KONTORLOKALER FORVENTES AT GÅ SOM VARMT BRØD – BUTIK HALTER BAGEFTER

Er du på jagt efter et nyt kontorlokale til din virksomhed, vil dine muligheder blive stadig færre i 2020. I 2019 var der særligt i København og Aarhus stor rift om kontorlokalerne, og ejendomsbranchen forventer også i det kommende år en høj efterspørgsel. Står du og mangler et butikslokale, kan du til gengæld vælge og vrage.

Takket være en rekordhøj beskæftigelse var der også i 2019 stor rift om kontorlokalerne i København og Aarhus. Ifølge ejendomsbranchen vil der være færre ledige kontorlokaler i 2020. Ejendomsbranchen forventer, at både ejendomsværdier, udlejningsprocent og markedsleje stiger for kontorejendomme.

”Vi har været igennem i hvert fald syv gode år med vækst i samfundet og voksende beskæftigelse, og det smitter stadig af på efterspørgsel på kontorlokaler, hvor det går godt” siger Jannick Nytoft, adm. direktør i EjendomDanmark.

I sidste kvartal af 2019 steg kontorlejen med 0,8 procent. Efterspørgslen efter kontorlejemål er størst i de store byer, hvor også færrest kvadratmeter står tomme. Ifølge en undersøgelse fra Investment Property Forum (European Consensus Forecast), forventes markedslejen på kontor at være steget sammenlagt 1,8 procent i 2019 i København.

Udviklingen foregår i et stabilt men dog noget langsommere tempo sammenlignet med Nordens andre tre hovedstæder: Stockholm, Oslo og Helsinki.

Butik inde i negativ spiral

2019 tegnede sig ikke lige så lyst for udlejningen af butikslokaler, hvor det bliver stadigt sværere at afsætte kvadratmeterne. I slutningen af året var tomgangen for butik oppe på 7,4 procent. Samtidig faldt lejen for butikslokaler med 3,7 procent i 2019.

Det svarer til, at ejendomsinvestorerne får 800 millioner kroner mindre i leje for butikslokalerne. Den negative spiral ser ud til at fortsætte i 2020.

”Der er ikke meget der tyder på, at butikkerne går en lysere tid i møde lige med det samme. En stigende nethandel kan være en del af forklaringen på, at der ikke længere er samme efterspørgsel på de fysiske butikker,” siger Jannick Nytoft.

Butikslejen er faldet gennem de sidste fem år og har dermed end ikke kunnet følge med inflationen.

Læs den seneste markedsoversigt her

Læs den seneste forventningsundersøgelse her