber bedre tilbud til kræftpatienter og deres pårørende. Men ambitionerne går også i en anden retning forklarer professor og forskningschef ved Kræftens Bekæmpelses Center for Kræftforskning, Mef Nilbert:

– Ud over ambitionerne om forskning i verdensklasse, er det også et mål for os at dele viden om kræft med danskerne og at være med til at inspirere børn og unge til at vælge en uddannelse og en karriere inden for naturfag, siger hun.

Det er det mål, der nu for alvor bliver sat skub i med bevillingen fra Novo Nordisk Fonden. Pengene skal bruges til at etablere et interaktivt besøgscenter der skal ligge ved Kræftens Bekæmpelses hovedkvarter på Strandboulevarden i København.

– Det er med stor glæde og taknemmelighed, at vi har modtaget seks mio. kroner fra Novo Nordisk Fonden til etablering af et besøgscenter. I de kommende år vil vi skabe et inspirerende center, som på en levende og engagerende måde formidler viden om hvordan kræftforskning og sundhedsteknologiske løsninger bidrager til vores viden om kræft og kræftbehandling både i dag og i fremtiden, siger Mef Nilbert.

Hun fremhæver, at det nye besøgscenter giver god mulighed for at alle forskere kan dele viden og indsigter med de besøgende unge og studerende. Noget, som der er en særlig mulighed og forventning til, hos de forskere der allerede arbejder i Kræftens Bekæmpelses Center for Kræftforskning.

Det nye besøgscenter skal hedde ’Fibigercenteret’. Det er opkaldt efter Kræftens Bekæmpelses første eksperimentelle forskningscenter, Fibiger Instituttet, der blev oprettet i 1949, og navngivet efter den danske kræftforsker Johannes Fibiger, der fik Nobelprisen i medicin for sin forskning i 1927.

Målgruppen for besøgscenteret er børn og unge i alderen 12 til 25 år, men det skal være et besøg værd for alle danskere. Udviklingen af centret vil ske i tæt samarbejde med Experimentarium, som bistår med udvikling af fysiske og digitale platforme. Foruden det fysiske center er målet at udvikle mobile enheder, som kan nå ud i Danmark - til skoler, frivillig-arrangementer, rådgivninger med mere - kort sagt overalt hvor der findes nysgerrige børn, unge voksne og borgere, som vil lære mere om kræftforskning.

Mette Weber, Kommunikationsrådgiver Kræftens Bekæmpelse, mobil 2895 2828, e-mail: mvw@cancer.dk