Kør forsigtigt: Nu kommer motorcykelulykkerne

Når motorcyklister skal banke rusten af efter vinteren, er risikoen for ulykker størst. Solouheld ved høj fart er den største årsag til ulykker.

Kalenderen siger forår, og når solen og det lunere vejr er på vej, er sæsonen for motorcykler for alvor i gang. I løbet af de kommende uger ventes antallet af motorcyklister på de danske veje at stige markant. Og efter en lang og mørk vinter er det vigtigt, at man er ekstra opmærksom. Risikoen for at blive dræbt eller alvorligt skadet er nemlig meget større, når man kører på motorcykel i stedet for bil.

Tal fra Alm. Brands skadesafdeling viser, at 30 pct. af motorcykelulykkerne sker i foråret, mens 42 pct. af ulykkerne sker i sommermånederne.

”Efter en lang vinter er årets første køretur noget helt særligt for mange motorcyklister, men særligt på de første ture, er det vigtigt at være forsigtig, når rusten skal bankes af. Hvert år ved forårets begyndelse ser vi mange ulykker,” siger Brian Egested, skadechef for bilskade og skadeinspektion hos Alm. Brand.

Ulykker på motorcykel skyldes ofte for høj fart.

”Solouheld med høj hastighed er en af de største årsager til tragiske ulykker, der kunne være undgået. Så det er utroligt vigtigt, at man overholder hastighedsgrænserne og er opmærksom på sine omgivelser og medtrafikanter,” siger Brian Egested.

Gennemgå motorcyklen
Udover at have styr på sine omgivelser og egen adfærd, skal man også give motorcyklen et serviceeftersyn, inden man kører ud på vejene.

”En gennemgået motorcykel er en mere sikker motorcykel, så det er vigtigt, at der bliver skiftet motorolie, filter og de bevægelige dele bliver smurt, inden man kører ud på sin første tur. Og så skal man have tjekket bremseklodser, bremsevæske samt lys og lygter,” siger Brian Egested.

Skulle man være involveret i en ulykke, dækker ansvarsforsikringen.

”Når du har en motorcykel, er det et lovkrav, at du har en ansvarsforsikring, der dækker, hvis du gør skade på andre mennesker, deres ting eller køretøjer med din motorcykel.”

Følg disse gode råd så du er mere sikker i trafikken

• Overhold hastighedsgrænserne
  • Hav altid det korrekte sikkerhedsudstyr
  • Hold øje med dine medtrafikanter