Kørselsafgifter for tung transport skal være intelligente og støtte yderligere grøn omstilling i sektoren
Brancheorganisationen for den danske vejgodstransport, ITD, melder sig nu aktivt ind i kampen for at få omlagt afgiftssystemet inden for vejtransporten til en mere intelligent og klimavenlig model.
Konkret foreslår organisationen, at der frem mod 2030 indføres intelligente kørselsafhængige vejafgifter for samtlige erhvervskøretøjer i Danmark som erstatning for de nuværende faste afgifter i form af vejbenyttelsesafgift og vægtafgift. Forslaget flugter med Eldrup-kommissionens ide om kilometerbaseret vejafgift for tung transport dog med den meget væsentlige forskel, at ITD mener, alt provenuet skal blive i sektoren og gå til udbygning af klimavenlig infrastruktur og ikke være finansieringskilde for omstillingen af den private bilpark.
- Vejgodssektoren skal og vil gerne bidrage til de ambitiøse klimamål, der er opstillet. Intelligente kørselsafgifter kan være et vigtigt værktøj, som både kan reducere CO2-udledning og trængsel og være med til at finansiere den nødvendige udbygning af infrastrukturen. Derfor foreslår vi, at politikerne omlægger afgifterne til intelligente kørselsafgifter som erstatning for de nuværende. Ved at gøre afgifterne intelligente, kan man fremme den grønne omstilling samtidig med, at man sikrer, at danske vognmænd ikke stilles ringere end deres udenlandske kolleger ved kørsel i Danmark, siger Henriette Kjær, der er politisk chef i ITD.
Strækningsbaserede afgifter er – i modsætning til de eksisterende afgifter – mere fair og gennemskuelige, da de kan tilpasses efter, hvor og hvor langt man kører, ligesom de kan afspejle det aktuelle slid på infrastrukturen. Systemet kendes blandt andet fra Tyskland, som i flere år har haft et velfungerende Maut-system til betaling af kørsel på tyske veje.
Det er dog en klar forudsætning for ITD’s opbakning til en omlægning, at provenuet fra kørselsafgifterne føres tilbage til transportsektoren for at sikre de nødvendige investeringer i infrastruktur, der understøtter vejgodstransporten og fremmer den grønne omstilling inden for erhvervet.
Samtidig lægger ITD vægt på, at opkrævningen foregår på en transparent og nem måde, der gør det muligt for den enkelte vognmand direkte at se omkostningen og evt. viderefakturere den til køberen af transporten.
- Alle skal bidrage til den grønne omstilling, og en logisk og gennemskuelig kørselsafgift gør det muligt at målrette indsatsen, så den afspejler den konkrete kørsel og udledning af CO2 fremfor blot at være en afgift på et køretøj uanset brug. Det gør det også langt nemmere at følge princippet om, at ”forureneren betaler”, da det er den, der får kørslen udført, der bærer omkostningen, siger Henriette Kjær.
ITD har udarbejdet en klimaplan for vejgodssektoren med en række initiativer, der understøtter målsætningen om at reducere udledningen af CO2 i Danmark med 70 procent i 2030 og en fossilfri transportsektor i 2050. Derudover har ITD bidraget aktivt til Klimapartnerskabet for landtransport og ser frem til gennem dialog og videndeling at bistå i de kommende klimaforhandlinger.
Kontakter
Nicolai Bro Jöhncke
Pressechef, ITD
30699430
nbj@itd.dk
Information om ITD - International Transport Danmark
ITD er en privat brancheorganisation for de professionelle transport- og logistikvirksomheder. Vi rådgiver og skaber netværk for vores mere end 700 medlemsvirksomheder. Vi varetager transport- og logistikbranchens interesser politisk nationalt og internationalt. Vi giver samtidig medlemsvirksomhederne målrettede værktøjer, som gør en positiv forskel i den travle transportørs hverdag.
Følg pressemeddelelser fra ITD - International Transport Danmark
Skriv dig op her, og modtag pressemeddelelser på e-mail. Indtast din e-mail, klik på abonner, og følg instruktionerne i den udsendte e-mail.
Flere pressemeddelelser fra ITD - International Transport Danmark
ITD klager over mørklægning af vejafgiftsdata25.6.2025 06:00:00 CEST | Pressemeddelelse
Sund & Bælt nægter at give offentligheden indsigt i tallene bag transportministerens påstande om, at vejafgiften fungerer, som den skal – og vil heller ikke oplyse, hvordan det digitale kontrolsystem bag afgiften er blevet testet. Nu har ITD fået nok og indgivet en formel klage over den manglende transparens.
Inger Støjberg gæster ITD’s vognmandsarrangement21.3.2025 07:28:31 CET | Pressemeddelelse
Når ITD – International Transport Danmark – den 24. maj slår dørene op for årets første Åbent Vognmandsmøde, bliver det med prominent politisk deltagelse. Danmarksdemokraternes partiformand, Inger Støjberg, er hovedtaleren og vil adressere de udfordringer, transportbranchen står over for.
Vejafgift: ITD klager til EU-kommissionen over ulovlig bødepraksis18.3.2025 14:25:11 CET | Pressemeddelelse
Siden den nye kilometerbaserede vejafgift trådte i kraft, har staten spyttet uretmæssige bøder ud i hobetal. ITD – International Transport Danmark – kan nu offentliggøre, at praksissen bag bødeudstedelsen de facto er ulovlig. ITD’s direktør, Stefan K. Schou, kalder bruddet på EU-lovgivning for en skandale.
Vejafgift: Vognmænd oversvømmes af bøder12.2.2025 22:40:34 CET | Pressemeddelelse
En aktindsigt fra Færdselsstyrelsen viser, at der i perioden fra den 9. til 14. januar er udstedt 2.978 bødeforlæg for ikke korrekt betalt vejafgift i Danmark. ITD – International Transport Danmark – råber alarm og påpeger, at systemfejl kvæler vognmændene.
Få nu fjernet 11 kilo-reglen for varebilstransport3.7.2024 12:34:42 CEST | Pressemeddelelse
International Transport Danmark ønsker fair og lige vilkår på transportområdet. Brancheorganisationen opfordrer derfor Christiansborg-politikerne til enten at få ændret eller helt fjernet reglen, der placerer transport med varebiler i en gråzone, hvor chaufførerne konkurrerer med fragt- og vognmænd på ulige vilkår.
I vores nyhedsrum kan du læse alle vores pressemeddelelser, tilgå materiale i form af billeder og dokumenter samt finde vores kontaktoplysninger.
Besøg vores nyhedsrum