Konkurrencepres giver færre klager i forsikringsankenævnet
Ny statistik: Sidste år var der 1.394 forbrugere, der klagede over deres forsikrings- eller pensionsselskab til Ankenævnet for Forsikring. Det lave klagetal vidner om en branche, der går op i at have tilfredse kunder, mener F&P.

De 1.394 klager sættes i relief af, at vi hvert år tilsammen anmelder i omegnen af 1,5 mio. skader til vores forsikringsselskaber, og at kun 232 ud af 3,6 mio. med en pensionsordning klagede til Ankenævnet for Forsikring sidste år.
Det er med andre ord meget sjældent, at forsikrings- og pensionskunder bliver så utilfredse med deres forsikringsselskab, at de vælger at smække med døren og gå til forsikringsankenævnet med deres sag.
- Det er meget positivt. Og af klagestatistikken kan vi se, at det er en vedvarende tendens. Over de sidste mange år er klageantallet støt og roligt faldet, siger underdirektør Torben Weiss Garne fra F&P – brancheorganisation for forsikring og pension.
- Der er ingen tvivl om, at forbrugerne har glæde af, at hvert enkelt forsikringsselskab gerne vil have en god placering i klagestatistikken. De gør en indsats for at undgå klager og ikke være den dårligste i klassen. Dermed fungerer klagestatistikken som et konkurrencepres, der er med til at presse antallet af klager i bund, siger underdirektør Torben Weiss Garne.
Han mener, at den positive udvikling også skyldes, at forsikringsselskaberne er blevet gode til at forklare forbrugerne, hvad de kan forvente, at forsikringen dækker – og hvad den ikke dækker.
Det er nemt som forbruger at få indblik i klagestatistikken over forsikringsselskaberne.
Man kan se dem direkte på ankeforsikring.dk, men i øvrigt også på ForsikringsGuiden.dk. Kundetilfredshed indgår som et element, når man sammenligner dækninger og priser på almindelige forbrugerforsikringer.
De danske forsikringsselskaber scorer i øvrigt højt, når det gælder kundetilfredshed. Det vidner den seneste nordiske EPSI-måling fra starten af året om. Med en score eller rating på 76,4 i kundetilfredshed ligger de danske selskaber således meget langt foran både Sverige (73), Norge (71,4) og Finland (72,9).
Ejerskifteforsikring højt i statistikken
De forsikringstyper, der klages mest over i forsikringsankenævnet, er ejerskifteforsikring, ulykkesforsikring samt livs- og pensionsforsikring.
- Ejerskifteforsikring er og bliver en kompliceret størrelse. For forbrugerne er det fx svært at forstå, at et nyanskaffet – men ældre hus – ikke skal sammenlignes med et helt nyt hus, men med et hus med samme alder, når det skal afgøres, om en skade er dækket eller ej. Det giver anledning til en del klager i ankenævnet, siger Kim Sparlund, direktør i Ankenævnet for Forsikring.
Han fortæller, at ca. hver femte forbruger får noget ud af at klage over deres forsikring.
Nøgleord
Kontakter
Jørgen Kjær Thomsen - pressetelefon 41919101
Billeder

Links
Information om Forsikring & Pension
F&P er brancheorganisation for forsikrings- og pensionsselskaberne i Danmark.
Følg pressemeddelelser fra Forsikring & Pension
Skriv dig op her, og modtag pressemeddelelser på e-mail. Indtast din e-mail, klik på abonner, og følg instruktionerne i den udsendte e-mail.
Flere pressemeddelelser fra Forsikring & Pension
Skybrud - de gode råd før, under og efter27.6.2022 11:44:58 CEST | Pressemeddelelse
DMI har varslet voldsomt regnvejr især i Jylland. Forsikringsoplysningen guider til, hvad man kan gøre både før, under og efter skybrud.
Gode råd til en brandsikker sankthansaften23.6.2022 11:33:11 CEST | Pressemeddelelse
Forsikringsoplysningen: Sådan undgår du, at sankthansbålet løber løbsk.
Forsikringsbranchen forlænger igen: Gratis grænse-forsikring til ukrainske biler i Danmark22.6.2022 11:17:21 CEST | Pressemeddelelse
En samlet forsikringsbranche fortsætter hjælpen til flygtninge fra Ukraine, der kommer til landet i egne køretøjer. Tilbuddet om gratis grænseforsikring forlænges igen og denne gang frem til og med 31. august.
F&P: Stærk aftale sætter punktum for tvangshævning af pensioner14.6.2022 12:36:33 CEST | Pressemeddelelse
Ny kontanthjælpsaftale sætter en længe ønsket stopper for den tvangshævning, der har fundet sted af kontanthjælpsmodtageres pensionsopsparing. F&P glæder sig over, at et politisk flertal har løst problemet.
Brevkasse: Uvildige rådgivere fra Forsikringsoplysningen gør dine læsere klogere på forsikring14.6.2022 10:41:37 CEST | Pressemeddelelse
De fleste ved, at forsikringer er gode at have, men ved dine læsere, hvad der helt præcist gælder i enkeltsager? Har de fx styr på, om ulykkesforsikringen dækker, hvis man kommer til skade, mens man hjælper genboen med at klippe hæk? Hvad man skal være opmærksom på, hvis man har en dyr cykel og den bliver stjålet? Og om kaskoforsikringen dækker, hvis man en potentiel køber ikke kommer tilbage med bilen efter en prøvetur?
I vores nyhedsrum kan du læse alle vores pressemeddelelser, tilgå materiale i form af billeder og dokumenter samt finde vores kontaktoplysninger.
Besøg vores nyhedsrum