Kontaktløs Dankort fejrer fødselsdag: Fra nul til en kvart milliard kontaktløse transaktioner på under to år

Danskerne er efterhånden verdensmestre i kontaktløse betalinger. På under to år er der blevet foretaget flere end 250 millioner kontaktløse betalinger med Dankort, og i juli måned rundede andelen af kontaktløse transaktioner mere end 31%.

Det er gået stærkt, siden det kontaktløse Dankort blev lanceret i Danmark i midten af august 2015. Efter lanceringen steg brugen de første par måneder marginalt for så pludseligt at tage fart og stige markant gennem hele 2016 og 2017 i takt med, at butikkernes terminaler blev klar, og flere og flere danskere fik et Dankort med kontaktløs funktion. I dag har 66% af de udstedte Dankort og Visa/Dankort kontaktløs funktion, og de fleste butikker kan tage imod kontaktløse betalinger.

Imponerende ændring i betalingsadfærd
I juli 2017 rundede kontaktløse Dankort-betalinger et skarpt hjørne: Samlet set, siden lanceringen af den kontaktløse funktion i august 2015, blev der foretaget flere end 250 millioner kontaktløse betalinger. Det svarer i gennemsnit til 72 betalinger med hvert af de kontaktløse Dankort, der var udstedt med udgangen af juni 2017.

”Danskerne er efterhånden verdensmestre i ’ændring-af-betalingsadfærd-på-tid’. Til at starte med var der ikke mange, der gjorde brug af den kontaktløse funktion, men vi kan se, at så snart folk har prøvet det én gang, er de tilbøjelige til at prøve det igen, og så er der pludselig skabt en ny betalingsvane. Det er gået imponerende hurtigt – og hurtigere end vi regnede med. Vi har ikke hørt om, at andre lande har været så hurtige til at tage kontaktløse betalinger i brug i det omfang,” siger Jeppe Juul-Andersen, direktør med ansvar for Dankort hos Nets.

Kontaktløse betalinger nu også på mobilen
Det næste naturlige skridt for kontaktløse betalinger har været at overføre dem til mobiltelefonen. I foråret 2017 lancerede Nets sin Dankort app, som gør Dankort tilgængeligt på mobilen for alle med et fysisk Dankort.

Ved køb på op til 200 kr. føres mobilen blot hen til terminalen ved mobilbetalingsboksen – så er der betalt. Handler man for over 200 kr., skal købet godkendes med en kode, ligesom når man betaler kontaktløst med sit fysiske Dankort.

Nevena Duric, presserådgiver hos Nets
E: nduri@nets.eu

Klausdalsbrovej 601
DK-2750 Ballerup

+45 44 68 44 68https://www.nets.eu/

BOKIS indgår ny langsigtet aftale med Nets19.12.2022 08:45:10 CET | Pressemeddelelse

BOKIS, der står for indkøb og udvikling på betalingsområdet for medlemmer af Lokale Pengeinstitutter og Landsdækkende Banker, har indgået en ny langsigtet aftale sammen med Nets, en del af Nexi Group. I aftaleperioden, der løber frem til 31. december 2029, vil de i alt 50 danske pengeinstitutter i samarbejdet fortsætte med at udstede og håndtere betalinger med Dankort og internationale beta-lingskort via Nets.