TEKNIQ Installatørernes Organisation

Konjunkturtal: Forventninger om flere job og vækst i installationsbranchen

El- og vvs-virksomhederne har fået tykkere ordrebøger og ser frem til et positivt 2017, mener brancheorganisationen TEKNIQ på baggrund af konjunkturtal fra Danmarks Statistik.

Kun få dage inde i 2017 tegner de første nøgletal et billede af en installationsbranche, som vil opleve vækst også i det nye år. Danmarks Statistiks konjunkturanalyse viser, at el- og vvs-virksomhederne har nogle af de mest positive forventninger til de kommende tre måneder.

”Installationsbranchen har voksende ordrebøger og positive forventninger til, at både omsætning og beskæftigelse vokser endnu mere i den kommende tid. Men væksten er fortsat ulige fordelt – der er stadig tale om et skævt Danmark, hvor fremgangen mærkes omkring de store byer, men ikke i udkanten,” siger adm. direktør Niels Jørgen Hansen, TEKNIQ Installatørernes Organisation.

”Den generelle vækst i samfundet – og de bedre forhold i industrien og det øvrige erhvervsliv – har ført til øget efterspørgsel efter installationsbranchens ydelser. Indfries de positive forventninger, kan det give ny energi til det opsving, vi alle håber vil bide sig fast,” siger Niels Jørgen Hansen.

Både el- og vvs-virksomhedernes forventninger har været stigende gennem de seneste fem år. Det viser tal, TEKNIQ har udarbejdet på baggrund af Danmarks Statistiks konjunkturbarometer.

De seneste tal viser desuden:

• Vvs-branchen har på et år løftet ordrebeholdningen mærkbart. Ordrebeholdningen var i december 2015 på i gennemsnit 3,0 måneders arbejde. I december 2016 er ordreholdningen vokset, så den svarer til 4,7 måneders arbejde.

• Elbranchens ordrebeholdning er vokset fra 4,4 måneders arbejde i december 2015 til 4,8 måneders arbejde i 2016.

• Elbranchen havde i december som den eneste af byggeriets brancher positive forventninger til omsætning og beskæftigelse. Årsagen er bl.a., at elbranchen er mindre påvirket af vinteren end den samlede byggebranche.

Flere oplysninger: Adm. dir. Niels Jørgen Hansen, TEKNIQ, mobil 40 74 43 60

Information om TEKNIQ Installatørernes Organisation

TEKNIQ Installatørernes Organisation

Brancheorganisationen TEKNIQ repræsenterer 2.800 tekniske installationsvirksomheder. Installationsbranchen beskæftiger 42.000 medarbejdere og har en årlig omsætning på 47 milliarder kroner. Medlemsvirksomhederne beskæftiger sig med tekniske installationer, primært inden for det autoriserede område.

Følg pressemeddelelser fra TEKNIQ Installatørernes Organisation

Flere pressemeddelelser fra TEKNIQ Installatørernes Organisation