Psykiatrifonden

Korrektur: Strukturkommission skal udviske ulighed, lette overgange, sikre adgang - uden at forsinke arbejde med tiårsplan

Psykiatrifondens direktør Marianne Skjold finder det meget positivt, at statsminister Mette Frederiksen ser psykiatrien som et af de fire vigtigste områder for den strukturkommission, der officielt blev nedsat i dag. Hun mener, at tre hovedproblemer står i vejen for at skabe en psykiatri i verdensklasse: Vi skal udviske uligheden, vi skal gøre overgange gnidningsfri, og alle skal have ens og let adgang til behandling af høj kvalitet. Det er afgørende, at kommissionens arbejde ikke forsinker udrulningen af tiårsplanen for psykiatrien.
Direktør Marianne Skjold, Psykiatrifonden. Foto: Klaus Holsting

Korrektur: I rubrikken er ordet "ulighed" rettet.

Strukturkommissionen skal først og fremmest gøre op med de enorme og uforståelige forskelle på de nære sundhedstilbud ude i kommunerne, mener Marianne Skjold:

”Det er en bunden opgave at udviske uligheden mellem psykisk og fysisk sygdom. Depression alene er årligt skyld i 6.700 dødsfald, bl.a. fordi mennesker med psykisk sygdom underdiagnosticeres og underbehandles. Samtidig ser vi alt for store forskelle på sundhedstilbud fra kommune til kommune. Mennesker med psykisk sygdom og deres familier skal have let adgang til den samme høje kvalitet, uanset hvad deres postnummer er. Det er jeg glad for at se, at regeringen adresserede direkte på dagens pressemøde”, siger hun.

Psykiatrien ligger midt i Løkkes Bermuda-trekant
"Når kommissionen skal se på struktur og sektorer, så er det særlig væsentligt, at man ser på psykiatriens sektorovergange. Det gælder overgangen mellem børne- og ungdomspsykiatrien og voksenpsykiatrien, som kan være urimeligt brat og brutal mange steder, manglen på sammenhæng fra region til kommune, og ikke mindst de overgangsproblemer, mennesker med psykisk sygdom og et samtidigt misbrug møder. Det er alle områder med enorme, strukturelle gnidninger, og de ligger midt i det, Moderaternes leder, udenrigsminister Lars Løkke på pressemødet i dag meget rigtigt kaldte en Bermuda-trekant”, siger Marianne Skjold.

Ens adgang til kvalitetsbehandling
Psykiatrifonden vil samtidig opfordre til, at strukturkommissionens arbejde varsler et nybrud, der endelig sætter patienten i centrum, som man har sagt så mange gange, men aldrig reelt gjort:
”Der skal være entydige krav om behandling af højeste kvalitet, også i psykiatrien. Alt for mange patienter i psykiatrien bliver spist af med det, man nu har på hylden, frem for det, forskning har vist virker på den enkelte tilstand eller sygdom. Forskning og udvikling skal i højsædet, som det er helt naturligt på fx kræftområdet. Vi skal løfte vores psykiatri til verdensklasse kvalitet og dermed også gøre det prestigefyldt for de dygtigste fagfolk at arbejde der”, mener Psykiatrifondens direktør Marianne Skjold.

Må ikke forsinke tiårsplan
Psykiatrifonden ser frem til at bidrage til det store arbejde, der nu går i gang for alvor.
”Men det er vigtigt for mig at sige, at det ikke må forsinke implementeringen af tiårsplanen for psykiatrien på nogen måde. Lige nu er der alvorligt syge mennesker, som ikke får den hjælp, de har brug for, fordi vores psykiatri er på pumperne og har brug for et helt akut løft. Det må ikke gå i stå på grund af strukturkommissionens arbejde”, siger Marianne Skjold.

Roser kommissions uafhængighed
Endelig skal Strukturkommissionen komme hele vejen rundt om sundhedsvæsnet. Derfor er det ifølge Marianne Skjold væsentligt, at man har valgt, at kommissionen i sin sammensætning er uafhængig og ikke præget af partsinteresser.
”Hvis vi skal de strukturelle udfordringer til livs, så kræver det reel nytænkning. Derfor nytter det ikke, at der sidder 50 organisationer med hver deres særinteresse. Det er en god og vigtig beslutning, som jeg gerne vil rose regeringen for.”

Direktør Marianne Skjold, Psykiatrifonden. Foto: Klaus Holsting

Information om Psykiatrifonden

Psykiatrifonden
Hejrevej 43
2400 København NV

3929 3909https://psykiatrifonden.dk/

Psykiatrifonden er en privat, sygdomsbekæmpende organisation. Vi kæmper for, at alle mennesker med psykisk sygdom og de, som er i risiko for at få det, mødes med forståelse og får den hjælp og rådgivning, de har brug for. I tide.

Følg pressemeddelelser fra Psykiatrifonden

Flere pressemeddelelser fra Psykiatrifonden

Ny, opdateret samling af tal og fakta om psykisk sygdom i Danmark11.4.2024 07:05:00 CEST | Pressemeddelelse

Som noget nyt er der et kapitel om ældres psykiske sygdomme, men også nye tal for forekomst, børn og unge, behandling og livet med psykisk sygdom, i Psykiatrifondens nye og opdaterede samling af tal og fakta om psykisk sygdom i Danmark. Rapporten, som også er tilgængelig digitalt, er en kilde til viden for alle, der arbejder med eller ønsker viden om psykisk sygdom. De mange tal og fakta understreger uligheden i behandlingsstandarden for psykiatriske og somatiske patienter og at psykiatrien trænger til politisk og økonomisk prioritering.

Rådgivning på chat vinder frem: Om natten handler det om angst, depression og selvmordstanker8.2.2024 07:05:00 CET | Pressemeddelelse

Når livet er svært, vælger flere og flere at tale med Psykiatrifondens rådgivning. De senere år er det særligt rådgivning på chat, der er gået frem. I 2023 steg antallet af samtaler med 79 procent, og det er især nætterne, der er svære. Da fylder angst og depression. Hver sjette samtale handler om selvmordstanker, og andelen er endnu højere blandt unge under 30 år.