Forsikring & Pension

Konkurrencepres giver færre klager i forsikringsankenævnet

Del

Ny statistik: Sidste år var der 1.394 forbrugere, der klagede over deres forsikrings- eller pensionsselskab til Ankenævnet for Forsikring. Det lave klagetal vidner om en branche, der går op i at have tilfredse kunder, mener F&P.

Klager til Ankenævnet for Forsikring 1980-2021
Klager til Ankenævnet for Forsikring 1980-2021

De 1.394 klager sættes i relief af, at vi hvert år tilsammen anmelder i omegnen af 1,5 mio. skader til vores forsikringsselskaber, og at kun 232 ud af 3,6 mio. med en pensionsordning klagede til Ankenævnet for Forsikring sidste år.

Det er med andre ord meget sjældent, at forsikrings- og pensionskunder bliver så utilfredse med deres forsikringsselskab, at de vælger at smække med døren og gå til forsikringsankenævnet med deres sag.

- Det er meget positivt. Og af klagestatistikken kan vi se, at det er en vedvarende tendens. Over de sidste mange år er klageantallet støt og roligt faldet, siger underdirektør Torben Weiss Garne fra F&P – brancheorganisation for forsikring og pension.

- Der er ingen tvivl om, at forbrugerne har glæde af, at hvert enkelt forsikringsselskab gerne vil have en god placering i klagestatistikken. De gør en indsats for at undgå klager og ikke være den dårligste i klassen. Dermed fungerer klagestatistikken som et konkurrencepres, der er med til at presse antallet af klager i bund, siger underdirektør Torben Weiss Garne.

Han mener, at den positive udvikling også skyldes, at forsikringsselskaberne er blevet gode til at forklare forbrugerne, hvad de kan forvente, at forsikringen dækker – og hvad den ikke dækker.

Det er nemt som forbruger at få indblik i klagestatistikken over forsikringsselskaberne.

Man kan se dem direkte på ankeforsikring.dk, men i øvrigt også på ForsikringsGuiden.dk. Kundetilfredshed indgår som et element, når man sammenligner dækninger og priser på almindelige forbrugerforsikringer.

De danske forsikringsselskaber scorer i øvrigt højt, når det gælder kundetilfredshed. Det vidner den seneste nordiske EPSI-måling fra starten af året om. Med en score eller rating på 76,4 i kundetilfredshed ligger de danske selskaber således meget langt foran både Sverige (73), Norge (71,4) og Finland (72,9).

Ejerskifteforsikring højt i statistikken

De forsikringstyper, der klages mest over i forsikringsankenævnet, er ejerskifteforsikring, ulykkesforsikring samt livs- og pensionsforsikring.

- Ejerskifteforsikring er og bliver en kompliceret størrelse. For forbrugerne er det fx svært at forstå, at et nyanskaffet – men ældre hus – ikke skal sammenlignes med et helt nyt hus, men med et hus med samme alder, når det skal afgøres, om en skade er dækket eller ej. Det giver anledning til en del klager i ankenævnet, siger Kim Sparlund, direktør i Ankenævnet for Forsikring.

Han fortæller, at ca. hver femte forbruger får noget ud af at klage over deres forsikring.


 

Nøgleord

Kontakter

Jørgen Kjær Thomsen - pressetelefon 41919101

Billeder

Klager til Ankenævnet for Forsikring 1980-2021
Klager til Ankenævnet for Forsikring 1980-2021
Download

Links

Information om Forsikring & Pension

Forsikring & Pension
Forsikring & Pension
Philip Heymans Allé 1
2900 Hellerup

41919101http://www.forsikringogpension.dk

F&P er brancheorganisation for forsikrings- og pensionsselskaberne i Danmark.

Følg pressemeddelelser fra Forsikring & Pension

Skriv dig op her, og modtag pressemeddelelser på e-mail. Indtast din e-mail, klik på abonner, og følg instruktionerne i den udsendte e-mail.

Flere pressemeddelelser fra Forsikring & Pension

Brevkasse: Uvildige rådgivere fra Forsikringsoplysningen gør dine læsere klogere på forsikring14.6.2022 10:41:37 CEST | Pressemeddelelse

De fleste ved, at forsikringer er gode at have, men ved dine læsere, hvad der helt præcist gælder i enkeltsager? Har de fx styr på, om ulykkesforsikringen dækker, hvis man kommer til skade, mens man hjælper genboen med at klippe hæk? Hvad man skal være opmærksom på, hvis man har en dyr cykel og den bliver stjålet? Og om kaskoforsikringen dækker, hvis man en potentiel køber ikke kommer tilbage med bilen efter en prøvetur?

I vores nyhedsrum kan du læse alle vores pressemeddelelser, tilgå materiale i form af billeder og dokumenter samt finde vores kontaktoplysninger.

Besøg vores nyhedsrum