Konverteringsoptimering er den glemte genvej til mere omsætning

I en verden hvor pris per klik og visning på Googles og Facebooks alt-dominerende marketing-platforme bliver ved med at stige, så er konverteringsoptimering den glemte genvej til mere omsætning. Hvorfor bliver ved med at betale for mere trafik, når vi kan få mere ud af den trafik, vi allerede har?

Brugertests, heatmaps og clickmaps

Med konverteringsoptimering arbejder du med redskaber som fx heatmaps og clickmaps. Intelligent software hjælper dig til at se, hvor brugerne klikker på siden, og hvor de støder på problemer. Måske klikker de slet ikke de rigtige steder?

Du kan også sortere dine analyser efter besøgende. Hvis du fx arbejder med Pinterest annoncering kan du segmentere efter alle brugere, der kommer fra Pinterest, og se præcis hvor de stopper deres kunderejse på vej mod at købe et produkt - og så sætte ind med løsninger på de specifikke problemer.

Jo flere besøgende du har, des hurtigere finder du også ud af, hvor dit site ‘halter’ - så du kan løse problemerne og få mere omsætning ud af de penge, du allerede bruger.

Brugertesten afslører websites svagheder

Et hyppigt anvendt greb i konverteringsoptimering er brugertests. Med en brugertest får du en person til at klikke dit website igennem for at gennemføre en handling - fx at købe et produkt eller at bestille en rejse.

Med brugertesten vil personerne, der faciliterer testen få testpersonen til at “tænke høj”. Hvorfor klikker du her? Hvorfor klikker du ikke her? Hvad synes du om denne funktion?

Det afslører ting, som almindelig analyse i Google Analytics måske ikke altid opfanger.

En brugertest tager typisk en time og bliver optaget og analyseret med henblik på at kunne identificere forbedringsmuligheder til webshoppen.

Læs mere om konverteringsoptimering

Obsidian Digital har lavet en ny side om konverteringsoptimering specifikt målrettet webshops. Læs mere på konverteringsoptimeringwebshop.dk.

Din Tekstforfatter består af over 90 tekstforfattere. Vi har alle forskellige baggrunde, interesser og kompetencer på tværs af alder, køn og etnicitet. Alt dette giver os en særlig diversitet, som afspejles i det arbejde vi udfører. Det er grunden til at vi kan levere passionerede, målrettede og lidenskabelige tekster.