Konkurrence: Lokale varer skal frem i lyset
Lokalt dyrkede og producerede madvarer og specialprodukter fra lokale iværksættere og ildsjæle har fået et stort opsving i Danmark. Med Produktprisen hylder SuperBrugsen, Kvickly, Dagli’Brugsen og landets største kokkekonkurrence Sol over Gudhjem danske produkter, der fortjener at komme frem i lyset og ud på hylderne i landets butikker.
Det lokale hitter. Gårdbutikker, små producenter, lokale madfællesskaber og supermarkeder, der sælger havtornmarmelade, jordbær og is fra lokale producenter. Den gode historie, det gode håndværk, det unikke og det eksklusive er med til at drive interessen for regionale madvarer. Kokkekonkurrencen Sol over Gudhjem går derfor for andet år i træk sammen med SuperBrugsen, Kvickly og Dagli’Brugsen om at finde de produkter, som med en god historie, en særlig råvare og unik oprindelse kan give forbrugerne nye og spændende smagsoplevelser. Prisen gives til en lokalt forankret producent, der har skabt et nyt innovativt produkt eller tænkt i nye baner i forhold til afsætningsmuligheder.
Det lokale skal frem i lyset
”Produktprisen er for os en mulighed for at opdage nye, lokale produkter, som måske har levet en skjult tilværelse, men som i høj grad fortjener at komme frem i rampelyset. Det vælter frem med højkvalitetsprodukter i alle egne af landet, og vi vil gerne i samarbejde med landets største kokkekonkurrence sætte fokus på denne udvikling. Vi vil gerne kunne tilbyde vores kunder nye, lokale produkter – for det efterspørges i høj grad”, udtaler Karina Mia Johansen fra SuperBrugsen, Kvickly og Dagli’Brugsen.
Prisuddeling på Bornholm
Et ekspertpanel bestående af bl.a. topkokkene Thomas Rode, Mikkel Maarbjerg og Francis Cardenau samt kogebogsforfatter Trine Hahnemann vil smage, teste og vurdere hvert produkt. Herefter udvælges tre produkter i kategorierne mad, drikke og konfekture til finalen i Gudhjem på Bornholm den 23. juni 2018 i forbindelse med Sol over Gudhjem. Allerede nu opfordres alle landets producenter inden for mad, drikke og konfekture til at tilmelde sig.
Vinderne af produktpriserne får hver en kontant præmie på 5.000 kroner. De får desuden tilbudt et møde med Coop om mulighederne for fremadrettet samarbejde, herunder testsalg af finaleproduktet i tre lokale Coop-butikker (SuperBrugsen, Dagli’Brugsen eller Kvickly). Ydermere får vinderne omtale på SuperBrugsens, Kvicklys og Sol over Gudhjems hjemmesider og sociale medier.
Tilmelding skal ske online senest den 4. maj 2018
|
Logo og billeder kan downloades her: https://sogk.dk/presse/
For flere informationer
Kvickly, SuperBrugsen, Dagli’Brugsen
Karina Mia Johansen Projektleder marketing T: +45 61 70 32 17 M: karina.johansen@coop.dk
Hanna Schaldemose Proceskonsulent i Coop Lokale Varer T: +45 51 59 35 42 M: hanna.schaldemose@coop.dk
Kokkekonkurrencen Sol over Gudhjem Mads Marschall T: +45 21 61 42 23 M: info@sogk.dk
Nøgleord
Links
Information om Coop Danmark A/S
Følg pressemeddelelser fra Coop Danmark A/S
Skriv dig op her, og modtag pressemeddelelser på e-mail. Indtast din e-mail, klik på abonner, og følg instruktionerne i den udsendte e-mail.
Flere pressemeddelelser fra Coop Danmark A/S
400 Coop-butikker donerer påskens overskudsvarer26.3.2024 06:46:14 CET | Pressemeddelelse
Onsdag og lørdag aften inden helligdagene vil organisationen Stop Spild Lokalt (SSL) hente varer i omkring 400 af Coops butikker – varer som ellers ville løbe på datoen, inden påsken er omme. Varerne omfordeles af SSL via deres madoaser i hele Danmark. Det drejer sig først og fremmest om de butikker, der holder lukket i påskehelligdagene, og dermed har overskudsvarer, som ikke kan holde sig, til butikkerne åbner igen efter påske. "I Stop Spild Lokalt oplever vi ved højtiderne et særligt stort pres, ude i familierne, hvor det er ekstra svært at få enderne til at mødes. Derfor er vi glade for, at vi igen i år oplever en stor opbakning fra Coops butikker og en lyst til at donere deres overskudsvarer, så det kan gavne en masse mennesker" siger stifter og direktør af SSL, Rasmus Erichsen. For andet år i træk er påskeuddelingen på højde med juledonationen i forhold til mængden af mad der indsamles og uddeles, antallet af uddelingssteder rundt om i Danmark, og antallet af frivillige, der delt
Nyd havelivet uden at bekymre dig om problematisk kemi: Havehynder og parasoller fra Coop er ikke imprægneret med PFAS21.3.2024 06:30:00 CET | Pressemeddelelse
PFAS er en stor gruppe af syntetiske og menneskeskabte kemikalier, som findes i mange forbrugerprodukter. Forskning viser at PFAS er problematisk for både mennesker og miljø. Coop har forbudt og udfaset PFAS gennem de seneste 10 år og har nu nået en ny milepæl. Coop sælger kun PFAS-fri havehynder og parasoller.
Coop sparer 290 ton plast om året med ny pose19.3.2024 06:30:00 CET | Pressemeddelelse
Coop har udskiftet den hidtidige engangspose med en ny variant, som indeholder meget mindre plast, og det giver store CO2-besparelser i produktionen. Selvom den nye pose er tyndere, så kan den stadig løse kundernes behov for at kunne fragte varer hjem fra butikkerne.
Coop etablerer folkeskov nummer to ved Tistrup18.3.2024 06:30:00 CET | Pressemeddelelse
Den nye skov optager CO2 og er samtidig et folkeligt projekt, som skal fremme biodiversiteten og skabe nye naturoplevelser i området.
Sustainable Brand Index 2024: Änglamark bliver for andet år i træk opfattet som det mest bæredygtige brand8.3.2024 12:15:37 CET | Pressemeddelelse
De danske forbrugere er blevet mere skeptiske, når de skal vurdere, hvor bæredygtigt et brand er. Mange brands går derfor tilbage i Sustainable Brand Index 2024. Men ikke Änglamark, som indtager førstepladsen for andet år i træk.
I vores nyhedsrum kan du læse alle vores pressemeddelelser, tilgå materiale i form af billeder og dokumenter samt finde vores kontaktoplysninger.
Besøg vores nyhedsrum