Kontrastfyldt år med rekordstor loyalitetsrabat giver negativ bundlinje hos LB Forsikring

Et år med voldsomme svingninger på investeringsmarkedet, en tilbagevenden til et normalt skadesbillede og en rekordstor loyalitetsrabat giver LB Forsikring et negativt årsresultat på 600,4 mio. kr. efter skat for 2022. Resultatet vækker dog ikke bekymring hos LB Forsikrings adm. direktør Jan Kamp Justesen.

De mere end 420.000 medlemmer i LB Forsikring har i 2022 kunne nyde godt af en rekordstor loyalitetsrabat og af forsikringspræmier, der ikke blev reguleret for inflation. Det, sammenregnet med et meget ustabilt investeringsmarked, har givet et underskud på bundlinjen hos LB Forsikring. Et underskud, der både viser et usædvanligt år og værdien i den medlemsejede forretningsmodel, mener selskabets adm. direktør:

- Forklaringen på vores 2022 regnskab er meget simpel. Efter et fantastisk 2021 på investeringsmarkedet med et overskud på over 770 mio. kr., har vi i 2022 et underskud på 621,7 mio. kr. Samtidig har vi givet medlemmerne knapt 255 mio. kr. tilbage i loyalitetsrabat, haft en højere erstatningsprocent end de sidste år og har valgt ikke at hæve priserne. Det kan ses i regnskabet, siger Jan Kamp Justesen og fortsætter:

- Vi har på mange måder haft det samme år som vores branchekollegaer – vi har måske bare handlet lidt anderledes. Vi har haft nogle økonomisk gode år under Covid-19, og det overskud har vi delt ud til medlemmerne. Samtidig har vi været tilbageholdende med at regulere for stigende udgifter og inflation, fordi vores medlemmer også er pressede, og vi i vores forsikringsfællesskab har råd til at afvente situationen lidt og ikke straks justere præmierne for inflation. Renser vi regnskabet for investeringsresultatet og loyalitetsrabat, har vi et fornuftigt år.

Erstatningsprocenten kom tilbage på et mere normaliseret niveau efter to år med færre skader pga. Covid-19 nedlukninger. Den stiger til 80,6% i 2022 mod 74,4% i 2021. Bruttopræmieindtægterne stiger dog ligeledes til 3.400,2 mio. kr. før rabatter i 2022 mod 3.274,5 mio. kr. i 2021. Jan Kamp Justesen er tilfreds med de samlede udgifter:

- Vores andel af præmien, som går til erstatningsudgifter og omkostninger, ligger, hvor de skal, og hvor vi forventede de skulle ligge. Det giver os en combined ratio på 98,7, som er indenfor det mål, vi selv har sat, siger Jan Kamp Justesen.

Tror på vækst og investeringsstrategien

En af de helt store poster i årets regnskab er investeringsresultatet. Her er der en forskel på næsten 1,4 mia. kr. fra 2021 til 2022. En forskel, der ville kunne få nogle virksomheder til at ryste på hånden, og se deres strategi igennem. I LB Forsikring er man dog helt tryg ved den investeringsstrategi, der er lagt:

- Det vigtigste at forstå omkring vores investeringsstrategi er, at vi udnytter vores store frie kapital til at tage en større investeringsrisiko og dermed opnå et højere afkast til vores medlemmer over tid. Vi har en investeringsstrategi, som minder mere om flere pensionskassers end om skadesselskabers. I denne sammenligning har vi haft et fint resultat, siger Jan Kamp Justesen.

Samtidig har virksomhedens klimastrategi på investeringer vist sig allerede at være et aktiv.

- For to år siden lagde vi en ambitiøs klimastrategi på investeringer. Det betyder, at vi har ret mange alternative investeringer i vores portefølje, såsom skov og grønne investeringer, og de havde faktisk et ret godt 2022. Samtidig ser 2023 også bedre ud, så vi holder vores kurs i investeringsstrategien, siger Jan Kamp Justesen.

Skal han fremhæve andre positive resultater fra 2022 falder både vækst og løsninger, der forhindre skader i øjnene:

- Selvom 2022 var et kontrastfyldt år, oplever vi stadig medlemsvækst og vækst i præmieindtægter. En vækst vi ser fortsætte ind i 2023. Vi kom også flere skridt videre på vores rejse mod drømmen om at gøre forsikring overflødig, ved at give vores medlemmer endnu flere muligheder for at forhindre skader. Så selvom vi som samfund nok forsat har nogle hårde år foran os, så ser jeg lyst på fremtiden for LB Forsikring og dets medlemmer, siger Jan Kamp Justesen.

Nøgletal for 2022(opgjort før Loyalitetsrabat):

Erstatningsprocenten blev 80,6% i 2022 (74,4% i 2021)

Combined ratio blev 98,7% i 2022 (92,2% i 2021)

Omkostningsprocenten udgjorde 16,8% i 2022 (16,4 %i 2021)

Fakta om LB Forsikring

LB Forsikring er et medlemsejet forsikringsselskab, der består af forsikringsgrupperne Lærerstandens Brandforsikring, Runa Forsikring, Bauta Forsikring og LB Forsikring til PFA, som har over 420.000 medlemmer. Det gør LB Forsikring til det største medlemsejede privatforsikringsselskab i Danmark.

Uddannelse og demokrati er hjørnesten i millionstøtte til projekter i Nordjylland22.2.2024 08:00:00 CET | Pressemeddelelse

Med 1 mio. kr. vil LB Foreningen i Nordjylland sætte fokus på vigtigheden af uddannelse og demokrati - særligt i relation til børn og unge. ”Uddannelse er et grundelement, når vi skal beskytte børn og unge mod udsathed og styrke demokratiet,” lyder det fra foreningens formand, Lars Busk Hansen, der opfordrer alle organisationer i det nordjyske til at byde ind med relevante projekter.