Kostskole med grøn profil

Valget faldt på en luft-vand varmepumpe, da Havregården Kostskole skulle udskifte deres gamle oliefyr. Varmepumpen giver vigtigst af alt varme til skolen, men samtidig styrker den skolens ønske om en mere miljøvenlig profil. Desuden er den finansieret på en måde, der frigiver midler til andre projekter.
Fotograf Mike Reuter

Skepsis omkring en varmepumpeløsning, der skulle afløse det gamle oliefyr på Havregården Kostskole, er manet til jorden. Løsningen har vist sig at være den helt rigtige og giver både den nødvendige varme, men er også et væsentligt skridt i den miljøvenlige retning for skolen.

”Vi vil være en skole og arbejdsplads med en grøn profil. Varmepumpeløsningen viser, at vi tager ansvar for klimaet, og vi bruger den også til at tale med børnene om den nye teknologi og klimaet,” siger forstander på Havregården, Morten Ulrik Jørgensen.

”Vi overvejede også gas, men i sidste ende vandt den mere miljøvenlige og energibesparende opvarmningsform,” siger Morten Ulrik Jørgensen.

Rådgivning vigtig
Skolen består af en bygningsmasse, som ikke umiddelbart er ensartet i forhold til byggeår og isolering. Derfor blev der gjort adskillige overvejelser for at sikre, at den nye varmeløsning kunne opvarme de mange kvadratmeter.

”Vi har cirka 40 elever boende, som skal have varme i radiatorerne og til det varme vand. Derudover har vi en del fællesarealer, hvor bygningerne er af forskellig stand og isolering. Med oliefyret havde vi nogle gange problemer med at få varme længst ud i rørene. Efter vi har fået varmepumpen, oplever vi ikke det mere,” siger Morten Ulrik Jørgensen.

Skolen var også spændt på, hvordan løsningen ville fungere i praksis, fordi skolens beboere ikke altid tænker på, om der er skruet op eller ned for varmen, når vinduet er åbent.

”Derfor var det vigtigt, at vi fik den rigtige rådgivning og følte, at dem, der gav bud på en løsning, tog højde både for vores bygninger og brugen af dem,” siger Morten Ulrik Jørgensen.

Han fortæller, at tilbuddet fra OK var gennemarbejdet, og bestyrelsen følte en stor tryghed ved at vælge den løsning. Han nævner, at OK kom omkring alle aspekter i sagen, fra strømforbrugsundersøgelse og en løsning, som betød, at der ikke skulle føres en ny stikledning, til nedtagning og bortskaffelse af oliefyr, og en grundig forklaring til valg af varmepumper osv.

”Der var en professionel tilgang til projektet og en stor ærlighed fra begyndelsen. Lige fra OK’s projektsalgschef præsenterede det for os og for bestyrelsen, til monteringen, som et VVS-firma, OK samarbejder med, stod for. Og nu hvor det er i drift, følger OK også med, så det kører optimalt. Så vi føler, de tager hånd om løsningen, så vi kan fokusere på vores andre opgaver her på skolen,” siger Morten Ulrik Jørgensen.

Varmepumpen blev installeret i august 2019, og bliver det så koldt på et tidspunkt, at varmepumpen har svært ved at trække nok varme, er der lavet en løsning med backup fra et mindre oliefyr, som kan sætte ind, hvis det bliver nødvendigt.

OK Nærvarme giver ekstra midler til andre tiltag
Ud over varme og en grønnere profil, kunne skolen også se fordelen ved en ny form for finansiering ”OK Nærvarme”, som er varme på abonnement.

Løsningen ”OK Nærvarme” og går ud på, at man betaler et opstartsbeløb og derefter et fast månedligt beløb, som dækker varmeforbruget. Drift og vedligehold af varmepumpen, står OK for.

Siden 2017 har energiselskabet tilbudt private boligejere den løsning, men nu giver man også muligheden til erhverv, og Havregården er den første virksomhed, som har fået OK Nærvarme.

”Det gør det nemt for os, at vi ved, der er styr på driften. Så kan vi bruge vores tid til at holde styr på de opgaver, vi er her for,” siger Morten Ulrik Jørgensen og fortsætter:

”Vi kunne se en kæmpe fordel for os i denne ordning, og det var også udslagsgivende i forhold til løsningen, vi valgte.”

Dermed fik skolen mulighed for at få en mere miljøvenlig løsning samt en god finansieringsløsning, som gør det muligt for skolen at komme i mål med flere renoveringsprojekter.

Til to andre huse, som er tilknyttet skolen, overvejer man også at installere varmepumper i nærmeste fremtid.

Fotograf Mike Reuter
Martin Weinreich Vagnholm, projektsalgschef hos OK og Morten Ulrik Jørgensen, forstander på Havregården ved nogle af varmepumperne. Fotograf Mike Reuter
Fra venstre: Martin Weinreich Vagnholm, projektsalgschef hos OK, Morten Ulrik Jørgensen, forstander på Havregården og Jan Madsen, som blandt andet står for de tekniske installationer på skolen. Her ved nogle af varmepumperne. Fotograf Mike Reuter
Nogle af varmepumperne, som opvarmer skolens bygninger. Fotograf Mike Reuter
Fra venstre: Morten Ulrik Jørgensen, forstander på Havregården, Martin Weinreich Vagnholm, projektsalgschef hos OK og Jan Madsen, som blandt andet står for de tekniske installationer på skolen. Bygningerne på Havregården er forskellige, men varmepumperne giver den nødvendige varme trods bygningernes forskellighed. Fotograf: Mike Reuter
Forstander Morten Ulrik Jørgensen ved to af de seks varmepumper, som udgør løsningen og giver skolen en grønnere profil. Fotograf Mike Reuter

• OK omfatter mere end 670 tankstationer, 172 vaskehaller samt 72 Truck Diesel stationer, og OK er således Danmarks største tankstationskæde.
  • OK er landsdækkende leverandør af benzin, diesel, transportdiesel, fyringsolie, smøremidler, naturgas og elektricitet til både erhverv og private. Desuden leverer OK rådgivning, projektering og installation af varmepumpeløsninger i alle størrelser.
  • OK har tre biogasstationer og fire brinttankstationer